/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Pakning af vandrør
Fra : Mougli_97
Vist : 6242 gange
100 point
Dato : 22-09-09 10:47

Hej

Jeg er ved at omlægge min central varme. Dette srbejde udfører jeg i sort rør. Er der nogen bestemt metode til hvordan rørene skal pakkes ? Jeg anvender pakgarn og salve, men ser at når jeg spænder fittings sammen med rør, skubbes en del af pakgarnet ud igen.
Jeg anvender måske for meget garn ?
Jeg håber dog kun at det er det overskydende garn der bliver skubbet ud.

Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig med dette spørgsmål.

Mvh.

Mougli

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-09-09 11:07

det er helt som det skal være. det overskydende fjernes let med en nedstrygerklinge.
og du må ikke spænde for hårdt. så flækker dine fittings..

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 22-09-09 12:05

Det lyder godt, jeg spænder hårdt, men dog ikke så hårdt at det flækker :)

En anden lille biting. Til de nye radiatorer har jeg købt radiatorforskruninger i messing, er det er problem ?

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 22-09-09 17:50

Pakningen af rør er rigtig udført. vi plejer at sige at rørene skal pakkes, ikke isoleres. messing forskruninger er super, har aldrig set dem lavet i andet materiale

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 22-09-09 20:21

Hej Mougli_97 .

Som de foregående også siger, så lyder det ganske fornuftigt -
Du skal sørge for, at pakgarnet er strammet godt ind i gevindet inden du påfører salven, så er det OK at lidt af det kommer ud, når du skruer sammen - fjern det overskydende med en nedstrygerklinge.
Med hensyn til messingforskruninger, så er de sikkert lavet med nogle langsgående riller i gevindet, det er for at fastholde pakgarnet da messing er mere "glat" end f.eks. sort rør.
Skulle det være sådan, at dine forskruninger ikke har disse riller, så kan du med fordel ridse dem lidt med en nedstrygerklinge så du opnår en bedre fastholdelse af pakgarnet.
Husk, det er vigtigt at stramme det godt ind i gevindet - men det kommer med øvelsen.
Held og lykke med det
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 22-09-09 22:04

Du gør det rigtigtt.... Pak rdiatorforskuninger på samme måde og brug en nedstrygerklige til at skærer overskud væk med.

Mvh
joeson

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-09-09 04:12

OG det aller vigtigeste.... At sno garnet den rigtige vej på... Ellers kommer det også til at følge med af..

Godkendelse af svar
Fra : Mougli_97

Dato : 23-09-09 07:23

Tak for svaret bennymanden.