/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hvordan/hvor finder man carbon
Fra : cristian2
Vist : 5936 gange
30 point
Dato : 19-09-09 12:30

Min datter skal fremlægge en opgave i 7. klasse om carbon. Hun har forsøgt at finde ud af hvor man finder stoffet henne.
"Graver man det op af jorden eller hvad, far?".
"Hvis man kan støbe ting af det, hvordan gør man så det?"

Det kan jeg ikke svare på. Er der nogle der kan hjælpe mig?
Det eneste jeg ved er at man vist arbejder med det på samme måde soom glasgibermåtter(?)
Det skulle være et materiale som er meget let og stærkt som kulfiber - tror jeg nok.

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-09-09 12:37

Carbon er en "gasart", og er grundstof nr. 6 i det periodiske system. Er et "ikkemetal" grundstof. Alle "gasarter" kan også blive til væskeform, på samme måde som vand bliver til damp og tilbage igen. Det kommer helt an på hvilket kogepunkt stoffet har.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-09-09 12:38
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-09-09 12:41

Carbon indgår i mange materialer og indgår faktisk i samtlige organiske forbindelser

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 19-09-09 12:56

Tak for svarene foreløbig.

Men nu spørger hun:

"Hvor finder man det henne - i bjergminer, i luften, skal det udvindes af en stenart?"

"Hvordan bringer man det over i en produktion så det bliver lavet til kulfibermåtter man kan støbe af?"

(Jeg går ud fra at man støber af det ved at bruge kulfibermåtter som tilføres flydende polyester tilsat hærder).

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 25 point
Dato : 19-09-09 13:16

Hvorfor gøre det så indviklet, carbon (karbon) er rent KUL, et af de almideligste grundstoffer på jorden.

Det man bruger til at brænde af får man fra miner, diamanter (også rent kul) også fra miner, olie og naturgas normalt fra boringer, men kulstof indgår i alle levende væsener, planter, dyr osv., og er en af livets helt centrale byggestene.

For tiden hører man nok mest om C02, kultvetilte hed det da jeg gik i skole, som er den gas der dannes, når noget kulholdigt bliver brændt (eller fordøjet/rådnet)

Så kig under kul, evt kulstof, der er rigeligt at kigge på.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-09-09 14:00

>Min datter skal fremlægge en opgave i 7. klasse om carbon...

Og hvorfor spørger hendes lærer så ikke om kul?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-09-09 14:08

carbon = karbon = kulstof. Men da det periodiske system benævner det carbon er det vel derfor læreren som der bliver gjort

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 19-09-09 14:13

Hej Christian

Et andet almindeligt navn for carbon på dansk er kulstof. Kul er et fast stof indtil ca. 4237 grader og man kan således ikke i praksis støbe kulstof. Rent kulstof kan findes i flere forskellige former, hvor diamant og alminde kul er de mest kendte. Kul som findes i kullejre er ikke rent kulstof, men indeholder en masse urenheder. Kulstof i forbindelse med andre grundstoffer er en stor og meget vigtig bestandel af alle levende væsner. Olie er en række kemiske forbindelser mellem brint og kulstof.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 19-09-09 14:26

Kul findes i jorden og er resterne af primært gamle planter der ikke er rådnet væk. Kullagene kan stamme fra gammel havbund eller en gammel sø hvor plantematerialet har sunket til bunds uden at der har været ilt tilstede. I Danmark kan man finde mindre forekomster på Bornholm, men ellers er der forekomster næsten overalt i verden. F.eks. har Polen og Kina store forekomster.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-09-09 16:02

>cristian2

Jeg, og måske også andre, er vist lidt i tvivl om hvad det egentlig er din datters lærer er ude efter.

Er det kul, carbon generelt, han vil have hun skal studere, eller er det carbonfibre (som er det samme som kulfiber) det drejer sig om? Det sidste er noget mere langhåret end det første

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-09-09 17:18

spørge jørgine-fint med spørgsmål den slags findes der ingen dumme af

en geologisk synsvinkel
Carbon er en tidsperiode i jordens historie for ca 350 mill år siden hvor størstedelen af landmasserne var tæt bevoksede ( bregner og den slags-græsset var ikke "opfundet" ) det er så ikke mindst de døde rester fra den periode vi i dag henter op som kul og olie og kulstof i sin reneste form diamant.-derfor navnet carbon

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-09-09 20:00

Fijala
Citat
Carbon er en "gasart"
Øhhhhhh.... det er gas ikke???

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-09-09 20:15

Jo, det er gas, altså at det er en gasart. Rent kul ved stuetemperatur, og sådan ca 200 gange højere, er fast.

Men udsat for tilstrækkelig meget varme (eller politiker) bliver alt til gas

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 19-09-09 20:45

Citat
hvor man finder stoffet henne.

På bagsiden af Carbon/ KOPI _ PAPIR

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-09-09 02:43

Carbon hedder på godt dansk kulstof.

I daglig tale kalder man dog mange ting for kul, også selv om de ikke er af rent kulstof, og endda selv om der ikke er rent kulstof i eller kun ganske lidt.
Kul , som graves op af jorden og trækul er sådanne eksempler, hvor der ikke er meget rent kulstof i men en række kulstofrige andre stoffer.

Rent kulstof fkan danne forslellige krystaller eller være amorft kul, som det heder,når der ikke er krystaller.
Kendte krystaller er diamant og grafit. Sod er amorft og anvendes bla som fyldstof i gummi til bildæk og i maling (Carbon black) . kulstoffet stabiliserer og beskytter gummi mod solstrålernes nedbrydning.

Måske var det det læreren mente med opgaven elle måske noget andet. Han har udtrykt sig dårligt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-09-09 22:12

Trækul er ellers den reneste form for kulstof udover diamant og visse former for grafit. Det gælder især for kul af asp/poppel og pil. Prøv at veje en prøve; brænd den og vej så asken. Der er ikke meget tilbage, og trækul bliver brugt ved visse metallurgiske processer, hvor stenkul og koks ville forurene kraftigt. Noget andet ser du, hvis du brænder palisander, teak eller eg i pejsen. Der er et temmelig stort mineralindhold i.
Hvis det drejer sig om kulfibre, så fremstilles de ofte på den måde, at man trækker lange tråde af acryl. Derefter bliver de brændt af i en ovn uden ilt. Alle de oprindelige kulbrinter dekomponerer, og tilbage er det rene kulstof i acrylfiberens form. Disse tråde kan væves. De er dog meget skøre i den form, så der blandes ofte glasfiber ind i stoffet. En forbrænding kan afsløre det. De vævede måtter fixeres så med epoxi eller polyester. Fiskestænger laves ofte ved at man om en lang konisk stålkerne med slipmiddel vikler tråde op i spiral - først den ene vej og så den anden - gange flere. Til sidst imprægneres det med epoxi plus hærder og bages og tages så af kernen.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-09-09 22:14

carbon er i øvrigt fransk og engelsk. I grundstoftabellen hedder grundstoffet "Carbo", på dansk kulstof.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 14-10-09 10:05

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-10-09 11:50

Selv tak, cristian2