/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Spedale
Fra : svendgiversen
Vist : 986 gange
93 point
Dato : 16-09-09 21:04

Nu har vi jo kun dialekter her i Vesteuropa, men alligevel...

På en rejse i Italien stødte vi på ordet "Spedale",
(ved et børnehjem hvor ulykkelige mødre kunne "parkere" deres nyfødte børn,
som så blev "adobteret" af nonne ordenen).

Jeg ved at H ikke findes/udtales, men hvad med O?

Er "Spedale" et gammelt latinsk/italiensk ord for "Hospital"??

Med de manglende H og O kom jeg til at tænke på de spedalske,
har "Spedale" noget med de stakkels "Spedalske" at gøre???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-09-09 21:22

Jeg vil tro at Spedale betyder hospital

Citat
Med »renæssancehospitalerne« tænker jeg på hospitalerne i Toscana, for selv om der dengang også var hospitaler i andre dele af Italien herunder store sygehuse i Milano (Spedale Maggiore), Rom (Spedale di S. Spirito) og Napoli (Casa Santa Maria Annunziata), skiller hospitalerne i Firenze, Siena og omkringliggende byer sig ud

http://www.mpl.dk/composite-266.htm?ArticleId=9105

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-09-09 21:26

Citat
Over for domkirken ligger Spedale Santa Maria della Scala et af sygehusene på pilgrimsvejen Via Francigena. Pilgimmenes gaver og donationer gjorde hospitalet stort og velfungerende og har også i nyere tid fungeret som hospital.

http://www.helligaandskirken-aarhus.dk/nyheder/sognerejse-til-toscana-og-assisi-april-2010.aspx

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-09-09 21:31

Ja ans, det tror jeg også,
men jeg mangler forklaringen på det manglende o?

Og så det med de spedalske, kommer det også af Spedale??
(Ikke godt for hospitaler at give navne til sygdomme).

Iøvrigt ramte du plet, det var lige der vi var på ferie, i Toscana...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-09-09 21:31

Citat
Lidt nordøst for Firenze bymidte vil vi nu besøge Spedale degli Innocenti – hospitalet hvor mødre i 1500 – tallet der var kommet galt af sted og havde fået et uønsket barn, anonymt kunne aflevere sit barn der, og nonnerne i børnehjemmet tog sig kærligt af det. Sjovt nok – i dag er der stadig mange florentiner, der bærer efternavnet Innocenti (uskyldig), som stammer fra den tid.

http://www.fdm-travel.dk/italien/firenze/en-rejse-vaerd-for-krop-og-sjael.html

Citat
På sidstnævnte plads findes bl.a.Spedale degli Innocenti, som blev etableret i 1421 som europas første børnehjem. Der er bl.a. en lillebitte dør, hvor man kunne aflevere afkom, som man ikke selv var i stand til at opfostre.

http://www.henningn.dk/toscana_06.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-09-09 21:35

Så mangler vi lige de "spedale" spedalske?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 16-09-09 21:41
Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-09-09 21:43

Jeg tror nu ikke det har noget med spedalskhed at gøre, medmindre at man mente at de mødre, der ikke selv kunne tage sig af deres nyfødte, blev betegnet som "spedalske"

Mange steder var det også pilgrimmenes hospital.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-09-09 21:50

Ikke kun de unge mødre.

De spedalske blev jo anbragt isolerert, ofte på øer...

Måske "hospitals" øer?? alias Gæstfrie tvangs steder???

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 16-09-09 22:00

Hej Svend.

Jeg håber da, at du så linket til spedalskhed ?

Mvh H

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 93 point
Dato : 16-09-09 22:07

Så er der også lidt "slægtsforskning"

"Den mystiske mur i skoven"

Citat
Men historikere
mener, at første del af navnet Spejlsborg stammer
fra ”spedal” og har været et hus for spedalske. I øvrigt
samme ord som i ”hospital”. (Horsensbydelen
Spedalsø har samme oprindelse.)

http://www.oertingfallingkirker.dk/materiale/martsjuni2007.pdf

Citat
Italien indtager en glimrende og fremskudt stilling i arbejdet for vaccinationens faststillelse, anerkendelse og udbredelse. Bevægelsens utrættelige, begejstrede hovedbærer i dette land Luigi Sacco, født i Milano, er med god ret blevet kaldet "Italiens Jenner", og står i virkeligheden over den engelske celebritet især i videnskabelig energi og opofrende arbejde for sin store livssags fremme. Det var velfortjent, da de norditalienske stæders municipalråd lod slå en medalje til hans ære med indskriften Sic Morbus Morbo Curatur, og da man en menneskealder efter hans død rejste ham et monument i det hospital, til hvilket han som primarlæge længe var knyttet, i Milanos Spedale Maggiores gård med indskriften "Medico insigne, primo inoculatore del vaccino in Lombardia". Så snart Sacco i 1799 var blevet bekendt med Jenners arbejde, tog han øjeblikkeligt fat på sagens nærmere undersøgelse, fandt samme forår talrige kokopper hos køer i Lombardiet og foretog indpodninger hos børn med det heldigste resultat.

http://www.zenos.dk/cms/mod/dkt/data/000240.htm

Du har sikkert ret i, at det alligevel har noget med spedalskhed at gøre.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-09-09 22:08

Jo, "lebbra", helst forskelig fra "spedale",

men jeg er stadig ikke overbevist om,
at vort nordiske "spedalske" ikke stammer fra sydlige isolerede hospitals miljøer?

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-09-09 22:10

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 16-09-09 22:11

Ok Svend.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 16-09-09 22:15

Citat
Ans er ikke nogen Hr. - men et damemenneske - så tal pænt
Hej Ans. flot arbejde . (Var det pænt nok?) Men dit billede i din profil er altså ikke "pænt"

Mvh H

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-09-09 22:16

"Jeg ved at H ikke findes/udtales, men hvad med O?"

Her har du så O

Citat
Italien, Firenze, Ospedale de S. Paolo, loggia, lunette
Renæssance, ca. 1493; Robbia, Andrea del (1435-1525/28) Halvcirkelformet. Frans af Assisis møde med Skt. Domenikus
Relief Terracotta bemalet og glaceret KAS inv.nr. 564

Italien, Firenze, Ospedale degli Innocenti, Cap. Lunette
Renæssance, 1490-1500; Andrea della Robbia (1435-1525/28) Halvcirkelformet. 'Innocenti-bebudelsen'
Relief Terracotta bem. & glas KAS inv.nr. 565

http://www.gipsen.dk/registrant/register4.htm

Citat
Hittebørnshospitalet (Ospedale degli Innocenti) i Firenze (ca 1480).

http://www.datolisten.dk/oktober.htm

Nu er det ved at være