/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Grandelèr
Fra : bb1
Vist : 958 gange
100 point
Dato : 14-09-09 17:57

Hvor ofte støder man på dem hos råvildt?

Har først nu fået tid til at koge foråret bukke af og fandt en....

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 50 point
Dato : 15-09-09 08:24

En jæger i Vejle gennemførte fra 1989-1993 en undersøgelse, der viste, at der ofte blev
konstateret grandeler hos råvildt fra Midt- og Nordjylland. I nogle revirer
havde én procent af dyrene grandeler, men i ét tilfælde lå frekvensen
over 10 procent. I England regnes med, at indtil cirka 17 procent af
råvildtbestanden udvikler grandeler. Vejleundersøgelsen viste, at nogle
dyr har én grandel, mens andre udvikler to. Ingen ved, hvorfor en
ukendt del af råvildtbestanden udvikler grandeler, men adgangen til
rigelig ernæringsrig føde spiller antagelig en rolle.

Godkendelse af svar
Fra : bb1

Dato : 15-09-09 09:39

Tak for svaret dabj.

Havde selv hørt et tal 0,5 på landsplan. Et ret spændende emne også når det pludselig er en selv,der står med det i hånden.

Har oplevet det på kronvildt flere gange,men det er første gang på råvildt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-09-09 16:42

Da trofæer aldrig har interesseret mig, aner jeg ikke om jeg nogensinde har fået nogen (hovedet går samme vej som pels, indvolde og ben), men jeg har lige forhørt mig hos et par venner og ingen af dem har set grandeler på råvildt.