/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Mindesten for fihedskæmper
Fra : lasseemil
Vist : 1723 gange
300 point
Dato : 25-08-09 20:48

Ved noget der kaldes "Kraghave blok" i det i 1944 øde område mellem Høje-Tåstrup
landsby og Hedehusene blev frihedkæmperen Verner Emil Sørensen(medlem af BOPA)
Skudt den 29/8 1944. Han var født den 22/9 1917 i Middelfart og blev begravet på
Bispebjerg kirkegård.
Jeg har just igår set et billede af en stor mindesten i granit med alle hans navn og data,
der blev sat op hvor hav blev skudt. Og jeg som troede jeg kendte alle mindesmærker i
min hjemkommune. Den var sgu ny. Er der nogen der ved hvor denne sten står, (og om den står endnu). Den blev sat op ved jernbanen København-Roskilde selvfølgelig, men exakt på stedet.
Billedet jeg har set er sort/hvidt og virker af aldre dato. Jeg vil da gerne ære og berømme
dette lokale mindesmærke hvis det findes endnu - MEN NØJAGTIG HVOR.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 25-08-09 20:57
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-08-09 21:00
Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 310 point
Dato : 25-08-09 21:00

Ude mellem jernbanesporene ved Kraghave, står en høj mindesten af norsk marmor, med indskriften:

VERNER EMIL SØRENSEN

F. I MIDDELFART
22. SEPTEMBER 1917
D. 29. AUGUST 1944

HAN FALDT FOR DANMARKS FRIHED

ÆRE VÆRE HANS MINDE

Læs meget mere her
http://www.kraghave.dk/?Kraghave_website:Historie:Togsabotagen_p%E5_Kragehave

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-08-09 21:25

Der er åbenlyst lidt stedforvirring omkring Kraghage og Kragehave blok.

Kraghave ligger lige nord for Nykøbing F, godt nok er der også jernbanespor der som blev benyttet af tyskerne, men der er et stykke vej til Taastrup.

Lidt luset at der ikke er adgang til stenen.

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 26-08-09 03:10

Se - det var jo god hjælp at få. HelleBirgittes svar bekræftiger jo at der er tale om
Kraghave ved Høje tåstrup landsby (og ik Falster). Jeg har da også min viden om
stenens eksistens fra en artikel i "Årsskrift 2007" fra Byhistorisk samling og arkiv for
Høje Tåstrup kommune, af Mogens Sander Hansen.
Det sørgelige er jo i flg. Helle B´s henvisnings-svar er at den står på et ikke offentlig
tilgængeligt sted. Det forklarer jo min manglende viden om den.
Den går sgu ikke i længden. Jeg vil sgu prøve om mine lokale (historiske) kontakter
kan få den flyttet til et offentligt tilgængeligt sted ved jernbanen.
Den ser meget stor ud på billedet, så jeg kan sgu ik selv flytte den.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-08-09 08:08

Lokaliteten ved Tåstrup hedder Kragehave, hvis man nu og i eftertiden ikke skal drøne rundt mellem vest for hovedstaden og Falster bør stavefejlen ændres omgående herinde:
http://www.kraghave.dk/?Kraghave_website:Historie:Togsabotagen_p%E5_Kragehave

Også her er der åbenlyse fejl, selv om der bliver gjort opmærksom at det udtales Kraghave (satans københavnere) er der ingen grund til at skifte mellem krage og krag i teksten.
http://www.kroppedal.dk/arkiver/blaakildegaard/historiske_steder/kraghave.html

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 26-08-09 19:06

Du har ret LuffeA. I dag hedder det Kragehave, og det gjorde det også
i 1946 i flg. mit Geodætisk Instituts generalstabskort fra dette år.
Tak for hjælpen til alle.

Godkendelse af svar
Fra : lasseemil

Dato : 26-08-09 19:09

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-08-09 19:19

Tak skal du have, det var sjovt at være med