/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Journal fra en læge til en ny
Fra : Dennis85
Vist : 1451 gange
200 point
Dato : 25-08-09 09:00

Hejsa

Er der nogen der kender til fremgangsmåden, og/eller reglerne på dette område? Meget gerne på skrift.

Det drejer sig om flg.:
Den nye læge mener at "patienten" skal sørge for at få den gamle læge til at sende journalen til den nye.
Den gamle læge mener det er den nye læge der skal rekvirere den fra den gamle.
Oven i alt dette, læste jeg lige kort omkring e-journal - er dette taget i brug i Danmark?

Tak på forhånd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-09 09:10

De gange jeg har skiftet læge/tandlæge, har det altid været den nye læge/tandlæge der har rekvireret journalerne

Jow e-journaler bliver også brugt i DK, men hvor udbredt det er ved jeg ikke, men kik engang så kan du selv se det

http://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=e-journal+sundhed.dk&meta=&aq=0&oq=e-journal

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 25-08-09 09:13

Fra Odense Kommune

Citat
Ved lægeskift skal du være opmærksom på, at din gamle journal ikke automatisk bliver oversendt til den nye læge. Du skal derfor henvende dig ved den nye læge og underskrive en erklæring om, at den nye læge må indhente oplysninger (journalen) fra den tidligere læge.

http://www.odense.dk/Topmenu/Borgerservice/Sygesikring/Skift%20l%C3%A6ge.aspx

Citat
Du kan vælge, at din nye læge ikke skal have din journal overdraget fra din tidligere læge. Det gælder både hvis du selv ønsker at skifte læge, eller du får tildelt ny læge, fordi lægens praksis nedlægges.

Hvis du senere ønsker det, kan din nye læge få journalen hos embedslægen i regionen.

https://www.borger.dk/Emner/sundhedogsygdom/sygesikringoglaegevalg/Sider/vaelglaegeogsygesikringsgruppe.aspx

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-08-09 09:16

E-journal ........

http://www.regioner.dk/PolitikOgHoldninger/Sundhed/Sundheds-IT/E-journal.aspx

Det fungerer ikke, helt i ånden med statens andre kuldsejlede it-projekter.
De få sundhedsmæssigt uddannede der er på alarmcentralerne har endnu ikke adgang, og kan f.eks ikke se om der ved udrykning skal tages forholdsregler ved epilepsi, astma, aids eller andet, det koster tid for reddere og patienter.
Ethvert barn ved at man bare kan lægge data ind centralt og få adgang via password, men staten vil død og pine lave forgyldte systemer der aldrig kommer til at fungere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-09 09:27

Citat
Den nye læge mener at "patienten" skal sørge for at få den gamle læge til at sende journalen til den nye.
Den gamle læge mener det er den nye læge der skal rekvirere den fra den gamle.

Og den "gamle" læge har ret

Godkendelse af svar
Fra : Dennis85

Dato : 25-08-09 13:25

Tak for svarene.
Points'ne går til ans for de fine links, men hvis nogen føler sig snydt siger I bare til, så får i nogle points i hatten også .