/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er du for et burkaforbud?
Fra : PeterTheisen
Vist : 911 gange
20 point
Dato : 19-08-09 07:24

Synes du, at kvinden selv skal kunne bestemme sin påklædning, eller skal beklædningen forbydes, fordi den er kvindeundertrykkende? Hvordan ser du i øvrigt på denne problemstilling?

Kommentar
Fra : ja-ak

Dato : 19-08-09 07:33

Jeg er imod forbud.

Syntes det må være meget ubehageligt for kvinderne at gå rundt i de gevanter.
Ser også "uhyggeligt" ud. Især de dragter, hvor man ikke kan se noget som helst.
(Husker ikke hvad de hedder), men dem med et "gitter" på.
Og så er der nogle læder-masker af en slags.

Puh ha da, ærlig talt!

Men jeg mener det må være de menneskers "ret" at gå sådan rundt.

Tror heller ikke alle kvinder vælger det helt frivilligt.

Og manden må gerne gå rundt i korte bukser og bar mave.

Men stadig væk: Forbud Nej.

De første gange, for mange år siden, i London og Paris blev jeg meget overrasket over at se det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-09 07:37

Imod.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-08-09 07:39

Den er svær...

Hvis alternativet er at kvinden låses inde i en 2V, i Mjølnerparken. Har vi intet opnået...

Hvis vi mener vi kan fjerne undertrykkelse ved selv at undertrykke menneskets ret til religionsudøvelser. Er vi vel ikke bedre end dem...

Hvis vi kunne fremme lysten til at, de selv vælger anden klæderagt, er vi nået længre...

Jeg tror grundlæggende ikke på at vi forbedre verden ved altid at opdrage på hinanden...

Så grundlæggende er tilhænger af at kvinder selv vælger - men tvivler på at det altid er mænd der under trykker kvinder..

I Somalia er det kvinder - der selv er omskåret, der omskære de små piger. Måske handler det mere om oplysning og dialog.

Hvordan det gøres, har jeg ikke et godt bud på.
vh ben

Kommentar
Fra : ja-ak

Dato : 19-08-09 07:45

http://politiken.dk/politik/article770664.ece

Den sorte ligner en fra "StarWars", men jeg mener alligevel Benjamin Hansen har ret.

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 19-08-09 07:49

Jeg er helt klart imod alle former for undertrykkelse, hvilket burkaen tydeligt er, men jeg tror ikke, at et forbud vil gavne, for kvinderne vil dermed blive forbudt, at bevæge sig ud i det frie rum, og hvad er da værst?

Kvinderne vil blive endnu mere undertrykte, og vil ikke længere kunne komme ud i den frie natur, hvor de trods alt nu, har mulighed for at komme ud, gå på indkøb, besøge andre kvinder osv.
Vejen frem må være, at prøve på at ændre den forkerte opfattelse af Koranen, hvilket helt klart nok nærmest er umuligt! Ergo er der nok ikke så meget at gøre....

(I den forbindelse kan jeg huske, at jeg har læst en bog, der kort og godt hed "Prinsessen" fra Virkelighedens verden. Fortælleren levede i en velhavende familie og havde en rimelig god barndom. Men da huin fik sin første menstruation, var friheden forbi, og hun beskriver levende, hvor forfærdeligt det var, at hun aldrig skulle se solen igen, fordi hun fra da af var tvunget til at bære burka.)

Det må være frygteligt, at blive pakket ind på den måde og for altid bevæge sig rundt som et anonymt spøgelse.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 30 point
Dato : 19-08-09 07:55

Imod, og meget enig med benjamin.hansen "Hvis vi mener vi kan fjerne undertrykkelse ved selv at undertrykke menneskets ret til religionsudøvelser. Er vi vel ikke bedre end dem...

Dog mener jeg man ikke må køre bil med den sorte starwarspåklædning på ja-ak's link.

Det gælder selvfølgelig også for motorcykel/knallert, men min fantasi rækker ikke til en kvinde i den påklædning nogensinde skulle køre tohjulet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-08-09 08:00

Vi har til dels ligestilling i Danmark.......................så deres mænd bør vel så også se sådan ud.
Resten af den Danske befolkning kan så gå rundt med elefanthuer trukket ned så ingen kan se hvem der er hvem.

Jeg syntes ikke vi skal tilføre middelalderen her i Danmark.
Kunne det næste så være tilladelse til æresvold mod pigerne, og indførelse af sharialov.

Jeg er for et forbud mod burka og andet kvindeundertrykkende.

Kommentar
Fra : Burka

Dato : 19-08-09 08:27

hvad siger buschaufførene

Kommentar
Fra : Jenspeter0504

Dato : 19-08-09 08:32

Meget imod forbud og regler om hvordan mennesker kan og må klæde sig.
Virker lidt absurd på mig, at nogen kan tænke, at det på nogen måde vil fremme integrationen.
Jeg synes tværtimod det er gået den forkerte vej. Jo mere vi har diskuteret den sag og jo mere indvandrerne har følt sig trykket og diskrimineret, jo mere har de lukket sig inde og skildt sig ud med tørklæde og lukkethed.
Lad os give alle danskere uanset race og tro tryghed og anerkendelse, så vil tørklæderne og burkaerne forsvinde lige så stille og roligt, for det er jo ikke særligt funktionelt og anvendeligt i et moderne samfund.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 19-08-09 09:02

De har valgt at bosætte sig i et land med en anden kultur. Det vidste de før de kom.

FORBYD de grimme undertrykkende Burkaer.

Ansigtet er vores vigtigste kendetegn.
Hvor der kræves billedlegitimation er det da er voldsomt problem, at man ikke kan se deres ansigter. Som der nævnes fx. Buschauffører... De kan jo have ET fælles buskort til deling.

Ja vel vil kvinderne nok være usikre i starten, men det kommer de over, og lærer at nyde den friske luft i ansigtet.
Lad dem prøve at opleve friheden. De kan jo starte med at erstatte burkaen med et tørklæde over håret.
Jeg vil da heller ikke ekspederes at en, der sidder i et telt.
For mig er ansigtets udtryk en væsentlig del af det sociale liv.

Hjælp de kvinder ved at forbyde det.

Og inden andre nævner det... Hvad med vores egen mere eller mindre grime tøjmærkværdigheder fx hængerøvsbukser :) Det har vi forbudt hjemme hos os. Jeg gider ikke at se andres sure underbukser i mit hjem.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-08-09 09:10

For eller imod..... Det er beskæmmende at høre en af politiets fagforeningsbosser udtale, at han er imod, da det vil give konfrontationer med muslimer. Og hwa så lille politimand??? Skal vi så ligeledes undlade at lovgive om f.eks rockeres rygmærker, da dette kan give konfrontationer med rockerne?? Nu må politiet sgu styre sig.....vil man ikke arbejde med de opgaver som politijobbet kan medføre, så bliv dog pølsemand i stedet

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-08-09 09:21

SIDSTE!!!
Efterårets burkamode blev i går præsenteret på Kabul Fashion Week. Der var ikke de store nyheder i forhold til forårets burkamode.
ATS / Politiken

- personligt er jeg bedøvende ligeglad med hvordan mennesker klæ'r sig...

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 19-08-09 09:31

Imod

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-08-09 09:53

Og btw......Det handler ikke primært om de ca. 40 kvinder i DK som bor i telt, men er et globalt signal til den ekstremistiske muslimverden om, at den slags er kvindeundertrykkende og et sygt levn fra den mørke fortid, som vi ikke accepterer i DK.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-08-09 10:00

>jeb3

Jeg tror ikke nogen af dem, der har skrevet de var imod, syntes at burkaer og niqaber er en dejlig tilføjelse til gadebilledet, og selvfølgelig holder det kvinderne isolerede fra samfundet, de kan ikke få arbejde og heller ikke dagpenge, da de ikke er til rådighed for arbejdsmarkedet. Så du kommer aldrig til at blive ekspederet af "sådan en" medmindre du skulle være så "heldig" at møde en i en etnerforretning.

Buskort kan de heller ikke få

http://avisen.dk/vis-ansigt-eller-koeb-billet_107706.aspx

men de kan købe billet eller klippekort

Hængerøvsbukser ser forfærdelige ud, rødderne der går i dem ser ud som om de har skidt i bukserne. Mange (kvinder) ville sikkert gerne have forbudt mænd at gå med sokker i sandalerne (men næppe nylonstrømper i kvinders sandaler), og sådan kan man blive ved.

Vi er et enormt tolerant folkefærd, bare alle gør lige præcis som os, for det er jo det rigtige

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-08-09 10:24

Burka og hængerøvsbukser indeholder inkommensurable problematikker a la tordenskrald og rundetårn. Byg venligst argumenter op, så problematikken ikke forplumres.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-08-09 10:25

Hvis danske kvinder eksempelvis skal bevæge sig rundt i nogen af de lande hvor burka er påkrævet for kvinderne, må de "skik følge eller land fly".

Ligeledes her i landet.
Jeg er klart for et forbud mod burka, tørklæde og enhver anden påklædningsetikette, der har rod i en kvindeundertrykkende religion.

Så nævner nogen, at kvinderne vil få udgangsforbud såfremt et forbud vedtages ved lov.

Jamen så er der kun en vej at gå..de mænd der forbyder deres ægtefælle, døtre, søstre, o.s.v. at færdes ude uden burka, de skal sendes hjem, for så har de ikke noget at gøre her i landet, når de ikke vil efterleve og anerkende de danske love og regler.

En anden ting er, at det for kvinderne er sundhedsskadeligt at være så tildækket.

Mangelsygdomme grundet manglende sollys ses ofte hos indpakkede indvandrerkvinder.

Eks. i Norge blev der i 2003 lavet en undersøgelse blandt gravide indvandrerkvinder, og resultatet viste, at 40 % af dem led af alvorlig D-vitaminmangel (skyldes manglende sollys) og jern- og kalciummangel

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-08-09 10:33

Jeg går også ind for enten/eller
Enten tillader mændene deres kvinder at smide hovedtøjet, eller også skal de selv bruge det, ligesom beduinerne.

Hverken hovedbeklædning, præster eller koran kan hindre det faktum at muslimske kvinder smiler med øjnene, jeg har set det mange gange, især hos de yngre.
De gamle kællinger er totalt kolde, men her er hjernen erstattet med overskæg.

Kommentar
Fra : nulburka

Dato : 19-08-09 10:40

Det skal ikke være "" lovligt "" at disse kvinder, som bære disse Burka.er kan komme ud i frisk luft,
her i DK.
Langt mindre på offentlige kontore,
Tænk på de offentlige ansatte, hvad ansvar de så får,
Vedkommende Burka førre, kan jo bare gå hjem og skifte, til anden farve, så er ""hun/han"" klar til næste
understøttelse, o.s.v. det kan bliver meget dyrt for DK. hvis de finder ud af den travbane.

nul burka

Kommentar
Fra : Burka

Dato : 19-08-09 11:00

hvad er forskellen på Burka, Hijab, Tchador, Niqab, rent geografisk og trosmæssigt?

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 19-08-09 11:04

jeg er også imod forbud , for jeg tror ikke det hjælper noget . jeg tror det vil skade kvinderne istedet for . de vil blive alt for isolerede . det hjælper nok heller ikke at forbyde dem at gå i burkaer det er så gammel en tradition at det kan man ikke bare sådan lige lave om fra den ene dag til anden , det kræver tid og atter tid .

personligt syntes jeg det må være forfærdeligt at gå rundt i sådan en altid

chicapigen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-08-09 11:23

Hvordan mon man vil reagere hvis en læge iført burka skal oprere eller i det hele taget behandle en.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-08-09 11:42

>bentjuul

Hvis Du nægter det på et dansk sygehus får Du en omgående skideballe og risikerer anmeldelse, og der er jo ingen vej hvis Du kommer til skade i et muslimsk land.
Omvendt tvivler jeg på at troende muslimske sygeplejersker kan påtvinges de opgaver der omhandler blottede mænd.

For flere år siden blev jeg syet sammen af en indisk læge på Hillerød sygehus, dog overvåget af danskere, han kunne heller ikke meget dansk men lavede et pænt stykke arbejde.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 19-08-09 12:33

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 19-08-09 13:12

Citat
Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-08-09 13:46

Selv tak, PT, men da mit svar mest var et citat fra Benjamin.hansen, syntes jeg du burde have givet ham æren og points.

Og ingen etnisk dansker risikerer at blive opereret/tilset af en læge i burka, Birthe Rønn (selv om hun ikke har formået at bevare alle sine holdninger efter hun blev "integrations"minister (klassisk nysprog for den ministerpost, hvis fornemste opgave er at holde muslimer ude af dk ) siger:"

- Går man med burka, så kan man ikke få arbejdsmarkedsunderstøttelse, for man står nok ikke til rådighed for arbejdsmarkedet. Man kan ikke få et pas eller buskort, så der er nogle konsekvenser ved at gå med burka allerede i dag, mener hun.

- Signalet i Danmark er religionsfrihed. Hvis man fastholder at være meget anderledes, så må man finde sig i, at der er begrænsninger. Men hvis man farer frem med straf - det hjælper overhovedet ikke noget, tvært imod."

http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2009/08/17/075950.htm

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 19-08-09 16:43

afliv lortet

Kommentar
Fra : Burka

Dato : 19-08-09 20:13

Citat
afliv lortet

Mener du den uretfærdige lov, som forhåbentlig ikke bliver vedtaget?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 19-08-09 20:49

Burka

Nu skal man jo passe på hvad man skriver idag, men jeg bliver da mere og mere racist for hver dag der går, så jeg må bede dig selv overveje hvad jeg mener med det ikk.

per

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-08-09 21:35

Citat
afliv lortet
Det mener du jo ikke Per..... og forøvrigt er denne metode både umoderne, ulovlig og urealistisk. Så kom med et bedre bud....gerne inden for lovens rammer, eller inden for de rammer som kan forventes ved en ny lov. Ik Per???

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 19-08-09 21:53

Krummen

du har uden tvivl ret i det du skriver, jeg er bare generelt pas på de udenfra kommende snyltere, som der er en del af, det må du medgi.
Dette er jo ikke relateret til spørgsmålet, så jeg må nok hoppe ud inden jeg kommer galt af sted.

Per

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-08-09 22:24

Citat
jeg er bare generelt pas på de udenfra kommende snyltere, som der er en del af,
Helt enig....meeen derfra til at slå dem ihjel

Kommentar
Fra : Burka

Dato : 20-08-09 16:01

Det ku da være helt morsomt hvis Bent Juul kom under behandling af en Burka klædt overlæge.

Kommentar
Fra : Burka

Dato : 20-08-09 16:18

Citat
Nu skal man jo passe på hvad man skriver idag

For min skyld må du da skrive hvad du vil og mener.

Jeg sladrer ikke til nogen.

Og der er sikkert ikke en levende Burka-sjæl, som læser disse "fremmed-venlige" indlæg på Kandu.dk alligevel.

Mon så ikke du trygt kan skrive din holdning her, uden problemer for dig selv?