/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
matematik lektier 8kl..
Fra : Sorenk
Vist : 1684 gange
100 point
Dato : 18-08-09 17:41

Hej, skal hjælpe min datter med 8kl mat lektier.. stykket hedder 4a+(2a+3)=

nogen der er goe til mat?? og gerne en kort forklaring også..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-08-09 18:21

En plus parantes kan hæves uden videre, så...

4a+(2a+3)=
4a+2a+3=
6a+3

Var det en parantes med - foran skulle det andet led have modsat fortegn...

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 18-08-09 18:23

Formlen hedder f (x) = ax + b , som er ligningen for den lige linje
men du er måske i gang med regneregler ?

Først skal du have hævet parantesen:

4a+(2a+3) = 6a+3
(læs: 4 gange a plus 2 gange a plus 3; Og 4 plus 2 er 6)

Hertil kan du lave et tandpastasmil /sildeben, hvor du indsætter og udregner værdierne, som du kan sætte ind i koordinatsystem:

f (x) = 6X + 3

x__________ -2 ____-1 ____0____ 1_____ 2___tallene til x-aksen

y = f (x) _____-9____-3_____3_____9_____15__tallene til y-aksen, som er det samme som f (x) (læs: funktionen til x)

(læs: når x=-2 så 6 gange -2 plus 3 lig med -9)
(læs: når x=-1 så 6 gange -1 plus 3 lig med -3)
osv.
Det er altid sjove at kigge på x = 0, (læs: 6 gange 0 = nul plus 3 = 3)
der i dette tilfælde er 3, det betyder nemlig hvor den lige linie skærer y-aksen i koordinatsystemet, nemlig i 3

.......................................15.......................* (2,15)
.......................................14
.......................................13
.......................................12
.......................................11
.......................................10
.........................................9..........* (1,9)
.........................................8
.........................................7
.........................................6
.........................................5
.........................................4
.........................................*3 (0,3)
.........................................2
.........................................1
_­­_-3_____-2______-1______0______1______2_____3_________> x-aksen
.........................................-1
.........................................-2
.............................*.(-3,-1).-3
.........................................-4
.........................................-5
.........................................-6
.........................................-7
.........................................-8
................*.(-2,9)...............-9

Jeg kan altså ikke rykke noget ind uden at gøre det med punktummer, håber at du kan se at punkterne/stjernerne kan forbindes med en lige linie, som jeg slet ikke kan tegne.

Håber at det er en hjælp.

Mvh.

Kommentar
Fra : Sorenk

Dato : 18-08-09 18:29

katrinefrd .. hvis det er den korte forklaring vil jeg nødig se den lange.. er vi enige om at stykket bliver 6a+3??

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 18-08-09 18:34

Ja vi er helt enige om resultatet 6a+3, men du skal have styr på regnereglerne, du har ikke meget glæde af resultatet, hvis det ikke er koblet sammen med metoden

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 18-08-09 18:45

Prøv at se disse:

http://www.formel.dk/matematik/simple_regneregler/parentes.htm

dem skal du bruge til den slags regning

Kommentar
Fra : Sorenk

Dato : 18-08-09 19:09

Så langt så godt, nu har jeg fattet det.. :)

har regnet den her ud også 4a-3*(2a-b)=4a+6a+3b=-10a+3b er det rigtigt??

og står helt af på (a-b)*(a-b)=

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-08-09 19:29

Nej ikke første led...

4a-3*(2a-b)=
4a-6a+3b=
-2a+3b=

Ved en minus parantes skal ikke det første led men de følgende skifte fortegn...

Accepteret svar
Fra : Hausbaer

Modtaget 100 point
Dato : 18-08-09 19:32

Ikke helt

4a-3*(2a-b)

Når der står gange foran parantesen skal du gange det hele i paratesen.

Således bliver -3*(2a-b) til -3*2a+3*b da minus gange minus er plus

Så hele formlen ser sådan ud.

4a-3*(2a-b) =4a-6a+3b = -2a+3b

Den anden er faktisk lidt af samme slags.

(a-b)*(a-b) Her skal du først gange a fra den første parantes med begge fra den anden og derefter -b med den anden parates

(a-b)*(a-b) bliver til a*(a-b) - b*(a-b) = a^2 -ab -ab+b^2 = a^2 -2ab+b^2

a^2 er a opløftet i anden potens

Håber det har hjulpet dig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-08-09 19:43

Rettelse: Ved en minus parantes skal ikke det første led men de følgende skifte fortegn...

Foran første led i parantesen står jo et usynligt plus og alle led i - parantesen skifter fortegn:
så -3*(+2a-b)=
-6a+3b=

og totalen er naturligvis
-2a+3b=

og hvorfor forvirre spørgeren med gange paranteser,
når der her kun er tale om at hæve plus eller minus paranteser?

husk det er kun 8. klasse niveau...

Kommentar
Fra : katrinefrd

Dato : 18-08-09 20:04

Denne er også meget god:

+ * + = + (læs: plus tal ganget med plus tal = plus tal)

- * + = - (læs: minus tal ganget med plus tal = minus tal)
+ * - = - (læs: plus tal ganget med minus tal = minus tal)

- * - = + (læs: minus tal gange minus tal = PLUS TAL)

Kommentar
Fra : Sorenk

Dato : 18-08-09 20:06

nå vi må på den igen så.. tak for svarene, har ikke bestemt mig mht points endnu..

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 19-08-09 10:01

Citat
og gerne en kort forklaring også

OK...så fik du udstillet din matematiske viden katrine, og vi klapper alle i vores små hænder over dine matematiske færdigheder, meeeeen fik du ikke læst hvad der ovenfor er citeret??

Godkendelse af svar
Fra : Sorenk

Dato : 19-08-09 14:40

Tak for svaret Hausbaer. Go og overskuelig forklaring, så både min datter og jeg kunne finde ud af det..

Kommentar
Fra : Hausbaer

Dato : 19-08-09 21:00

Det var så lidt. Skulle der være en anden gang er du velkommen til at kontakte mig igen. Så skal jeg nok prøve at hjælpe.
Mvh
Henrik