/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
ALBA vaskeri Tåstrup/Glostrup
Fra : modersvilje
Vist : 3066 gange
200 point
Dato : 12-08-09 11:04

Grundlæggeren af Vaskeriet:
Theodor Kristensen & frue (hvad hed hans hustru?)

Se de 2 potrætter her: http://www.alba.dk/historie.html

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-08-09 12:23

Fru Kristensen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-08-09 13:11

Hej
Det havde jeg aldrig selv gættet

MVH
Modersvilje

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 12-08-09 13:15

Jeg har kontaktet Alba i dag .... fik at vide at jeg ikke var den eneste .... angående de 2 portrætter

Men en meget sød "dame" oplyste mig om, at den nuværende ejer, Jørgen Anton, boede i udlandet.

Med lidt søgning på nettet, så kan jeg godt forstå, at han bor i udlandet, når jeg læser dette

Citat
Jørgen Anton Kristensen

Jørgen Anton Kristensen, indehaver af linnedvirksomheden Alba Textil dømmes i 1983 i Østre Landsret til halvvandet års fængsel for grov skattesvig på vegne af sin far, der i 1960 er rejst til Schweiz med 23 procent af virksomhedens fortjeneste. Han sigtes samtidig for en ny alvorlig skattesvindel: Udlodning af 36 mio. kr. fra Alba til skuffeselskabet Scanvest på De Hollandske Antiller. Efter et halvt år i isolationsfængsel løslades han mod tre millioner kr. i kaution. Han flygter til London, hvor han skaber sig en tilværelse som kunsthandler, og han vender aldrig tilbage. Ved flugten bliver hans værdier i Danmark beslaglagt, men i 1997 afgør Højesteret, at han skal have sine værdier tilbage pga. misforhold mellem ulempen og sagens betydning. I 1999 nedsætter bagmandspolitiet kravet mod ham. Han kræves idømt en bøde på 10.000 kr., og Bagmandspolitiet håber på at få afsluttet sagen efter 14 år. Jørgen Anton Kristensen nægter at betale, og sagen er nu forældet.

http://www.berlingske.dk/article/20090201/danmark/90130126/&template=print

For at vende tilbage til dit spørgsmål, så vil den søde "dame" kontakte mig og de andre, der har spurgt til til spørgsmål med et svar, når hun har talt med Jørgen Anton.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-08-09 13:23

Hej Ans!
Jeg har også spurgt ALba, + Lokalarkivet Tåstrup & Glostrup.
Alba og Tåstrup har ikke svaret, Glostrup kunne ikke hjælpe!

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-09 13:28

"Alba" ville vende tilbage med svaret, når "hun" havde talt med Jørgen Anton.

Han må da vide det, da han er barnebarn af Theodor Kristensen .... så med lidt tålmodighed får du sikkert et svar

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-08-09 18:41

Hej
Det er med garanti mig, der har startet alle de spørgsmål Alba har fået.
Så nu vil jeg prøve at være tålmodig

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-08-09 22:23

Hmm, gad vide om de har vasket snavsetøj for Nordisk Fjer der gik på røven også grundet svindel få år efter at Jørgen Anton Kristensen flygtede, der var jo noget uldent over de to firmaer.
Nordisk Fjer har sikkert også brugt dun fra levende gæs, så det er ikke en and.

Vaskekonen hed Inger.
Hvordan ????

Gå ind på siden og højreklik på billedet, vælg egenskaber.
Udover billedoplysningerne står der forneden: Theodor Kristensen og fru Inger,C.V.Wolff, 1944
Det har programmøren af siden så valgt at skjule som alternativ tekst.
C.V. Wolff ringede i mine øren som en kendt person, og ganske rigtigt er det ham der har malet portrætterne.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 13-08-09 10:05

Hej Luffe!
Dit råd virker ikke her hos mig.

Det jeg søger (slægteforskning) er malerens søster Elionora Ingeborg Wolff
Carl V. Wolff er ikke nogen særlig kendt maler,
så jeg håber at det er hans søster & svoger han her har portræteret

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-09 10:30

Fruen har så nok kælenavnet Inger da hendes første navn er bøvlet at udtale mange gange om dagen.
Da jeg googlede på kunstneren stødte jeg også ind i det familiespørgsmål, men gik ikke videre.

Om maleren skrev jeg jo også kendt, der er et stykke til berømt.

I det mindste kan man nu fortælle det pressede personale hos Alba hvad deres "bedstemor" hed

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 25-08-09 19:48

Jeg er gammel Tåstrupper (54 år) og firmaet har jo eksisteret ligeså lang
tid jeg kan huske. Jeg ved ikke om Høje Tåstrup kommune kunne hjæpe.
Byggetilladelser, bevillinger, nærinsbrev o.s.v..

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 25-08-09 19:52

Jeg undrer mig MEGET over at Lokalhistorisk arkiv på Solevej 54 2630 Tåstrup
ikke har kunnet hjæpe. De kan nemlig så meget. Har du ramt en ny medarbejder på en skæv dag.??
Jeg synes du skal give dem en ny chance.

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 25-08-09 19:53

Rettelse: Skolevej 54 (undskyld- slåfejl)

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 25-08-09 20:01

Lige lidt ironi : Det er åbenbart ikke ham der Jørgen Anton, der betaler for vor andres
sygehusophold og min gamle fars plejehjem - men du har da fået en rigtig god
historie til "firmaprofilen gennem tiderne....Rigtig godt gravet frem ans --
Hvor fandt du disse unike oplysninger ????

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 25-08-09 20:18

Jeg kan se at fimaet er grundlagt 1936 i Glostrup. Theodor Kristensen og
"frue" har sansynligvis boet i Glostrup. Glostrup lokalhistoriske arkiv har en hel del
flere gamle lokaltelefonbøger end f.eks i Tåstrup. Hvis du kan finde deres adresse
i lokaltelefonbogen, kan du gå ind på rigsarkivet og finde adressens beboere.
Måske kan det kræve at du evt for en dispensation til at have adgang til at se
folketællingerne fra 1940 og 1950. Denne dispensation har jeg selv, og det er
så vidt jeg ved en beurokratisk formsag. Inden jeg svarede første gang vidste jeg ikke
at ALBA blev grunlagt i 1936 og I GLOSTRUP - så plag Glostrup kummune og arkiv for evt gamle
tilladelser. En anden vigtig løs ende for mig er : Hvornår dælen flyttede de til Tåstrup
Håber at jeg har været til god og positiv hjælp (efter et par omveje)

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 25-08-09 20:23

Lige en extra lille ting der falder mig ind : Når de nu starter et nyt lille firma i
Glostrup i 1936, så var det jo langt fra ualmindeligt at "firmaadressen" var lig med
privatadressen. Derfor kig grundigt både i lokalfagbogen og lokalnavnebogen for at komme
videre. Nu skal jeg ikke plage dig mere idag.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-08-09 21:58

Det var vel yderst sjældent at hustruers data dengang blev indført i firmaers papirer, og slet ikke som medejer eller arving.

De skulle passe boligen, bare tænk på "Matador"

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 25-08-09 22:39

Tak for jeres deltagelse i mit lille problem

Jeg vil så geren finde kunstmalerens søster,
Alba & Tåstrup Lokalarkiv har stadig ikke svaret mig, men måske kommer det!

Hvis ikke er der kun den "tunge" vej til Landsarkivet,
men det er for mig en vinter beskæftigelse,
men det er det jo også meget snart (under 4 mdr. til jul)

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : lasseemil

Dato : 26-08-09 19:00

Alle årstider har sin charme

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 03-09-09 07:52

Tak for svaret ans.
Jeg har nu modtaget en E-mail fra Jørgen Anton Kristensen!
Det var ikke "min" Ingeborg,
men Jørgen Anton kendte efterkommerne af Carl V. Wolff,
og har lovet mig, at han ville sætte mig i kontakt med disse efterkommere

Så det endte godt

MVH
Modersvilje