/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Ny enhed: hm
Fra : svendgiversen
Vist : 724 gange
54 point
Dato : 08-08-09 12:35

Efter at have arbejdet mange år i et globalt firma er jeg ret fortrolig med enheder,
men nu støder jeg på en ny enhed, der støder mig,
måske fordi den kan forveksles med afarter af kendte MKS eller cgs enheder...

Jeg ved at man stadig køber brædder i tommer, og naturligvis brænde i rummeter,
og at der går 1000 m til en km, men hvad er så en hm?

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 08-08-09 12:40
Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 08-08-09 12:48

Citat
Jeg foreslår hektometer

flejsen du behøver ikke foreslå, for det er det

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-08-09 12:52

Sådan som spørgsmålet er formuleret vil det naturlige svar være, som i skriver: hektometer

men det er det ikke, og det er det der støder mig...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-08-09 13:02

Svend ...hvilken forbindelse har du stødt på det ??
Tænker ordformulering ??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-08-09 13:10

På bagsiden af ingeniøren.

Noget med bøger...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-08-09 13:44

Hektometer har jeg ikke set anvendt siden vi terpede det i skolen, derimod støder man på hektoliter nu og da.

I Dk bruger man IKKE tommemål til brædder mere, ydermere var der engang mange forviklinger idet brædder blev hjemkøbt i engelske tommer fra oversøiske steder og når en håndværker eller hobbymand så bestilte var det i danske tommer.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 54 point
Dato : 08-08-09 14:15

Hvis det er bøger betyder det måske "Hylde Meter"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-08-09 14:28

Det kunne da godt være, at det er "hyldemeter" hvis det er denne sætning svedngiversen tænker på

"Lynch: Ordtætheden er 150.000 pr. hm"

http://ing.dk/artikel/100334

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-08-09 15:45

Ja hyldemeter

når vi nu har et anerkendt enheds system, baseret på meteren, hvor h jo betyder 100,
og alle derfor vil opfatte hm som enheden 100 m,
hvordan kan man så tillade sig at benytte hm som hyldemeter?

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-08-09 16:20

Tak for svaret BertelBrander.

også tak til ans, godt fundet...