/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Num-lock - hvordan ?????
Fra : myg
Vist : 2340 gange
100 point
Dato : 04-08-09 23:00

95% af tiden er jeg yderst tilfreds med at have skiftet til MAC, men de sidste 5% er situationer, der kan give en gammel Windows specialist grå hår i hovedet.
Så er der dog ikke en eller anden, der kan fortælle mig, hvordan jeg får mit numeriske tastatur slået til igen?
Jeg aner ikke hvordan jeg har fået det slået fra.

Det er en Mac mini med Mac-tastatur uden Help og Num-Lock taster.

Og hvordan får jeg min dejlige Logitech MX 610 mus til at kunne programmeres på knapperne?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-08-09 23:03

Citat
hvordan jeg får mit numeriske tastatur slået til igen?

Citat
Og hvordan får jeg min dejlige Logitech MX 610 mus til at kunne programmeres på knapperne?

Bare gå tilbage til MS....

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 05-08-09 02:18

Jeg bruger selv en Logitech MX Revolution mus, til den hentede jeg den nødvendige software fra Logitechs website: http://www.logitech.com/index.cfm/428/130&cl=dk,da?osid=9
Jeg ved ikke om du kan få det til at virke med din MX 610, men det er vel et forsøg værd?

Hvad er det for et Mac-tastatur du bruger?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-08-09 03:19

Følger der ikke en manual med til Mac ??

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 100 point
Dato : 05-08-09 09:28

Det burde stå i din hjælpemenu, hvilke taster du skal bruge.
Der er indbygget hjælpeinstruktioner i OS systemet.

hawaii7

Kommentar
Fra : myg

Dato : 05-08-09 09:46

Bingo Hawaii7 - hvorfor kan man ikke altid se skoven for bare træer ???

Men jeg synes nu ikke ligefrem, at det er logisk at man under mus&pegefelt skal slå musknapperne fra. Men ok det er jo et spørgsmål om hvordan man opfatter ordene.
Nu virker det og tak for det.

Du får lige dine point senere på en anden tråd - for jeg håber stadig på svar omkring Logitech musen.

Jeg HAR installeret Logitechs Control Center, men det siger bare, at der ingen Logitech mus er installeret og det på trods af, jeg sidder og bruger den. Den virker NÆSTEN ok men jeg vil gerne kunne programmere de ekstra knapper.

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 05-08-09 14:29

Det lyder stadig temmelig mærkeligt med dit tastatur.
Der er så vidt jeg kan se INGEN mulighed for at slå det numeriske tastatur fra på et Apple tastatur. Og der er heller ikke nogen tastatur-genvej i Mac OS X, der skulle kunne have den effekt at det numeriske tastatur ophører med at virke.
Apple leverer, så vidt jeg kan se på deres web-site, to tastatur modeller: et med og et uden numerisk tastatur. Modellen med numerisk tastatur er også udstyret med knapper til side-navigation: page-up, page-down, home og end. Men det numeriske tastatur virker kun som numerisk tastatur og har ikke den dobbelt-funktion nogen af os kender fra Windoze maskiner, hvor side-navigationen ligger oven i det numeriske tastatur og man som bruger tvinges til at vælge i mellem, at bruge den ene eller den anden funktion, ved at aktivere en særlig 'numlock'-tast. Det sker ikke på en Mac med et numerisk tastatur, der er begge funktioner til rådighed hele tiden og der er således intet behov for en 'numlock'-tast.
Endelig synes din argumentation omkring, hvor i systemindstillingerne, det forekommer dig mest logisk, at anbringe instillingerne til mus, noget tyndbenet. Men det er dog an anelse mærkeligt, at du skriver at indstillingen hedder 'mus&pegefelt' og ikke 'Tastatur & mus', for det hedder det da, både på min MacPro og på min MacBook Pro (OS X 10.5.7). Kun på min MacBook Pro optræder der noget der hedder 'pegefelt', men det er et seperat panel, ved siden af panelet 'Tastatur & mus' og det optræder normalt kun på de bærbare maskiner, der rent faktisk har et pegefelt.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 05-08-09 15:56

Jamen så må jeg da korrigere din bedreviden Ulrik, for det er altså tilfældet.

Det numeriske tastatur slår fra, når du i Systemindstillinger aktiverer "Universel adgang" + "Mus & pegefelt" og her vælger "Musetaster TIL !
Take it or leave it, but that's how it is !

Jeg må på et eller andet tidspunkt i min søgen efter en aktivering af Logitech-knapperne have tænkt, at det måske var godt at slå museknapperne til !
Hvor tyndbenet du så synes, det er, må jo så være op til dig !

For øvrigt har jeg aldrig udtalt mig om, at knapperne i det numeriske tastatur skulle have andre funktioner (det har de nu vist alligevel i den situation, men hvilke, skal jeg ikke gøre mig klog på). Jeg sagde bare, at de ikke virkede som numerisk tastatur, og det skulle det gerne bringes til at gøre igen.

Men det virker nu, så tak for interessen, og så lærte vi vist begge noget om Mac-keyboards

Men hvem kan hjælpe med musen ????????????????

Kommentar
Fra : werter

Dato : 05-08-09 16:00

De problemer jeg har haft med min logitechmus (og KUN Logitech-musen!) bliver altid afhjulpet, hvis jeg hiver USB-stikket ud og sætter det ind igen. Spørg mig ikke hvorfor. Jeg har prøvet at tale med firmaet, der ikke kunne give noget svar.
Vi må trøste os med at mac er langt bedre, mere driftsikker, mere brugervenlig og mindre virussårbar. Og så bør man ikke glemme at det var mac der kom først med f.eks. "vinduer" og musen.
Den mus grinede pc-folket i sin tid meget af - inden den blev uundværdig også for dem.
Vl h W

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 05-08-09 17:46

Ja, ja, kald du mig bare bedrevidende...
Faktum er jo, at det jeg skrev er helt korrekt: Der er ikke på noget Apple tastatur mulighed for at slå den numeriske del af tastaturet fra.
Den mulighed du nævner findes jo netop IKKE på tastaturet!
Men derimod gemt af vejen inden i et systemindstillingspanel, som specielt er rettet mod konfiguration af maskiner til brug for personer med særlige handicap. Dér kan brugeren, for den sags skyld, helt gå over til kun at bruge staveplade og en pegepind spændt fast til den sidste legemsdel der endnu måtte kunne bevæges. Det er også i samme panel, at brugere med et svært synshandicap, kan zoome ind på detaljer på skærmen, så de bliver lettere at se. Man kan sågar få systemet til at læse højt hvad man peger på på skærmen, så blinde også kan være med. I øvrigt kan du også, via hjælpeprogrammet VoiceOver, omprogrammere det numeriske tastatur til at klare de funktioner der normalt varetages af musen.
Men på et punkt tog jeg dog fejl. Der findes faktisk en tastaturgenvej der kan skifte i mellem normal anvendelse af det numeriske tastatur og den funktionsmåde hvor det nurmeriske tastatur overtager musens rolle. Normalt er denne genvej dog deaktiveret, så man skal altså først selv slå genvejen til. Det gør man i systemindstillings-panelet, under fanebladet 'Mus & pegefelt', ved at sætte fluebenet ud for "Tryk fem gange på Alternativtasten for at slå musetaster til og fra".
Her er hvad den i Mac OS X indbyggede manual, kan fortælle (hvis man altså lige gider slå op i den):
Assigning commands to the numeric keypad
You can map VoiceOver commands to the numeric keypad keys to create your own navigation and command system. Each key can perform more than one action when you use it with different modifier keys. For example, you could assign 1 to move to the topmost visible item in the window and Shift-1 to move to the topmost item in the window.

To assign an action to a NumPad key:

Make sure you have enabled the NumPad Commander in VoiceOver Utility.

In the NumPad Commander table, move down the list until you find the key you want to assign a command to.

If you want to use a modifier key with the NumPad key, move to the Modifier Key pop-up menu at the bottom of the window and choose a modifier key, and then return to the selected key in the NumPad Commander table.

Select the key to display a pop-up menu of commands and then press the arrow keys to move up or down the list of commands.

When you find the action you want to assign to the key, press Return to select it and close the pop-up menu of commands.

Det er jo så godt nok på engelsk men, med mindre du er vokset op 50ernes østeuropa, så er der vel en, til vished grænsende, sandsynlighed for, at du har haft så meget engelsk i skolen at det ikke skulle være noget problem.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 11-08-09 23:03

Tak for svaret hawaii7. Hvor svært kan det være