/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Sletning af brugere på Kandu
Fra : IBM760
Vist : 1225 gange
30 point
Dato : 31-07-09 13:17

Sletning af brugere på Kandu.

Der har fra tid til anden, været debatterer om hvordan man kan blive slettet som bruger på Kandu.
Sidst fra vores umulige ”Spammer”, men også fra flere seriøse brugere.

Svaret er hver gang – det kan man ikke, men er det hele sandheden?

Tanken med Kandu er, at den fungere som en videnbase (hvad den næsten ikke har gjort i det sidste ½ år), og i den forbindelse vil det ikke være smart at slette tip, spørgsmål og svar.

Samtidig vil teamet/Kandu ejerne helt sikkert beholde, så mange brugere som muligt – af hensyn til evt. reklame indtægter.

Men hvad har vi oplevet i forbindelse Blacklistning af spammere? – De er blevet Blacklistet af kandu.dk, med det resultat at brugeren ikke kan findes via ”Find en bruger”, og deres egne spørgsmål/tip kan ikke findes. Derimod findes deres kommentarer fortsat i andres spørgsmål.

Hvad er der så gemt på den enkelte Kandu-bruger: Udover spørgsmål, tip og svar, er der enkelte personlige oplysninger (navn, adr, E-mail og hvad de evt. abonnerer på) – disse oplysninger er det kun brugeren selv og Kandu teamet, der kan se. Så ønsker man at blive slettet/udmeldt, kan man selv ændre på disse oplysninger. Så det eneste der mangler, er login navn som også indgår i alle spørgsmål.

Jeg formoder, at Kandu benytter en relationsdatabase og hvis det er tilfældet, kan problemet rettes meget enkelt. Login navn figurerer ikke på det enkelte spørgsmål/svar – men kun en relation til profiloplysningerne. Så når folk ønsker udmelding, slettes deres personlige profiloplysninger og profilnavnet ændres f.eks. til ”Udmeldt – dato – lbnr” og et hemmeligt password indsættes.

På denne måde forsvinder ingen spørgsmål/svar, og man kan ikke se hvilken profil det drejer sig om. Så er det kun, hvis man har skrevet personlige oplysninger i teksten, at der fortsat vil være et spor. Men i betragtning af, at Kandu’s søgefunktion fungerer meget dårlig – er der ikke stor chance for, at der er nogen der finder disse oplysninger.

Hvad opnår vi – utilfredse brugere kan foretage udmelding, frem for at Spamme kandu i lang tid. Det nedbringer ikke antallet af brugere, hvis det er vigtigt for Kandu teamet.

PS: Med lidt held, skulle vi gerne slippe for Spammeren, samt enkelte andre – da jeg har blacklistet dem. I skal ikke forvente, at jeg kommenterer alle indlæg – det er mere beregnet som en øjenåbner for Kandu teamet.

Mvh IBM760

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-09 13:38

Har du tænkt tanken at Kandu måske slet ikke er interesseret i at vi melder os ud ? Selvfølgelig kan det lade sig gøre, teoretisk kan alt lade sig gøre og en udmeldings funktion, er sikkert kun en par klik væk, men hvorfor ? Den spammer vi døjer med i øjeblikket ville øjeblikkelig finde noget andet at skrive om.
Det kan ikke hidse mig op at der ikke er en udmelding, det er mere irriterende at nye brugere ikke læser Kom godt i gang, inden indmelding

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 31-07-09 13:44

Citat
Har du tænkt tanken at Kandu måske slet ikke er interesseret i at vi melder os ud ?

Ja selvfølgelig, men Kandu kan heller ikke være tjent med - at siden bliver totalt ødelagt! Og om de hedder "Udmeldt" eller Blacklistet af Kandu, giver ingen forskel - efter min mening.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-09 13:46

Som jeg skrev før, fjolset VIL være i centrum, og ville øjeblikkelig finde noget andet at spamme med, jeg tror ikke på den med en manglende udmeldings funktion, desværre

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 31-07-09 13:52

Det er heller ikke, af hensyn til Spammeren - men så vidt jeg husker, at der igennem tiden været flere seriøse brugere, som har efterlyst muligheden.

Kandu teamet kunne i samme omgang, få rettet de mange mangler på siden. F.eks. er der mange mangler/fejl i "Kom godt i gang". Det virker ikke særligt seriøst - da siden blev startet, var det formodentlig en lille gruppe velmenende personer - men i dag er det overtaget til en person, som kun har penge i hovedet.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 40 point
Dato : 31-07-09 14:10

IMB760... jeg kan godt følge dig, men hvis det drejer sig om reklameindtægter pr medlem, så er det jo nok årsagen til den manglende udmeldelsesknap

De seriøse der har ønsket at blive meldt ud, ser vi jo heller ikke mere til, så de har da affundet sig med det

Hvis der bliver skrevet til Kanduteamet vedr. fejl og mangler, vil jeg godt lige have en anden fejl rettet, nemlig at spørger ikke selv får mails når spørgsmålet er lukket, det er helt tilfældigt, at jeg ser hvis der bliver skrevet videre i en af mine tråde

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-09 14:30

Citat
nemlig at spørger ikke selv får mails når spørgsmålet er lukket, det er helt tilfældigt, at jeg ser hvis der bliver skrevet videre i en af mine tråde

Det har været påpeget i ÅREVIS....

Problemet med Kandu er ikke så simpelt...

Kandu "lever" ikke af medlemmer, men af profiler....

Reelt er vi nok kun 50-100 medlemmer men en kvart million profiler (gennem tiderne) - det giver en kvart million emailadresser (99.9% er der sikkert ikke nogen respons på alligevel) - dette tilsammen giver en masse hits og dermed en god reklameindtægt..

En side som denne med måske 100 brugere ville ikke kunne få nogen til at annoncere for mere end småpenge - derudover bruger hovedparten af brugerne sikkert reklameblokkere - så reklamerne på Kandu giver garanteret IKKE 10kr til annoncørerne - men det opdager de jo først når de har prøvet det....

Alt ialt tror jeg Kandu går sin egen død i møde hvis ikke forholdene bliver ændret så den igen (jo den har været det) bliver "lødig"......

Jeg har svært ved at tro at siden vil vedblive at eksistere blot for eksistensens skyld....

Blot lidt strøtanker - tænkt højlydt

Kommentar
Fra : iah

Dato : 31-07-09 14:36

Den eneste mulighed der er for at slippe af med spammeren, må vel næsten være at blackliste personen og dernæst overse de spørgsmål og tip der kommer fra den kant.
Der kan jo selvfølgelig komme op til flere e-mails i indbakken, men det kan vel efterhånden være træls for spammeren ikke at få respons på fremsendte spørgsmål og tips.

God spamfri weekend.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-09 14:41

Citat
Den eneste mulighed der er for at slippe af med spammeren, må vel næsten være at blackliste personen og dernæst overse de spørgsmål og tip der kommer fra den kant.

Det er nok desværre korrekt - men det kan IKKE være brugernes problem at "spotte" den slags..... Det må være Kandu og de MÅ kunne gøre det bedre end i øjeblikket...

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 31-07-09 14:47

Det er rart, at høre kommentarer fra nogle seriøse brugere - lad os håbe at Kandu teamet måske gider at læse med. Ellers er jeg også bange for, at jeg må give refi ret (kl. 14.30).

Kommentar
Fra : trivielt

Dato : 31-07-09 15:22

Well - Da jeg er blacklistet i dette spørgsmål var jeg jo "tvunget" til at oprette en ny profil ...

************************
Det havde I vel også regnet med?
************************

Når jeg bliver "Udmeldt" = Blacklistet kommer jeg ikke tilbage.

Almindelige spørgsmål kan jeg selv google mig til eller spørge i andre Fora.

Spørgsmål om Kandu.dk får man jo alligevel aldrig et ordentligt svar på.
Og så interessant er det jo heller ikke.

Og så for at gentage mig selv: Det var kun fordi jeg blev "Provokeret" sidst + også forrige gang -
fordi jeg var lige midt i et seriøst spørgsmål, da blacklisten kom.

Fjolset har ikke noget her at gøre mere.

Jeg har forsøgt at afslutte = annullerer det "Hvordan løber Kandu rundt" spørgsmål en gang til.

Denne gang hos en genbo.

Det lykkes ikke!

På grund af Oprydders fine virksomhed

Så black mig endelig for det er jo åbenbart den eneste løsning I kender.

Har skrevet til service@kandu.dk utallige gange før = 0 svar

+ rasmus@kandu.dk & maria@kandu.dk, som MOLOKYLE gav mig = 0 svar

Hold da ferie hvor er dette her trivielt

Kommentar
Fra : trivielt

Dato : 31-07-09 15:24

Husk lige at sætte den nye profil på "Wanted-Listen"

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 31-07-09 16:29

Citat
Har skrevet til service@kandu.dk utallige gange før = 0 svar
+ rasmus@kandu.dk & maria@kandu.dk, som MOLOKYLE gav mig = 0 svar
Selvfølgelig får du ingen svar, de har opfattet at uanset hvad de svarer dig så fortsætter du

Det er langt vigtigere at vi er mange andre der heldigvis får svar på vores henvendelser.

Alt det andet vås du skriver har vi hørt til trivialitet fra dig og er ikke værd at kommentere

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 31-07-09 16:36

Citat
Den eneste mulighed der er for at slippe af med spammeren, må vel næsten være at blackliste personen og dernæst overse de spørgsmål og tip der kommer fra den kant.
Du har ret iah, men problemet er når seneste 25 er spammet med point-spørgsmål.

Det kan kun løses ved at kandu selv er på hele tiden, eller adgangen til at få en profil ændres så man undgår spammerne.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 31-07-09 16:56

Citat
Det kan kun løses ved at kandu selv er på hele tiden

Det kan vi jo konstatere de ikke er!

Citat
eller adgangen til at få en profil ændres så man undgår spammerne

Det skulle vel i princippet også være muligt at lukke for en bestemt IP adresse!?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-09 09:51

Citat
Det kan kun løses ved at kandu selv er på hele tiden
jeg tror faktisk at vi selv kan løse det, det kræver at INGEN skriver i de forskellige spørgsmål fra "profil mange navne" men det kan vi sikkert ikke blive enige om indtil nu har "spørgmålene" været velbesøgte og idioten får den opmærksomhed han ønsker

Kommentar
Fra : lille-mig

Dato : 01-08-09 09:55

Citat
Det skulle vel i princippet også være muligt at lukke for en bestemt IP adresse!?

Har du da gjort det?

Og det er derfor min PC er blevet handicappet ?

Se mit Spørgsmål - Og hjælp mig!

Kommentar
Fra : lille-mig

Dato : 01-08-09 10:01

PC jeg ønsker ingen speciel opmærksomhed - Kun hjælp til min handicappede PC,
hvor Tip og Spørgsmål af en eller anden mystisk grund

er pist forsvundet fra

Ja ikke endnu - men jeg taler om dem som mig genbo sendte i går + til morgen

Hvad er årsagen mon ????

Svært at regne ud for en amatør som lille-mig

Kommentar
Fra : netop

Dato : 01-08-09 11:36

Citat
Har du da gjort det?

Og det er derfor min PC er blevet handicappet ?

Det var jo netop det jeg gjorde, at det samtidig kostede mig min egen profil, er i denne sammenhæng fuldstændig ligegyldigt.

Men det har åbenbart ikke haft nogen effekt, du er jo bare startet igen!

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-08-09 20:52

Selv om tråden er blevet spammet, et par gange - er der også kommet en del fornuftige input.
Så derfor, lader jeg den leve i en periode endnu - da jeg fortsat mener, at Kandu-teamet bør overveje visse tiltag for siden, hvis den skal kunne overleve nogle år endnu.

1: Mulighed for udmeldelse, gøre profiler anonyme.
2: Rette de mange fejl i hjælpe-teksterne (primært - kom godt i gang).
3: Enten fjerne s-point/gevinster - eller sørge for, at det fungerer (så slipper vi for meget vrøvl).
4: Fortsat lade spørgeren modtage mail's, efter at spørgsmålet er blevet accepteret.
5: Oprydning i kategorier - nogle skal måske nedlægges, og nye tilføjes.
6: Sørge for, at mailsystemet fungerer - og ikke som det var i et par måneder, hvor det var totalt kaos.
7: Modtage og svare på mail's til Kandu-teamet, og ikke bare lade som ingen ting.

Da jeg første gang, stiftede bekendskab med Kandu - virkede den rimelig seriøs. Men det er gået skrækkeligt tilbage. Hvis det var en side, som man skulle betale for - ville jeg undlade det.

Gør noget ved Kandu, eller luk den!

Kommentar
Fra : pestilens

Dato : 02-08-09 06:00

Den bedste måde at undgå Spam på, fra en, som er stædig som et æsel, er helt at ignorerer vedkommende. Ingen reaktion = kedeligt !

At sætte Oprydder på = "sjovt" = spammeren kommer tilbage!

At udelukke fra et spørgsmål (som her) = "sjovt" = spammeren kommer tilbage!

Men det skal jeg jo ikke blande mig i ...

Bare et godt forslag ...

Kommentar
Fra : pestilens

Dato : 02-08-09 06:17

IBM760

Dit forslag lyder da fornuftigt!

Det siger jeg, selv om jeg godt ved, du blacklister mig igen i dit spørgsmål her.

Og det er til gengæld ikke særligt smart.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 02-08-09 08:01

De to profiler

lille-mig og pestilens

er blevet blacklistet af kandu, samtidigt med at kandu fjernede 22 spørgsmål oprettet af de to profiler.

Kandu.dk er meget hurtige til at reagere, måske lykkes det også at pinge klovnen inden for kort tid, vi kan kun håbe.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-09 08:14

Dejligt at kandu reagerer... men de må jo gøre det lidt bedre, for hvor lang tid tror i der går
før der er endnu en ny profil... 30 min?

Kommentar
Fra : pinge

Dato : 02-08-09 08:59

Hvad så når I har pinget mig?

Hvad sker der så?

Tak for blacklisten + sletning af mine spørgsmål -

Det var præcist det, som jeg var ude på ...

For at slippe af med den "Oprydder"

Mange Tak !

Men kan I ikke forklare lidt om det med at pinge?

Kommentar
Fra : pinge

Dato : 02-08-09 09:14

Helst i denne tråd - Får hvis jeg opretter et spørgsmål, så kommer den dér super "Oprydder" med al sin kunst.

Og jeg er faktisk træt af Oprydder-kunsten.

Selv om jeg normalt er kunst-interesseret.

Jeg er jo teknisk amatør - Så forklar venligst om hvad "pinge" betyder og kan gøre ?

Mange Tak !

mvh
pinge

Kommentar
Fra : pinge

Dato : 02-08-09 09:31

Springer min PC eller mit hus i luften nå I har pinget mig?

Eller hvad ser det ?

Forklar forklar

Kommentar
Fra : pinge

Dato : 02-08-09 09:35

Citat
lille-mig og pestilens

er blevet blacklistet af kandu, samtidigt med at kandu fjernede 22 spørgsmål oprettet af de to profiler

TAK - Og det var præcis det jeg var ude på - For at slippe for at se på Oprydders kunst ...

Selv om den ellers var rigtig nydelig.

Kommentar
Fra : pinge

Dato : 02-08-09 09:36

Men send lige Oprydder på et fornyelses-kursus

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 02-08-09 10:25

Jeg støtter at man kan blive udmeldt, og at måske alt ældre end et år slettes.

Jeg kan se, at nederst på alle (??) sider står der ''2000-2009'' og indenfor det tidsrum er der jo sket meget, både hvad angår lovgivning på dataområdet (f.eks. at vi ikke længere kan være anonyme på nettet), samt at enhver (de bag profilerne) i det tidsrum personigt må have ændret sig meget. Og man kan let forestille sig, at personer har lyst til fornyelse indenfor den tidslængde, ikke mindst i ''lyset'' af at lovgivningen på området er ændret... Og hvis ikke det var sandt, var der f.eks. aldrig noget der hed hverken skilsmisse, folketingsvalg eller emigration... For slet ikke at glemme kategorien: Slægtsforskning,,, jeg kan da kun være lykkelig over ikke at have spurgt til mit navn. (Det er INGEN kritik af brugerne som sådanne, der så vidt jeg kan se er meget dygtige og seriøse.)

Jeg tror at f.eks. Danskerne får en gevaldig bagskid når de opdager bagsiden af den totalt omfattende dataregistrering der sker i samfundet. For slet ikke at tale om alle de hjemmesider privatfolk laver, hvor de lægger historier og fotos ud. Jeg går mere og mere ind for at ''computer'' kun er til tant og fjas - så længe internettet bliver mere og mere kommercaliseret, både af staten og at borgere reduceres til kun at være forbrugere der får afluret forbruger mønstre og skal prakkes alt muligt l..t på nakken.

Set i ''lyset'' af alt det, kan jeg kun konstatere, at jeg personligt er meget tilfreds med kun at være almindeligt medlem, specielt når det nu viser sig, at sitet ikke er parat til at imødegå anmodninger fra brugere om f.eks. at blive slettet. Ufatteligt at man vil holde på folk der ikke er her af egen fri vilje !?!?!?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-09 10:38

Har du ikke læst Kom godt i gang, inden du blev medlem Linne99 ? Du er her af egen fri vilje og læste inden du oprettede dig som bruger, at Kandu ejer alt det du skriver på siden, de ejer altså også din profil, datatilsynet har udtalt sig en gang, når du kan slette alle abonneringer og det du har stående i din profil, så er en udmeldings funktion unødvendig.
Og dybest set er der da intet at hidse sig op over, tør i ikke stå ved det i skriver ? Når en profil ikke er aktiv, så forsvinder den i glemslen (men kan findes, og dermed også alt hvad der er skrevet af denne profil) hvad er videndeling, hvis dit forslag om at alt over et år slettes ? Så stærkt går det ikke, at det som blev skrevet for et år siden, det gælder ikke i dag

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-09 10:42

Det Kandu mangler, er at en ny bruger aktiv skal krydse af, at betingelserne er læst og acceptere dem, så ville det ikke være nødvendig at debattere udmelding/ikke udmelding her

Kommentar
Fra : selvmål

Dato : 02-08-09 10:52

Det var da noget af et Selvmål iah dér fik lavet - Sletter sig egen profil ...

Og trivielt spurgte endda om det var iahs IP aresse han hentydede til ...

Og det var det altså ?

Dygtigt gjort hr. løve!

Kommentar
Fra : selvmål

Dato : 02-08-09 10:55

Og nu havde du endda haft den i 7 år, som du fortæller

Kunne du ikke kende forskel på tviviels profil og din egen ?

Eller er det "Teamet" som klokkede i det ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-09 10:58

Du nærmer dig grænsen for en politianmeldelse - så er du straks lidt mindre anonym

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-09 11:04

Mig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-08-09 11:43

Nej....

Kommentar
Fra : ak-ja

Dato : 02-08-09 14:18

Citat
Du nærmer dig grænsen for en politianmeldelse

**************************************
Ja, det ønsker jeg naturligvis ikke !

Det er jeg, lille fjols, ikke værd.

Det er I, super Forum, ikke værd.

***************************************

Og hvordan vil du have at jeg kommenterer dette, når nu jeg igen et udlukket af jeres intelligente spørgsmål?

Kun oprette en ny profil, ak-ja

Kan I slet ikke selv se, at I opfordre til den ene nye profol til den anden, når man "udlukkes", og der så stilles et personligt "spørgsmål" eller en personlig "trussel" .

Jo - jeg opfordrer det som en trussel - Jeg joker ikke !

Og jeg har lige sagt:

Det ønsker jeg ikke !

Politiet må da hellere bruge deres energi på noget mere væsentlig end mig + jer !

Er jeg så blacklistet igen ?

Så I kan komme med nye "trusler" - Uden jeg kan svare ?

Eller hvad ?

Kommentar
Fra : ja-ak

Dato : 02-08-09 14:47

Sandelig ja !

Ringer til "BlacklistePolizen !

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 02-08-09 21:05

Ihærdig - ja det må man sige, at vores spammer er:

Citat
Udelukkede brugere af dette spørgsmål.
--------------------------------------------------------------------------------
Her er listen over de brugere som er blevet "blacklistet" fra dette spørgsmål.
trivielt
lille-mig
netop
pinge
pestilens
selvmål
ak-ja
ja-ak

Men han kommer formodentlig snart tilbage, med et nyt navn.

Han føler helt sikkert, at det er meget udemokratisk - at han er blevet udelukket, da han mener at spørgsmålet omhandler ham.

Men spørgsmålet, er ikke oprettet for, at bedømme "Spammeren" - men var derimod tænkt, som et sted hvor vi kunne komme med seriøse forslag til Kandu-teamet, på en afslappet måde.
Men om de har tænkt sig, at bruge nogen af forslagne - vil tiden vise.

Så det må snart være tid til, at lukke spørgsmålet, inden der kommer endnu en dobbelt-profil.

Godkendelse af svar
Fra : IBM760

Dato : 02-08-09 21:07

Tak for svaret Nordsted1.
Måske er vi ikke 100% enige - men nok om det.