/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Hjælp fra en fuglekender :o)
Fra : tullenulle
Vist : 1222 gange
100 point
Dato : 30-07-09 17:25

Hej.
Vi har opsat en redekasse i et træ, og der har/er liv i den (kunne høre fugleunger) har fundet en død fugl nedenfor redekassen i dag men har ikke meget forstand på fugle så vil høre om der findes en herinde som har lyst til at hjælpe da det kunne være sjovt at vide hvilken slags fugl vi har i redekassen. det er en meget stor unge tror jeg, vi har tit sat inde i stuen og set ud på kassen men har ikke set fugle flyve derind.
Som skrevet ved jeg ikke ret meget om fugle, men den jeg fandt under kassen er i størrelsen ret stor iforhold til redekassen syntes jeg.
Jeg har billeder af fuglen samt kassen som jeg meget gerne sender så i har noget at gå ud fra.

MVH Tullenulle

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-07-09 17:27

Hej med dig .
Prøv at sende det så vi kan se.

Kommentar
Fra : tullenulle

Dato : 30-07-09 17:30

hej igen.
hvordan sender jeg billeder herind ??
MVH Tullenulle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-09 17:32

Du kan oploade dem hertil

http://peecee.dk/

Kommentar
Fra : tullenulle

Dato : 30-07-09 17:40

Hejsa.
Mange tak, de skulle så være her...

http://peecee.dk/upload/view/183382

http://peecee.dk/upload/view/183381

MVH Tullenulle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-09 17:43

Farvemæssigt kunne det ligne en

Allike, men jeg har nu aldrig hørt at de bor i redekasser

http://da.wikipedia.org/wiki/Allike

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-09 17:44

Hvor stor er den i forhold til f.eks en solsort eller gråspurv??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-09 17:47

Nederst på siden, står der at en allike også kan finde på at bo i kasser i XL størrelser

http://www.dof.dk/index.php?id=nyheder&s=nyheder&m=visning&nyhed_id=483

Kommentar
Fra : tullenulle

Dato : 30-07-09 17:48

Hej.
Den er samme str. som en voksen solsort..
mvh Tullenulle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-09 17:50

En fuldvoksen allike er ca 33 cm, hvor stor er forældrene??

Kommentar
Fra : tullenulle

Dato : 30-07-09 17:54

det ved jeg ikke, vi har ofte sat og set ud på kassen fra stuen men har endnu ikke set voksne fugle flyve derind, men der er en del fugle i vores have, både store og små. men som skrevet er jeg ikke vildt skrap til at kende de forskellige fuglearter, vi har jo alle vores fejl.. grin...
MVH Tullenulle

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 110 point
Dato : 30-07-09 18:05

Hej med dig igen.
Det er en stæreunge der er gået tabt der.
Du kan se de små "prikker" på vingerne det er der på stære og det er en stærekasse du har hængende.
Vi har selv 4 af dem.

Godkendelse af svar
Fra : tullenulle

Dato : 30-07-09 18:13

Tak for svaret piaskov. Det er jo ganske sjovt at vide hvilke fugle man har i kassen.. smil

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 30-07-09 18:14

Det er en Solsort unge, som billedet viser,
de bbiver faktisk ikke større, i kropsbygning, men får bare flere fjer, du kan rolig pt løfte låget, for at se hvor mange unger der er, når de er så store, også uden der sker nogen skade ved det,
har selv et solsorte par i en mejse kasse pt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-07-09 18:16

Citat
Det er en Solsort unge, som billedet viser,

100% NEJ.
Solsorte bygger IKKE i redekasser men gemmer sig i hække og lignende.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-09 18:23

Jeg tror ikke på at det er en stæreunge

1. de er fløjet fra reden for længst ca 1.6.

2. jeg kan ikke se nogle prikker

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-07-09 18:28

Citat
1. de er fløjet fra reden for længst ca 1.6.

Nordsted de yngler 2 gange .
Vi har vores kul 2 nu.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-07-09 18:28

Læs kuld

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-09 18:34

De stære jeg har haft i haven har ALDRIG ynglet to gange på en sæson... det står heller ikke nævnt i dette link

http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=662

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-07-09 18:38

Citat
Fakta
Vingefang: 37-42 cm.
Længde: 21 cm.
Vægt: 75-90 g.
Maks. levealder: 22 år
Forventet levetid: 8 år
Ynglealder: 2 år
Kuldstørrelse: 4 æg
Antal kuld: 1-2
Rugetid: 12-13 dage
Ungetid: 20-22 dage

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-07-09 18:41
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-09 18:42

Ha ha

Citat
Stæreparret får 4-6 unger, som forlader reden i løbet af juni og slår sig sammen med andre unge stære

http://da.wikipedia.org/wiki/St%C3%A6r

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-07-09 18:48

Jamen så læs dog mit link .
Kig UNDER fakta.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-07-09 19:25

Jeg vil også vove den påstand, at hvis der havde været tale om stær, så havde spørgeren ikke kunne undgå at lægge mærke til stærens sang i løbet af foråret, hvor den synger/fløjter temmelig meget