/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nu sladrer jeg.
Fra : flejsen
Vist : 11416 gange
100 point
Dato : 25-07-09 18:34

Min nabo bruger eddike mod ukrudt, det virker har jeg set.
Men er det miljøvenligt ?

Kommentar
Fra : lucerne01

Dato : 25-07-09 18:37
Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-07-09 18:37

Ja, det er miljøvenligt, og kan bruges til mange ting, ukrudtsbekæmpelse, kalkopløser, lugtfjerner m.m

http://www.gratis.dk/index.php?article=424&layout=layout1

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 25-07-09 18:40

Hvis det dræber ukrudtet (planter) er det vel ikke særlig miljøvenligt (-:

Men det er helt ufarligt, det er en svag syrer og bliver 100% nedbrudt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-07-09 19:43

Jeg bruger eddikesyre blandet med vand, 1 l vand 1/4 l eddikesyre. Og det bruger vores gårdmænd også. Og det virker. Og 1 stor flaske eddikesyre koster 12 kr.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-07-09 19:47

Citat
Nu sladrer jeg.

SLADREHANK

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-07-09 19:56

Citat
Miljøstyrelsen skal godkende alle bekæmpelsesmidler. Godkendelsen gælder 5- år alt efter, hvor giftige midlerne er. Når godkendelsen udløber, skal midlerne vurderes igen. I efteråret 2000 revurderede Miljøstyrelsen bekæmpelsesmidler med glyphosat som aktivt stof, blandt andet Roundup. Det førte til, at midlerne ikke længere må bruges på belægninger af sand, grus, fliser, sten og lignende, fordi der er risiko for udvaskning. Det betyder praksis, at ukrudt på belægninger fremover skal bekæmpes uden pesticider. Undtagelsen er nogle få midler, som skal udbringes sådan, at de kun rammer ukrudtet og ikke belægningen. Også alternative midler som hvidløgsekstrakt, eddike og salt skal godkendes, før de må bruges til ukrudtsbekæmpelse. Hvis de alternative midler godkendes, bliver omfattet af aftalen om udfasning og vil ikke kunne bruges efter den 1. januar 2003.

linket til det hele http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?http://www2.mst.dk/udgiv/publikationer/2002/87-7972-362-4/html/kap01.htm

Men personligt tror jeg eddike er rimeligt miljøvenligt, ellers må vi jo alle gå i gang med at sprøjte mod alle de fordømte eddikefluer, der drukner sig i min rødvin i forsøg på at lave den til eddike. Men jeg samler dem op og vrider dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-09 20:17

Jeg bruger også eddike syre, for at være effektiv må styrken være mindst 24 %,
så der må kun kommes halvt så meget vand i den normale 32 % eddike syre man køber.

Den mest humane, miljøvenlige måde, bortset fra knofedt...

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 25-07-09 20:23

Hej Svend
Du siger eddike syre, er der forskel på den og eddike ?

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 25-07-09 20:38

Ja i høj grad,

hvis du tænker den lager eddike man bruger i husholdningen,
den er langt svagere og du skal bruge mange flasker af den for at dræbe lidt ukrudt.

Altså brug eddike syre, ligesom din nabo sikkert gør...

Kommentar
Fra : flejsen

Dato : 25-07-09 21:12

Tak så forstår jeg bedre den effekt på naboens ukrudt.

Det er helt sikkert eddike syre han bruger.

Godkendelse af svar
Fra : flejsen

Dato : 25-07-09 21:13

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 26-07-09 05:58

Hej
Jeg har brugt fortyndet eddikesyre. Det tog i hvert fal ukrudtet, men desværre også 2 buske. surt.
Torben

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 27-07-09 11:29

Hej-

Vil prøve med Eddike på gårdsplads!

Hvordan er det bedste blandingsforhold med 32% Eddikesyre!!
Jeg kan ikke finde ud af det og vil selvfølgelig ikke overdosere!

Venlig hilsen Kamma

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-07-09 13:34

Du kommer halvt så meget vand i og sætter en spredebom på din vandkande.
så går du med den i ret hurtigt tempo og du vil ikke overdosere...

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 27-07-09 15:33

Hej Svengiversen!

Altså 1L Eddikesyre og ½L vand-- er det rigtigt forstået?

Undskyld hvis jeg er tungnem!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-07-09 16:13

Ja, eller 10 L eddikesyre og 5 L vand

Til en gårdsplads kommer du ikke langt med 1 L

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 27-07-09 16:18

Hej

Tak for din tålmodighed

1L rækker ikke langt nok- det var nærmest for at ha' et mål (som selv jeg kunne finde ud af!

Jeg ripper Brugsen for Eddikesyre!

Du burde jo ha' point, jeg skal huske dig!!!

Venlig hilsen og mange tak

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 26-02-10 06:18

dæk med sort plastik til uømsket grønt er væk .der findes ikke ukrudt. alle grønne planter har en mision

Kommentar
Fra : ppehrson

Dato : 26-04-14 20:39

Det blandingsforhold, svendgiversen angiver, er fuldstændig hen i vejret.

Almindelig eddike fortyndes 1:1.
Eddikesyre 32% fortyndes 1:4 - 1:5. Der kan eventuelt fortyndes 1:7 og tilføres lidt citronsyre, det skulle øge effekten af blandingen.

Påføres bladene med forstøversprøjte.

En blanding med 1 del syre til ½ del vand slår ukrudt ihjel indenfor få timer (i solskin).
Men det er så stærk en blanding at det risikerer at slå andre planter ihjel, hvis rødderne optager den. Så jeg ville holde mig til MAX 1:4. Og nøjes med at ramme bladende, samt gøre det i solskin.