/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Golf: Beregning af ekstra slag
Fra : kettedk
Vist : 1553 gange
200 point
Dato : 22-07-09 14:44

Hej

Jeg har et spørgsmål vedrørende beregning af mine ekstra slag på hullerne.
For nylig var jeg i handicap 55,0, hvilket gav mig et spillehandicap på 64. Det gav mig 3 ekstra slag på alle huller, plus endnu et ekstra slag på de 10 sværeste huller.

Nu er jeg så gået ned i 51,0, og jeg er fuldstændig blank hvad angår beregning af ekstra slag.
Er det noget med: (spillehandicap) - (antal ekstra slag * 18) = 10 ekstra slag (efter mit gamle handicap) ? Eller er jeg helt galt på den? Kom gerne med eksempler på beregning af ekstra slag efter mit nye handicap

På forhånd tak.

//Kettedk

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-07-09 16:39

Det kommer an på banens sværhedsgrad (slope)

Alle baner har en omregningstabel hvor du kan se hvor mange slag du får med dit aktuelle handicap

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 22-07-09 17:47

@ Kortoververden:

Tak for din kommentar, men det er nu ikke så meget det jeg er i tvivl om
Det jeg er i tvivl om, er hvordan man kommer frem til, at jeg har f.eks. 3 ekstra slag på hvert hul, plus endnu et ekstra slag (4 ialt) på de 10 sværeste huller (efter mit gamle handicap).

Med mit gamle handicap (55,0) havde jeg jo 3 ekstra slag på alle huller, plus 4 på de 10 sværeste.
Jeg hørte engang noget med: handicap / 18 (i dette tilfælde 3,055..) = 3 ekstra slag på hvert hul.
Derefter: 18 * 3 = 54. Mit spillehandicap dengang var 64, 64 - 54 = 10, hvilket dermed giver mig ét ekstra slag (oveni de 3) på de 10 sværeste huller.

Det er dét jeg er i tvivl om!

//Kettedk

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 22-07-09 17:48

Citat
Det er dét jeg er i tvivl om!

.. altså om jeg er helt galt på den

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 200 point
Dato : 22-07-09 17:57

Du deler altid med antallet af huller (18) det vil sige at hvis du eksempelvis har 40 slag, så har du to slag på alle huller (18*2=36) og de sidste 4 slag bliver så fordelt ud på de 4 sværeste.

Eller skåret ud i pap så selv jeg forstår det.
Kig på handicapnøglen (det tal der angiver hullernes indbyrdes sværhedsgrad og skriv et slag på hver, når du har skrevet på dem alle begynder du forfra ved 1 og det bliver du ved med til du ikke har flere slag at skrive på

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-07-09 18:24

Inde i klubhuset er der en liste, gul for herrer og rød for damer,
her finder du hvilket banehandikap dit spiller handikap 51 har på den pågældende bane...

Er det eksempelvis 54 har du 3 ekstra slag på hvert hul,
er det 55 har du 4 ekstra slag på det sværeste hul osv.

Er det 53 har du kun 2 ekstra slag på det letteste hul etc.

Godkendelse af svar
Fra : kettedk

Dato : 22-07-09 21:21

Tak for svaret Kortoververden. Du må gerne dele pointsene med svendgiversen