/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvilken killing skal jeg vælge
Fra : Sillepigen
Vist : 941 gange
50 point
Dato : 19-07-09 21:15

Hej Kattefolk!
Jeg har i dag mødt de tre killinger, jeg skal vælge mellem at få, når de er gamle nok om 11 måneder. Men jeg er meget i tvivl om, hvilken jeg skal vælge. Hos hunde har jeg hørt, det gælder om at vælge den mest livlige. Men gælder det samme for katte? Det skal siges, at de kun er en uge gamle, så der er endnu ikke meget gang i dem. Den ene forsøgte dog at komme ned og pev meget, når man stod med den, mens de to andre lagde sig til at sove i min hånd. Den første virkede mest livlig og nysgerrig, mens de andre var mere rolige. Har I nogle gode råd?

Vh. Kathrine

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-09 21:25

Skal du vælge her og nu ???

Jeg ville da vente lidt og se hvordan de udvikler sig.

Du mener vel om 11 uger og ikke 11 måneder.

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 19-07-09 21:49

Kære Kathrine
Det er for tidligt at vælge nu. Killingerner skal vokse op og bliver i leger ældern føre man kan se
deres mentalitet. Faktisk er det sådan at katte vælger deres ejer når de er store nok. Det vil ser,
at når du leger med dem, så vil den af killingerner, som synes midst af dig, kommer helt naturligt hos dig og viser inttereser og kærlighed over for dig.

K.H. Paula

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-07-09 00:29

Jeg har ikke kat selv, og har ikke haft med dem at gøre i mange år.

Jeg har dog et helt frisk eksempel da jeg i 3 dage har passet to store killinger fra samme kuld, en han og en hun.
Hun var kælen men dog lidt reserveret. Han luntede væk, ikke fordi at han var bange, han ignorerede mig bare totalt............undtagen når jeg gav ham mad.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 20-07-09 04:31

Du kan få en masse gode råd her:

www.kattegalleri.dk

Men fortsæt med at besøge killingerne indtil de er gamle nok til at komme hjemmefra..Det er de når de er omkring 12-16 uger..

Når den tid er gået,tror jeg ikke du er i tvivl hvilken killing(er) du vil vælge..Og ellers skal de nok vælge dig

Hvis ikke du har kat i forvejen,vil det være en fordel at få to.
De har så meget glæde af hinanden,og især hvis det er fra samme kuld

Held og ´lykke med valget

Kommentar
Fra : klumme_k-rumme

Dato : 20-07-09 12:58

Som skrevet, lad katten vælge dig.

Ellers kan du ende med at få en kat der ligefrem hader dig,
eller i værste fald løber hjemmefra, ved første lejlighed den får.

Og har du mulighed for det, så få 2 killinger, så har de altid en at lege med.
Og det er ikke meget dyrere end 1.

Accepteret svar
Fra : snerose

Modtaget 50 point
Dato : 20-07-09 15:47

Man kan ikke vælge en kat, som dårlig nok har fået øjne - deres personlighed kan du slet ikke se endnu. Vent til de er 3-4 uger... så er der go i dem og du vil hurtigt kunne se, hvilken en der passer til dig.

Der er ikke noget med at vælge den mest "friske". De er jo individuelle væsner ligesom os mennesker, og derfor kan der sagtens være en "forsigtig-per" og en "fræk-Frederik" i samme kuld. Det har intet at gøre med om de er syge eller ej....

Du skal kigge efter øjnene: de må ikke løbe i vand og der må ikke være puds. Det gælder også snuden: den skal til gengæld være våd. Så er det altid godt at kigge efte om killingen har brok - det gør du ved at se om der en udposning på maven. Hvis der er det, kan det betyde en operation senere hen. I øvrigt skal du se efter, hvordan den trives i forhold til sin familie: leger de sammen eller holder den sig udenfor? En killing skal være lidt fræk, og det skal du opleve ved, at den er sammen med sine forældre og de andre søslkende såvidt det er muligt.

Har selv opdrættet katte i mange år, så det er vist "opskriften".

Held og lykke!

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 20-07-09 20:18

Vælg en hundehvalp i stedet!!

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 24-07-09 04:10

Hej sillepigen. du kan godt glæde dig til at få familie forøgelse. Jeg har selv haft katte i ca 20 år, det er bare skønt. Jeg synes bare du skulle besøge nogle flere steder hvor der er killinger,det giver dig nogle flere valgmuligheder. De fleste katte jeg har haft er inde katte, da jeg ikke kan holde tanken ud om at de bliver kørt ned, eller en muskelhund bider dem. Inde katte er avlet til at væer inde, så de har ikke udlængsel, sålænge du ikke lukker dem ud. Når jeg har fået nye katte, har det altid været fra samme kuld og kattene bliver mest harmoniske hvis du vælger mindst 2. Jeg var så uheldig engang, at den ene kat blev syg, da den var et år, og måtte aflives. Den anden kat sørgede længe over tabet af sin søster, men heldigvis havde jeg ikke fået Mulle steriliseret endnu, så hun blev parret med en meget flot "fyr". Mulle fik 2 killinger, som var lige så meget mine "børn" som det var Mulles. Idag er Mulle 8år og hendes "børn" er6år. De tre katte er neutraliseret og de kan ikke undvære hinanden, eller mig. det har været en kæmpe oplevelse for mig, at min kat fik killinger, det har jeg aldrig prøvet før, men jeg kan mærke at "killingerne" er mere knyttet til mig, fordi de aldrig har prøvet at bo sammen med andre mennesker end min familie. Held og lykke. Hilsen malmin

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 24-07-09 09:42

Tak for svaret snerose. Og også tak til I andre
God sommer!

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 24-07-09 09:51

Selv tak - og held og lykke med den lille ny!

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-07-09 21:03

Også god sommer til dig og den lille killing