/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Rede i garagen
Fra : k_m_s
Vist : 623 gange
200 point
Dato : 16-07-09 17:38

Hej alle.

Jeg har en solsorte rede i min garage med 5 unger som jeg har fulgt via kamera, det har været sjovt at se udviklingen.

Nu er den ene unge hoppet ud af reden og går rundt nede på fliserne, den kan flyve ca. en meter af gangen. For at komme ud i friheden skal ungerne op over en ca 10 cm. spræjke over døren, det er der forældrene har fløjet til og fra.

Mit spørgsmål er så hvad jeg skal gøre? Jeg har tidligere puttet den ene op i reden igen da den var faldet ned mellem to plader og ikke kunne rører sig. Jeg var nervøs for om moderen ikke ville ha noget med den af gøre men der var ingen problemer.

Skal jeg lade den gå dernede og finder den selv ud eller skal den op i reden igen hvor der faktisk ikke er plads mere?

Hilsen

Kim

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 16-07-09 17:52

Du skal bare lade den være, forældrene holder øje med den, og giver den de fornødne flyveinstrukser, så den kan komme over

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-07-09 18:02

Citat
skal den op i reden igen hvor der faktisk ikke er plads mere?

Så ryger den jo også bare ud igen.... hvem ved, måske det er med vilje at den er strittet ud af reden

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 16-07-09 18:02

Hej Jeg mener bestemt ikke at den skal op i reden igen, ungerne er klar til at forlade reden, derfor er den hoppet ud af den, der er godt nok ikke meget plads til at komme ud i friheden på, kan du på nogen måder få åbnet mere ud til friheden, så gør det, ellers skal de nok finde ud det, jeg er sikker på, at selvom de ikke helt kan flyve så godt endnu, så kan de flyve/hoppe og kan sagtens nå op til revnen over døren, fugleforældrerne skal nok få dem ud, så se bare tiden an, ellers er muligheden jo at du selv at sætte den udenfor, men først når alle ungerne er klar, så de bliver samlet udenfor. Men vent lige og se om de ikke selv kan klare det, for det tror jeg.
Mvh. gwhgwh.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-07-09 18:02

Jeg har også haft solsorterede i haven. Ungen er ved at forlade reden, derfor er den hoppet ud. Du kan sørge for at den er i sikkerhed, så katte og ræve ikke kan få fat i den. Forældrene ved hvor den er og i løbet af få dage vil de andre unger også hoppe ud af reden.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-07-09 18:15

Se her en gang .
Citat
Dyrenes Beskyttelse: Lad solsorteunger være
Selvom solsortens unger opholder sig uden for reden og ser hjælpeløse ud, så skal vi mennesker lade dem være i fred.
Der er fire en halv million solsorte i Danmark. Cirka halvdelen er ynglende par. Og snart kommer ungerne til.

Både to og te kuld kan det blive til for hvert ynglepar.

Der er unger i rederne allerede fra april og frem til august. Men ofte hopper solsorteungerne af reden, før de kan flyve.

Sker afhopningen til ’normal’ tid, er de meget korthalede og dårlige flyvere - sker den før tid, kan de slet ikke flyve.

Grunden til en tidlig afhopning kan være, at en skade eller andet har været for nærgående. I det tilfælde er jorden under havens buske og stauder ofte et sikrere opholdssted for ungerne end reden, som jo ER opdaget.

Ungerne sidder så rundt omkring og lader fortsat forældrene bringe mad.

Denne adfærd er helt normal, og der er derfor ikke grund til at være bekymret endsige blande sig - selv om det kan være svært, når man ser de ubehjælpsomme unger hoppe rundt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-09 18:26

Under oprydning for nogle år siden udenfor på mit job fandt jeg en stor solsorteunge nede i en trækasse, reden vidste jeg på forhånd var flere meter væk.
Jeg tog ungen forsigtigt op og anbragte den på jorden nærmere reden, men kors hvor forældrene skældte ud.
Da jeg tog fat i trækassen igen kunne jeg konstatere ved mængden af klatter at den havde været der i længere tid.

Flot arbejde af forældrene

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 16-07-09 19:09

Tak for svaret Nordsted1.
Og også tak til jer andre, jeg vil holde fingerne væk.

Hilsen
Kim