/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
HVAD KAN JEG BLIVE???
Fra : a_h_nielsen
Vist : 3385 gange
64 point
Dato : 12-04-03 20:08

Jeg er en ung mand på 21, der er ganske fortvivlet ang. valg af uddannelse...
Jeg er god til sprog, vægter kontakt med mennesker højt, interesserer mig for den menneskelige psyke i al almindelighed og de kulturelle og sociale aspekter heraf...har nogle af jer ideer til nogle uddannelser, der evt. kunne være relevante i mit tilfælde? Svær opgave, men jeg håber at få udforsket nogle muligheder...
På forhånd tak
A H Nielsen

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 12-04-03 20:46

Tja... Etnografi, antropologi, psykologi... listen er lang..

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 12-04-03 20:48

Hi A H,
mit tip til dig er ganske afgjort EU hvor der efter min mening er en fremtid med vidtspændende arbejdsområder.
Jeg er selv som delvis udenlandsdansker men nu 65 år sikker på at det er hvad jeg ville gøre hvis jeg havde tiden for mig, tag og kig på det fro der ligge fremtiden.
Mvh OW

Kommentar
Fra : kummel

Dato : 13-04-03 00:42

du skulle prøve at kigge på Handelshøjskolen. Måske ske var engelsk og kommunikation noget for dig? både sprog og kontakt med mennesker, kultur osv. Eller ba i erhvervssprog hvor du vælger 2 sprog.
Du kan tjekke alle valgmulighederne på www.cbs.dk

held og lykke

Kommentar
Fra : gch123

Dato : 13-04-03 11:05

Kontakt et uddannelsesinstiution, skolevejleder eller et AF-kontor hør om de har edb-programmet MAXI-DUE eller SPOR. Det er programmer hvor man taster erfaring, ønsker til arbejdsmiljø, arbejdsområde ind og som giver en liste med uddannelsesmuligheder

Mvh
Gertrud

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 13-04-03 11:28

Det gælder om at tage så meget af fremtiden som muligt i øjesyn når det gælder egen fremtid.
Fremtid er forhåbenligt at vi alle kan erkende os som europæere, det tro jeg at det vil blive, derfor vil jeg også anbefale at du selv prøver at se på dette perspektiv først uden at lade dik påvirke af en lokal instutition som AF eller uddannelses vejledning, det er trods alt din fremtid det drejer sig om.
Mvh OW

Accepteret svar
Fra : gch123

Modtaget 64 point
Dato : 13-04-03 12:46

Jeg mener også man selv skal gøre sig nogle tanker om sin fremtid, A H beder om ideer til mulige uddannelser.
Mit forslag om at bruge AF eller uddannelsesinstitution har ikke noget med påvirkning at gøre, men at henvise til EDB-progammerne MAXI-DUE eller SPOR. Jeg ved at disse steder har disse programmer og de fleste steder kan man komme og bruge det selv unden anden påvirkning end at man får vist hvordan programmet virker.

På denne side er en beskrivelse af MAXI-DUE:http://www.activewomensclub.dk/Stoppress/04sidste170401_02.htm

Sakset fra Lederne:dk

Idé-fase (alt er tilladt!)

Vilde jobdrømme
Skud fra hoften
Hvad kunne have en snert af noget jeg gerne ville
Hjælpeværktøj:
Din fantasi! Og IT-værktøjet SPOR, som findes på AF-kontorerne.

Spor
SPOR er udgivet af RUE (Rådet for Uddannelses- og Erhvervsvejledning), og kan kort beskrives således: Du bliver præsenteret for en hel del spørgsmål, som du svarer på med en prioritering fra 1 til 5.

Herefter frasorterer maskinen de jobforslag, som passer dårligst på dine besvarelser, og beholder dem der passer bedst. Forudgående har du svaret på, om du vil medtage job der kræver uddannelse eller kun kortere kurser.

Du kan gå ind under hvert enkelt forslag og se en jobbeskrivelse.

Maxi-Due
Du kan også koble dig på MAXI-DUE, som er et særdeles omfattende jobleksikon med udførlige og overskuelige beskrivelser af jobfunktioner og uddannelseskrav.

Vores erfaring er, at SPOR kan give et meget godt fingerpeg om, hvilke jobtyper der bedst tilgodeser dine interesser og kompetencer, og det kan få dig til at overveje typer af job, som du måske ellers aldrig ville være kommet på, fordi du enten ikke var bevidst om, at de fandtes, eller ikke var klar over hvori de bestod.

Mvh
Gertrud

Kommentar
Fra : frkM

Dato : 07-05-03 12:33

Hej! Hvad med folkeskolelærer?? Det lyder da som om det lige var noget for dig! held og lykke med det!

Godkendelse af svar
Fra : a_h_nielsen

Dato : 01-07-03 14:18

Kommentar
Fra : Zfink

Dato : 18-07-03 17:57

jeg vil sige socialrådgiver..

Kommentar
Fra : lars_kristensen

Dato : 06-05-04 19:57

Hej,

Hvis det kan kombineres med noget økonomi er her et par forslag:

http://www.merc.webbyen.dk

http://www.candmerc.webbyen.dk

mvh
Lars

Kommentar
Fra : Glennddd

Dato : 23-11-04 22:28

pædagoguddannelsen... De lukker alt ind...