/ Forside/ Karriere / Erhverv / Markedsføring / Spørgsmål
10  arne.jako.. 250
om at få patent - priser???
Fra : ingelein
Vist : 3417 gange
50 point
Dato : 12-07-09 18:27

Hej
Jeg har længe haft en god ide, som jeg nu vil have patent på - hvis jeg har råd til det
Inden jeg altså bliver stinkende rig

Er der nogen, som har en anelse om prisen på sådan noget, når jeg selv står for udvikling osv.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-07-09 18:32

Prøv at finde styrelsen på nmettet.
Du kan evt. starte med at få det mønsterbeskyttet (tror jeg det hedder).
Du skal skrive en meget udførlig ansøgning med beskrivelse af din opfindelse, evt. diagram, hvad det kan og ikke kan o.s.v. Du skal sikre dig at ingen kan lave en efterligning bare ved at ændre en lille ting.

hawaii7

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-09 18:40

Læs denne side

http://www.dkpto.dk/

https://forms.dkpto.dk/epatent/

Citat
Gebyr
Ansøgningsgebyret er på 3000,- DKK, og det omfatter 10 patentkrav. Såfremt ansøgningen indeholder mere end 10 patentkrav, skal der betales et tillægsgebyr på 300,- DKK for hvert patentkrav over de 10. Ansøgningsgebyret og eventuelle kravgebyr skal indbetales ved indleveringen af ansøgningen, dog senest 1 måned efter indleveringen. Styrelsen udsender opkrævning ved manglende betaling. Patent- og Varemærkestyrelsen indleder først behandlingen af din ansøgning, når ansøgningsgebyret og kravgebyr er betalt.

Der er flere "undersider" så det er bare om at gennemlæse det hele

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-07-09 18:48

I dag vil man ikke søge et dansk patent, dertil er markedet for lille.

Man søger typisk et EU patent og som privat person løber det op i mindst 100.000 kr.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-09 18:53

Du kan jo starte med at kontakte

"Patent- og Varemærkestyrelsen
E-mail: pvs@dkpto.dk
Helgeshøj Allé 81
2630 Taastrup
Tlf: 43 50 80 00 "

De vil kunne give dig svar på dit spørgsmål

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 12-07-09 18:59

...og er det en rigtig fiks ide, skal man alligevel regne med at der bliver hugget på livet løs. På trods af patenter har både Bilka og Coop en lang historik hvad angår tyverier, hvor så man får tingene fremstillet i Kina og bruger dette som undskyldning. Er ideen så fin at den lugter internationalt, skal kineserne nok stjæle selv, uden hjælp fra Bilka og Coop.

Det er bøvlet det der! Og helt fantastisk dyrt. Se hvad Lego bruger om året på advokater. Er ideen rigtig fed, vil du have mere ud af at sælge den. Eventuelt på afgifts-basis. Altså et kontantbeløb + et eller andet i royalty. Men du får bare lidt småsvært ved at håndhæve din ret.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-07-09 19:00

...men brug Ans'es henvisning og snak med dem. De ved mest.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 12-07-09 19:20

hej Ingelein
står selv som dig og skal have en ny ting mere ansøgt, og kommet frem til det ressultat,
inden du kan regne med, de første kroner kommer i hus, vel og mærke, du vil være sikker på, ingen render med din ide,og inden du får startet op,

du må for gud skyld ikke fortælle til nogen, som helst om din ide inden du har fået kvittering fra patent dirktoratet at de har modtaget din ansøgning,
gør du det så har du tabt på forhånd, med at kan få patent,
ellers brug en fortroligheds ærklæring, over for disse som du skal have til at hjælpe dig,

snakker af erfaring idet jeg har yderlige patent på flere ting,

du skal regne med at have en fri kapital inden der kommer noget retur på
40 - 50,000,oo kr, og her snakker vi, kun patent dækning for 10 lande,

du kan jo også vælge hvis nu ikke du kan få patent på din ide, og så
vælge mønsterbeskyttelse, da er priserne lavere, vedr, ansøgninger,

Du skal tage dig iagt, hvis du har tænkt dig og vil bruge Rådgivnings firma

TIC, de stjæler med arme og ben, og er dygtig til det, meget SNU og slesk,
jeg vil gerne være dig behjælpelig med oplysning, om firma du kan bruge,
hvis du vil have det,
kjeld

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-07-09 19:43

Jaaaaa spørg VIC, han er særdeles pålidelig og virker tillidvækkende!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-09 19:45

ingelein

Som vic2000 skriver

Citat
du må for gud skyld ikke fortælle til nogen, som helst om din ide inden du har fået kvittering fra patent dirktoratet at de har modtaget din ansøgning,

så hold dig laaaaaangt væk fra hans tilbud

Citat
jeg vil gerne være dig behjælpelig med oplysning, om firma du kan bruge,
hvis du vil have det,

vic2000 .... tror du selv på at brugerne på kandu er dummere end du er ??????? så har du taget meget fejl.

inegelin

Hvis du modtager en privat besked fra vic2000, så ring ikke til ham ....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-07-09 19:47

Jeps, hemmeligholdelse indtil dimsen er færdig er et must.

Jeg kender en der arbejder i xxxx med store projekter internationalt, når der i disse moderne tider bliver udvekslet mails med tegninger m.m. i .pdf er filen kraftigt krypteret og skal åbnes med en key som er sendt på et andet tidspunkt, denne key kan kun bruges een gang.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 12-07-09 20:01

til Ans
hvis man bruger kanduer så har man tabt på forhånd, til at kan få sit eget patent, for så har den været ude bagved for at blive afprøvet, af nævenyttige kanduer, og som er parat til at lægge det tilbage som et nyt tip,
missundelse længe leve på kandu,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-07-09 20:27

Inden du fortæller en evt. partner / vejleder om din patent ide,
må du få ham/hende til at underskrive en fortroligheds aftale...

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-07-09 20:36

svendgiversen

og helt præcis hvad tror du selv at denne erklæring er værd, hvis oplysningerne bliver misbrugt.

per

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-09 20:38

Citat
jeg vil gerne være dig behjælpelig med oplysning, om firma du kan bruge,
hvis du vil have det,
kjeld

Citat
hvis man bruger kanduer så har man tabt på forhånd, til at kan få sit eget patent, for så har den været ude bagved for at blive afprøvet, af nævenyttige kanduer,

skrevet af samme bruger

Så ingelein .... hold dig langt væk fra malerhjernen vic2000

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-07-09 20:42

vic2000

føj dig bort herfra.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 12-07-09 22:35

Citat
og helt præcis hvad tror du selv at denne erklæring er værd, hvis oplysningerne bliver misbrugt.
per

Så ingelein oventående fortæller forhåbentlig dig hvad, kandu,s børnehave klub er sammen sat af i dag pt, af skade ingelein bliver man sjælden rig, og mere fattig hvis man lytter til nogen som ikke selv har prøvet det,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-07-09 23:25

Jeg har ikke læst hele tråden igennem...

Men for år tilbage, syntes jeg selv jeg fik en god ide... jeg ringede til dem, ans nævner, og de kunne så fortælle mig, at jeg selv skulle undersøge om min ide var opfundet!!!

Jeg fik hjælp af patentkontoret til at få det undersøgt, ellers havde jeg aldrig kommet alt det igennem

Desværre var der nogle der havde haft sammen ide, og fået patent på det.... men aldrig ført ideen ud i livet

Jeg fik så også fortalt, at hvis jeg ikke selv kunne stå for at få lavet en demo model, kunne jeg få det lavet helt gratis, via patentkontoret, de har udviklere af alle slags, for at ideer ikke skulle gå til spilde---- det var jeg ikke klar over----

Så selv om du har fået en god ide, så tror jeg det bliver nødvendigt for dig, at få hjælp til at undersøge om din ide tidligere er brugt et eller andet sted på kloden.

Patentkontoret lovede mig, at de ikke ville rende med min opfindelse, de ville helt og holdent være på min side...........jeg fik faktisk tilsendt papirer og tegninger, med min opfindelse, udfærdiget af en kineser syntes godt han kunne have ført ideen ud i livet

En anden gang fik jeg også en lys ide, men gjorde ikke noget ved det, men der har jeg til gengæld set produktet i brug også i DK, hold da op hvor det godt kan ærgrer mig

Held og lykke med dit projekt, håber ikke andre har haft samme ide,og fået patent før dig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-07-09 03:45

Der er lavet millionvis af patenter og mønsterbeskyttet design som aldrig er kommet i produktion og som ligger som tegninger i en støvet kælder, men man ser tid efter anden at andre får samme ide og sætter det i produktion.

Så går der et par år hvor der så er et lyst hoved der kommer i tanke om at de da har rettighederne, og så kører sagen, hvis de ikke bare sælger patentet, eller kræver en licens, eller forlanger et par mindre ændringer, hvad der så heldigvis sker fredeligt i masser af tilfælde.

Det er også set indenfor softwareindustrien. Microsoft kan bruge programdele fra andre (ukendte) i årevis, og så en dag opdager det lille firma eller en progammør tilfældigt at deres teknik vist optræder hos Microsoft. De køber så gerne patentet, medmindre at ejeren stiller sig på tværs og forlanger store summer.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-07-09 13:18

Hej
Tak for de mange svar. Jeg har læst på de sider I har anbefalet - og er ikke længere sikker på at jeg vil sætte 100.000 kr. på højkant og når jeg ser, hvor nemt det er at ændre min "opfindelse" måske med andet mønster eller ? så er det vist ikke engang alt bøvlet værd i min fremskredne alder. Jeg tænker også på de tabte "Lego" sager og alle "kineserier". Jeg tror at jeg selv bruger min opfindelse, som jeg måske kan sende som en god ide til et relevant firma og bede dem om at spytte lidt i min kasse.
Farvel rigdom - goddag nattesøvn

Tusind tak allesammen
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-07-09 13:27

Jeg blev også temmelig skuffet, da jeg opdagede at en kineser havde fået patent på "min" opfindelse--- han må have været en lynkineser, eller i hvert tilfælde lynhurtig

Det kan da ikke skade, at ringe til patentkontoret,og hører om de vil hjælpe dig, med at finde ud af, om dimsen er opfundet... det ville jeg gøre... klog af skade med min anden "opfindelse" som jeg ikke gjorde noget ved.... du vil ærgrer dig, hvis du nu er den første og ikke får det ført ud i livet

Så kan du ligge vågen i nat og tænke over den

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-07-09 14:05

Hej Nordsted1

Ja tak for den venlige tanke - Enten skal jeg holde ideen tæt ind til kroppen, eller også lufte den for et par firmaer på een gang. Så kan jeg jo se, hvem der vinder kapløbet. Men jeg kan da næsten være sikker på at blive røvrendt (undskyld udtrykket).

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 13-07-09 14:47

Ingelein du skal ikke lade dig røvrende, her kommer fortrolighedserklæringen

ind i billedet, du får dem hver i sær til at skrive på sådan en inden du åbner munden, de fleste firmaer ved udmærket hvad det indebær og skrive under på sådan en, så det vil du ikke få problemmer med, og så er du mere sikkert. end hvis du ikke gør det,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-07-09 16:37

Selv har jeg flere patenter, som jeg dog solgte til det firma jeg arbejdede for,
og hver gang vi forhandlede med andre interesserede, skulle de udfylde fortroligheds aftaler...

Så det er en hel normal og respekteret fremgangsmåde.
Med en sådan, udfyldt af begge parter, bliver du ikke røvrendt...

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 03-08-09 21:24

Tak for svaret 3773.

Det gav stof til eftertanke
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 29-12-09 10:30

ingelein

Nu ved jeg ikke hvor langt du er kommet med din opfindelse, men jeg vil forslå at du kontakter dit lokale væksthus, de kan hjælpe dig ret meget, både med at få udført din drøm eller sælge den for dig.

Jeg er selv i gang med en opfindelse.

Held & lykke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-12-09 12:54

the1best... Ingelein får ikke selv mail når hun har afsluttet sit spørgsmål...måske du skulle skrive hende en pm?

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 29-12-09 14:26

Det kan jeg ikke Nordsted1, har prøvet