/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
brugt læder sofa
Fra : JeffO
Vist : 1886 gange
40 point
Dato : 07-07-09 14:39

hejsa i derude.

Jeg har købt mig en brugt læder sofa i italiensk læder. Dog nu efter et stykke tid begynder den at farve af på tøj osv, hvis der bliver lettere fugtigt "sved". Og overfladen er blevet helt grov og grumset.
Hvad er den behandlet med og hvordan får man det af igen??
Ved i evt. hvodan lugten fra katte urin kan vaskes ud af stof??

Mvh Jeff B.

Kommentar
Fra : lonek63

Dato : 07-07-09 17:25

Hvis overfladen er grov og grumset, er det slid. Det er svært at reparere. Man kan købe lædersæbe til at gøre den ren med.
Angående kattepis på tøj, så skyl det godt i koldt vand, og vask det i rodalon. Det tager lugten.
Held og lykke

Kommentar
Fra : JeffO

Dato : 07-07-09 17:37

Lonek63.

det virker ikke til at det er pga slitage. men netop pga det den er behandlet med. Hvor kan man købe lædersæbe.. kan man godt bruge brun sæbe på læder, uden at ødelægge det??

Nåå ja rodalon havde jeg da helt lagt i glemme bogen.. Takker..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-07-09 17:58

Citat
men netop pga det den er behandlet med

Tja...

Hvis den er "indfarvet" af en "plattenslager" kan du ikke gøre meget andet end at smide den ud....

Læder MÅ IKKE smitte af.... (og gør det heller ikke hvis det er farvet rigtigt)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-07-09 18:19

Prøv at læse denne gamle tråd

http://www.kandu.dk/spg10450.aspx

Og her er nævnt flere læderpleje produkter

http://www.bo-bedre.com/Default.aspx?ID=419

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-07-09 18:23

Du kan lave en tynd grød af sæbespåner og vaske sofaen med. Det bruger jeg til mine lædermøbler. Og de bliver helt rene.

Accepteret svar
Fra : chicapigen

Modtaget 40 point
Dato : 07-07-09 19:00

jeg bruger også sæbespåner med et godt resultat . det kan være de har brugt noget læderfarve for at dække over noget slidtage eller misfarvning . ....måske skolæder ...hvem ved ...prøv at rense det fuldstændig af og se hvad resultatet bliver .

håber din sofa bliver til at sidde i .

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : JeffO

Dato : 07-07-09 20:59

Tusinde tak for jeres mange svar...

Vil strak i morgen prøve at gå i krig med sæbespånerne. og håber så ikke at det vil afsløre et slidt og grimt møbel..

Godkendelse af svar
Fra : JeffO

Dato : 07-07-09 21:00

Tak for svaret chicapigen.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 07-07-09 22:31

selvtak og jeg håber du får en pæn sofa ud af det

Kommentar
Fra : oleeffektiv

Dato : 16-08-09 10:08

Hej, hvis Du endnu ikke har løst problemet, kan du bruge EFFEKTIV Skind Vask det er både bedre og lettere at bruge end sæbespåner.
Sæbespåner kan til tider få læder til at se pænt ud, men det forkorter læders levetid.
se www.effekt-l-b.dk click på FOTOMANUAL og Du kan se fotoserier af alle mulige produkter behandlet trin for trin.
Hvis Du ønsker en mere faglig forklaring så se under LEXICON og beskrivelsen af de produkter der kan komme på tale.
med venlig hilsen
oleeffektiv