/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Lædermøbler, rengøring af
Fra : baunberry
Vist : 15193 gange
50 point
Dato : 20-01-03 16:53

Man kan jo købe sig fattig i plejemidler til rengøring af ovenstående, men er der ikke noget med, at "oppiskede" sæbespåner er velegnet til dette ? Hvad skal de efterfølgende "poleres" med, så de er beskyttet/coatet ?

Kommentar
Fra : briani

Dato : 20-01-03 17:23

Hej baunberry
Den der med sæbespåner den er god nok
sådan gør jeg ved mine lædermøbler
jeg vasker dem af engang imellem bare med en våd klud.
når de trænger til at få en grovere rengøringstur
blander jeg 1/4 dl sæbespåner til 1L kogt vand
husk bare på at læderet ikke må blive for vådt.
jeg efterbehandler dem aldrig
men man kan købe diverse lædervokse,der vil jeg råde dig til,at gå ned i en møbelforretning,fortæld dem hvad det er for noget læder du har,så du ikke kommer til at bruge en forkert voks.
MVH Brian

Kommentar
Fra : baunberry

Dato : 20-01-03 17:42

Skal det stå en tid med sæben på eller skal det af med det samme, med en opvredet klud ?

Kommentar
Fra : briani

Dato : 20-01-03 17:50

Hej igen
Når du er færdig med at vaske af med sæbespåner
så kan du rolig begynde der hvor du startede, med at tørre det af med en opvredet klud,da det jo har fået lov til at virke et stykke tid
MVH Brian

Kommentar
Fra : hansi.christiansen

Dato : 20-01-03 17:59

sæbespåner har den egenskab udover at rengøre også at holde skindet blødt da det samtidig giver lidt fedt til læderet.det er ikke nødvændigt at tørre efter .

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 50 point
Dato : 20-01-03 19:53

Hej igen
Jeg fandt lige det her på dette links
http://www.fredericia.com/default.asp?cid=581&lanid=3
Pleje af læder
Vegetabilskgarvet læder (læder uden overfladebehandling/beskyttelse)
Før ibrugtagning:
Når møblet er helt nyt skal der ikke ske nogen form for forebyggende behandling. Vent minimum ca. 6 måneder inden møblet afvaskes i en sæbespånsopløsning. Bland ½ dl hvide sæbespåner i 3 liter kogt eller demineraliseret varmt vand. Lad afkøle til lunken og aftør hele møblet blidt og jævnt med en blød let opvredet klud. Aftør de løse hynder enkeltvis og sørg for at overfladerne bliver ligeligt mættede. Efter tørring poleres efter med meget blød tør klud.
Daglig vedligeholdelse og rengøring.
Aftør med tør blød klud. Ved pletter eller snavs aftørres hele flader med sæbespånsopløsning som beskrevet ovenfor. Ca. en gang om året afvaskes hele møblet med sæbespånsopløsning for at hindre udtørring af læderet. Hvis møblet udsættes for direkte varme fra solindfald eller radiator bør møblet afvaskes 2 gange årligt.
Overfladebehandlet læder (semi-annilin læder, læder med dækfarve)
Før ibrugtagning:
Ingen forbyggende behandling.
Daglig vedligeholdelse og rengøring:
Aftørres med meget blød tør klud eller blød klud hårdt opvredet i rent vand. Ved pletter og stærk snavs bruges en mild sæbespånsopløsning (1/4 dl. sæbespåner i 3 liter håndvarmt vand). Poler med meget blød tør klud efter tørring.
VIGTIGT: Overdreven brug af sæbespåner i forbindelse med overfladebehandlet læder vil ødelægge og fjerne overfladebehandlingen. Møblet bør derfor kun afvaskes i en mild opløsning som ovenstående og gerne ca. en gang årligt. Rent vand til løbende rengøring skader derimod aldrig læderet, men tilfører det fugt så læderet bibeholder sin smidighed i mange år.
MVH Brian

Godkendelse af svar
Fra : baunberry

Dato : 20-01-03 21:52

Tak for svaret briani.

Kommentar
Fra : baunberry

Dato : 20-01-03 21:55

Tak for et flot detektivarbejde.
baunberry

Kommentar
Fra : briani

Dato : 20-01-03 22:01

Hej igen baunberry
Det er altid dejlig hvis man kan hjælpe
det er jo det vi er her for
MVH Og en forsat god aften
Brian