/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Ny bios til bundkort
Fra : wacher
Vist : 1205 gange
500 point
Dato : 12-06-09 22:12

Jeg vil gerne opgradere mit MSI 975 Plat Power up med en ny bios da jeg tror det kunne løse nogle problemer jeg har. Jeg har prøvet at bruge MSI' s online opgradering af BIOS...men det kan jeg ikke få til at virke på maskinen. Den kører Vista så det har måske noget med det at gøre. Desværre har jeg ikke noget diskette drev da jeg så i givet fald ville have lavet en bios disk og så lægge bios filerne ned på disketten og så bios opgradere den derfra. Der er DVD drev i maskinen sa jeg tænkte at jeg laver en boot cd eller en boot dvd med bios filerne på og så får den til at boote fra cd og så flashe derfra. Jeg har fundet diverse vejledninger på nettet og jeg har også lavet en fin cd maskinen booter fra...men iflg. vejledningen så skal jeg skifte til z drev og så skulle mine bios filer ligge der....men det gør de ikke. Jeg har også lavet en anden boot cd. som maskinen fint starter op på. Her kan jeg heller ikke finde mine bios filer på cden. Her kan jeg dog finde min harddisk. Aha tænkte jeg. Jeg kopierer mine bios filer til harddisken og så starter op på boot cden... går ind på harddisken of flasher derfra...men så siger den at der ikke er hukommelse nok til at køre flash programmet. Er der nogen der har en god vejledning til hvordam man laver en boot cd eller dvd der virker og hvor man kan lægge nogle bios filer på og så flashe derfra?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-06-09 22:22

Hvorfor pokker vil du opgradere BIOS? Er det et ældre bundkort du har?

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 12-06-09 22:35

Fordi der er kommet 6 nye bioser til mit bundkort og maskinen opfører sig lidt underligt en gang imellem så det var mit håb at en ny bios version ville hjælpe. Maskinen går nogle gange ned og ligesom i baglås. Den siger cmos error og ville ikke starte op da den pludselig tror der er et diskettedrev i den og at det ikke virker (det er der jo ikke) og så kan jeg ikke komme videre. Jeg kan ikke komme ind i cmos og så diskettedrev fra. Den eneste måde er få startet den på er at tage strømmen og fjerne cmos batteriet idet så starter jeg på en frisk cmos og så kører maskinen videre efter et par cmos tilretninger.

Da der er kommet nye cmoser og jeg tilsyneladende har et prblem med min cmos vil jeg opdatere cmos.

Accepteret svar
Fra : dos-man

Modtaget 510 point
Dato : 12-06-09 22:38

hent hirens boot cd
http://www.kandu.dk/tip19779.aspx

boot op
brug ntfs for dos
så burde du kunne flasshe din bios fra dine filer som er på din harddisk

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-06-09 23:44

Hvorfor nulstiller du ikke bare Cmos, det gøres med en jumper på motherboardet. Se i din manual.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-06-09 08:19

Indstaller MSI Live Monitor og gør det den vej, så er du helt sikker på, at den bliver uptodat.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-06-09 08:20

Live Monitor ligger under utilities på cdèn til bundkortet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-06-09 10:46

Prøv førs med et nyt batteri til cmos kredsen med bios.
Når den fejler erdet oftest batteriet der er vedd at være udtjent.

Selv om de ofte holder 5 til 10 år er det ikke evigt. Der kan også være dårlige eksemplarer som holder kortere.

Nye udgaver af bios er normalt til at løs problemer med speciel hardware som ellers ikke vil virke.
Hvis den overhovedet har virket på et tidspunkt pmed dit hardware, skal du ikke opgradere.
Der er også altid en risiko ved opgradering. Hele maskinen kan gå i udu f.eks ved strømafbrydelse under opgraderingen.

De fungererer ikke bedre og fejler ikke mindre. opgraderinger er i reglen også langsommere på grund af mer kode.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 13-06-09 18:17

Til Peet49:

Ja Live Monitor er nemt at bruge...men findes tilsyneladende ikke i en Vista version. Jeg har brugt det flere gange på XP maskiner....men det virker ikke på min Vista maskine. Den vil ikke gennemføre en bios opgradering. Der står heller ikke noget om at Live Monitor er understøttet af Vista.

Til Transfor: Jeg tænkte det samme med batteriet da min BIOS chip tabte indholdet og gik i baglås. Jeg satte et nyt batteri...men det løste ikke problemet.

Til Dos-Man. Tak for linket med Hirens Boot Cd. Det lykkedes mig at lave en boot cd og få BIOS filerne med over på cden. Det lykkedes mig også at komme ind i flash programmet og forsøge flashe chippen med den nye BIOS. Desværre lykkedes det ikke af flashe den nye BIOS ned på chippen. Nu siger den CMOS checksum error permanent og vil kun læse fra diskette så enten gik flashingen galt eller chippen er gået i stykker. Jeg er rimelig sikker på at det er den rigtige bios jeg version jeg har hentet og ved at starte op i DOS burde der ikke være noget der forstyrrede flashingen så jeg tror chippen var defekt i forvejen og måske derfor ikke kunne flashes.

Nå men heldigvis sidder BIOS chippen ikke loddet fast...men er lige til at tage ud så jeg har bestilt en ny på Ebay så indenfor en uge skulle jeg gerne have en ny bios chip med seneste bios på og så håber jeg at jeg kan få gang i min maskine igen.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 13-06-09 18:21
Godkendelse af svar
Fra : wacher

Dato : 13-06-09 18:22

Tak for svaret dos-man.

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 13-06-09 19:05

uha det lyder da ikke godt at købe ny bios chip men , du har åbenbart kommet ind og kunne flashe bios og det ikke lykkedes , så kunne det jo tyde på at bios er i stykker så langt så godt men men , kig lige her .. næste samme system og det SKAL virke hvis ikke så bios i udu og en en ny chip

http://www.bios-chips.com/e/bios-boot-cd.htm

og held og lykke frem over og pas nu på med den nye chip