/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lukning af kabler i væg
Fra : Hans P. Olesen
Vist : 3542 gange
20 point
Dato : 05-06-09 10:03

Situation:
Flexrør m. kabler er fræset ind i mur af elektrikker.

Spørgsmål:
Er der lovkrav ved aflukning af disse flexrør i væg?
Jeg tænker på, at man burde opmure flexrørene med en slags mørtel/beton-blanding, for at forhindre at en eller anden tilfældigvis kommer til at bore ind i flexrørene/kablerne.

Findes der lovkrav om dette?
Og i så fald: Hvor står det henne?

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-06-09 10:31

hej måske du kan bruge dette her

http://www.kandu.dk/spg136609.aspx

ps har selv fået fræsset mit el ind i væggen og det er altså bare lukket med cement mørtel så det er som det skal være og selvfølgelig lovligt

Kommentar
Fra : return

Dato : 05-06-09 10:45

hej igen

kom vist til at lave et forkert link det var dette her jeg synes du måske kunne bruge
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/4/postid/26798/view/topic/

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-06-09 11:38

du kan aldrig beskytte den slags helt mod uheld i form af at bore ind i dem.
men i flere lande har man en regel om, hvor man placerer kabler og rør. i tyskland f.eks er der fra 15 til 30 cm fra gulv og loft. i det område må man køre vandret. ellers skal kabelføringen foregå lodret over eller under kontakten.

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 05-06-09 17:26

Ingen problemer nu til dags, med de billige strøm og metal dektor, så vil jeg næsten sige pt.
at alle hus ejer har en sådan og køre så hend over hvor man vil bore den skal hurtig fortælle dig
hold boret for dig selv for ellers får du stød eller også så kommer der vand,

så mur du bare din pex/flex rør til.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 06-06-09 08:01

Hej Hans,

Der findes ingen regler eller love i Danmark omkring placering af rør/kabler i vægge eller mekanisk beskyttelse af disse.
Generelt fræser man dog altid lodrette riller over og under kontakterne og prøver at udføre de vandrette installationer i gulve og lofter.

MVH
Aut. Elinstallatør
Michael Holm