/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Skole i en anden kommmune
Fra : kipumi
Vist : 435 gange
100 point
Dato : 25-05-09 17:52

Min datter skal flytte sammen med sin kæreste i Skjern. Hun bor til leje på Sjælland. Han bor i Holstebro. Banken vil ikke lade dem købe et fælles hus, som de har set på, da hun har gæld. (Hun vil dog spare sin husleje - og lang transport til arbejde, så der er penge til det - men nej) Banken vil ikke sælge til ham alene, før han har solgt sit lille hus., da han ikke må sidde med 2 huslejer. Der er ikke plads til 3 mennesker i hans hus, det er meget lille. Min datter vil leje huset af ham og flytte ind med ungerne, så har han jo ikke 2 huslejer. Men da den ældste skal starte i 0-klasse til august, vil hun gerne, at han kommer i den rigtige skole fra begyndelsen og den lille i den rigtige børnehave , så de undgår at børnene skal flytte institutioner. Hun vil altså gerne have dem i skolen/børnehaven i Skjern, for der skal de jo bo alle 3, når hans 1. hus er solgt. Det er 2 forskelige kommuner.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-05-09 18:02

Det bliver i nød til at tale med kommunen om.

Desværre tror jeg ikke det kan lade sig gøre, når i ikke ved i hvor lang tid der kan gå før i bor i skole/børnehave kommunen.

Kommunen betaler jo tilskud til skole/daginstitutionen, og vil ikke betale for nogle der ikke bebor kommunen på ubestemt tid

Pøj pøj med det, for iih hvor jeg forstår din datter, det er ikke nemt at skulle flytte børn, og da slet ikke to gange

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 25-05-09 18:11

Citat
I henhold til Folkeskoleloven har forældre krav på, at deres barn optages i en folkeskole efter eget valg i bopælskommunen eller i en anden kommune, under forudsætning af, at det kan ske inden for de rammer, kommunalbestyrelsen i skolekommunen har fastsat.

Så din datter skal kontakte Skjern Kommune

http://www.syddjurs.dk/Portaler/Borger/Skole/Folkeskoler/Frit+skolevalg

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 25-05-09 23:19

Tak for svaret ans.