/ Forside/ Teknologi / Udvikling / .Net / Spørgsmål
10  piaskov 110
Hvorledes oversættes en .net
Fra : Bille1948
Vist : 1469 gange
300 point
Dato : 17-05-09 20:36

til f.eks. dansk?

Er der nogen, der har et godt bud på en måde at oversætte en sådan applikation til dansk?

Henvisninger til Internettet er ikke godt nok, men mere erfaringer med at gøre det vil være at foretrække.

Ole P. Bielefeldt

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-05-09 20:42

Øhhh der findes mange "portaler" med *.net
http://www.google.dk/search?hl=da&q=*.net&meta=&aq=f&oq=
Hvad er det du vil oversætte???

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-05-09 21:18

Det er selve .Net applikationen, der ønskes oversat til dansk.

De nævnte link giver ikke noget resultat på det ønskede.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-05-09 21:39

Ahhh! Men der er mange "net" applikationer f.eks ASP
http://www.google.dk/search?hl=da&q=net+applications&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_da
men her må jeg desværre melde "pas".
Håber der dukker en mere "erfaren" op, som kan hjælpe dig

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 18-05-09 22:58

Det ville hjælpe voldsomt at vide HVILKEN applikation du ønskede at oversætte...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-05-09 00:42

Det bør være 100% LIGEGYLDIGT hvilken applikation, der skal oversættes.

Værktøjet til at åbne filerne med teksterne skal jo være det samme, ganske som ressource editorer til tidligere versioner af .dll & .exe filer har været det.

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 21-05-09 04:58

Hvis det hele var så ligemeget, forstår jeg ikke hvorfor du søger vores hjælp.

Konkret kan du ikke få nogen specifik hjælp så længe du anlægger dén tone. Held og lykke med at få svar med dén holdning du har til tingene. EOD herfra.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 21-05-09 12:55

Det hele er ikke lige meget, men et oversættelsesværktøj til .NET applikationer kan da ikke være applikationsafhængigt, men udelukkende .NET afhængigt.

En ressource editor som f.eks. Restorator www.bome.com der kan åbne og redigere alle .exe, .dll mv. filer.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-05-09 13:12
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-05-09 13:14
Accepteret svar
Fra : MatrixRevolution

Modtaget 300 point
Dato : 09-06-09 23:39

hmm...
Det er der da et reelt svar på.
.net platformen er sproguafhængig, og er et af Microsofts store satsninger inden for Web udvikling og Windows udviklings -Miljøer. Og man må sige at det har slået igennem.

.net platformen kan forstå mange sprog. Det vil sige at det gør platformen meget fleksibel og alsidig.
Men en .net applikation kan være mange typer af applikationer. Det afhænger af typen af applikationen, og hvilket sprog den bliver skrevet i. Det kan jo være lige fra mobil -applikationer skrevet i C#, der bruger nogle extensions, til en Windows -applikation skrevet i vb.

Der findes også kompilere ja. C# kompileren hedder csc.exe. Kompileren for VB kode hedder vbs.exe. Har du .net installeret oven på Windows så ligger "oversætteren" inde i mappen : Microsoft.Net, som er undermappe i Windows eller/og mappen programmer,
afhængigt af styresystem. Der er nok nogle ændringer her i version
2.0 og 3.5 versionerne af .net

Men man kan lave mange applikationer med Visual Studio, som er det IDE,
udviklingsværktøj, og express versionen kan downloades gratis på nettet.
Se mit tideligere indlæg:

http://www.kandu.dk/Spg121828.aspx

Kompileren i .net oversætter altså enten c-sharp kode eller visual basic kode til
noget som .net kan fortolke og dermed exekvere på .net platformen.
Altså kompilere, oversætte kode til programmer, som
vi kender - som Windows, og Webapplikationer.
Dette kan så gøres i DOS mode. Det er dog en del nemmere
at skrive programmer i et udviklingsværktøj

I øvrigt findes der en editor til exe, dll filer som
kan bruges fra .NET, og dette værktøj hedder ildasm.exe.
Med dette lille smarte program kan du åbne .exe filer og .dll direkte,
og aflæse ting som, om assemblyen er signeret, og hvordan filen er programmeret.

Kommentar
Fra : MatrixRevolution

Dato : 14-06-09 21:39

Og det kan selvfølgelig ikke oversættes på dansk. Jeg håbede da mit svar var fyldestgørende.
I folkemunde(inden for nørd -verden der) kaldes .net = Dotnet. Det er et slang om du vil, cool måde at sige det på.

.net er jo skrevet på engelsk. Hvilket vil sige at det er en klar fordel at have gode kundskaber i det sprog, hvis man vil læse tunge engelske bøger etc.

Der findes dygtige webudviklere, der har formået at udvikle programmer til at oversætte f.eks. vb-kode til c-sharp kode, og det er fordi at man i web udviklingsverden, ihvertfald i starten skelnede meget imellem dem der var til c-sharp(C#) og dem der kom fra den oprindelige verden med vb.
Jeg bruger selv kun C#. Det er i øvrigt nemmere.

Det ville måske også kunne lade sige gøre at lave en version af .net på dansk, men det ville være en meget omfattende opgave og ikke noget nogen gider bruge tid på.
.net frameworket er ufattelig stort.

Jeg går ikke ud fra at spørgsmålet havde noget at gøre med suffix-endelsen på top-level domæne navne, med endelsen .net ?!

Hyg dig.

-M

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-09 12:30

Hej Bille1948

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men har du set denne tråd

http://www.kandu.dk/spg137609.aspx

P.s. den 18.08.09 annullerer kandu dette spørgsmål og du vil blive fratrukket 5 ledige point

De 300 point, som du har sat dette spørgsmål til får du ikke tilbage.

God weekend

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-08-09 18:19

Nej den kendte jeg ikke, som jeg også har skrevet i indlægget

Godkendelse af svar
Fra : Bille1948

Dato : 15-08-09 18:21

Tak for svaret MatrixRevolution.