/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Ordsprog + denne sommer?
Fra : Axelise
Vist : 1662 gange
50 point
Dato : 17-05-09 16:04

Der er et dansk ordsprog - eller det hedder vist "mundheld" - som lyder således: Kommer eg før ask, går sommeren i vask, kommer ask før eg, bli'r sommeren bleg.

Jeg har ladet mig fortælle at eg sprang ud betydeligt længere før ask gjorde, hvilket skulle betyde, at sommeren kommer til at gå "i vask"
Er der nogen der ved, om egen virkelig sprang ud før asken? Og ved nogen af jer, om denne talemåde holder stik?

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 60 point
Dato : 17-05-09 16:10

Askene er kun lige akkurat begyndt udspringet. Der er vist ikke tvivl om, at egen sprang først ud i år, og så må man jo erindre den gamle regel:

Springer eg før ask - Går sommeren i vask.
Springer ask før eg - Giver sommeren bleg (dvs egnet til blegning af hørlærred).

Vi skal altså have en våd sommer, og mon ikke det kommer til at passe. Erfaringen viser at træerne er lige så gode til virkelig langvarige prognoser som meteorologerne, og deres forudsigelser passer i ca. halvdelen af tilfældene.

sakset her fra

http://www.skovognatur.dk/Ud/NetopNu/Maj/Maj2009.htm

håber der er undtagelser for "reglen" - go´sommer

Kommentar
Fra : vic2000

Dato : 17-05-09 16:50

hej
Axelise,
min farmor, prøvede og fortælle os børnebørn igen og igen,
Springer Eg før Ask går sommeren i vask.
Springer Ask før Eg bliver sommeren hed

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-05-09 17:23

Ja, jeg er sikker på at der er noget om det. Ellers ville den slags talemåder vel ikke opstå. Det er bare tris at tænke på endnu en våd sommer
Kan I huske andre somre, hvor talemåden holdt stik? Altså hvor eg sprang ud før ask og gik i vask, eller hvor ask sprang ud før eg og blev bleg og hed??

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-05-09 17:34

Eller når egen asker, så kan man hælde hyldebær på flasker.

Ingen ved hvad ordsproget betyder, men det er meget brugt, og skulle efter sigende altid passe.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-05-09 17:37

Der er også et andet ordsprog der hedder: Et egern i asken - så går det hele i vasken. Er der nogen der kan tyde det for mig?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-05-09 17:55

Iflg. dette indlæg, holder det heldigvis ikke 100% stik

http://www.vejrhesten.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37

Jeg blev lige bekymret for om vi mon havde haft sommervejret i april, men nu er der da håb endnu

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-05-09 19:41

Åhh...gudskelov Nordsted1, så er der håb endnu for en god sommer, hvor vi ikke ender som små druknede mus

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 18-05-09 20:11

Tak for svaret HelleBirgitte.
Selvom jeg håber at ordsproget ikke taler sandt

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-05-09 20:16

Tak skal du ha´