/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Fil med vandmærke til kant
Fra : ingelein
Vist : 1371 gange
30 point
Dato : 09-05-09 18:51

Hej
Jeg kan ikke finde ud af at lave en fil om til en fil med vandmærke helt til kant
Jeg har Adobe Ilustrator og Photoshop + diverse andre

Den oprindelige fil er en PDF fil.

Noge med en løsning?

Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-05-09 19:17

Uddyb lidt nærmere hvad det er du vil.
Skal du lægget vandmærke som mange klder et svagt billed i baggrunden af tekst, billed m.m., så kan du gøre det i photoshop.

hawaii7

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-05-09 20:10

Hej igen
Her kommer en nærmere forklaring:
Min søn har et konsulentfirma og hans brevpapir og øvrige tryksager er designet prof. Han har disse forskellige filer til foldere, brevpapir osv. og de er designet med et layout helt til kant. Alt som PDF . filer.

Vi vil gerne bruge layoutet så det kan bruges som vandmærke, når han sender tilbud m.m. ud til sine kunder. Filen skal kunne bruges i word, så han kan skrive i den. Spørgsmålet er, hvordan kan vi konvertere PDF filen, så vi ikke får en hvid kant rundt om papirets/filens kant. Uanset hvad vi har prøvet med hidtil, har vi fået en smal hvid kant rundt om.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-05-09 20:49

Jeg forstår du har en pdf fil med layout til brevpapir, som du vil have gjort svag, så det står svagt i baggrunden og så skrive oven på.
Kan du bruge en eps fil i word eller er det stadig ku n jpg man kan bruge i word?
Prøv life at send en pdf fil, så skal jeg prøve at lave den svag og gemme den som en jpg der ka bruges i word.
Du får lioge en mail i din private boks.

hawaii7

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-05-09 21:45

Du skal jo bruge en printer der kan printe helt ud til kant.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-05-09 21:53

@pallebhansen

Det med printeren er jeg klar over, men det er til brug ved fremsendelse af filer, så de ser ud ligesom det brevpapir der sendes. Brevpapiret er trykt prof.

Jeg har prøvet at downloade en converter og det er for så vidt også ok, men teksten med navn og adresse er ikke særlig god. Derfor prøver jeg nu at få fjernet den "grimme" tekst i photoshop, men den burde jo have været lavet i flere lag - og i øjeblikket kan jeg ikke få fjernet teksten uden at det tager baggrunden med.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-05-09 21:56

@ Hawaii7

Tak for tilbudet, jeg kan ikke lige få fat i min søn - og jeg synes lige jeg skal have hans tilladelse til at sende filen.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-05-09 22:25

Du kan ikke fjerne den grimme tekst i photoshop, fordi når man gemmer er der kun et lag.
Medens du arbejder i photoshop kan du lave en masse lag, men når du gemmer en PDF fil såå
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-05-09 23:22

Hej pallebhansen

Ja, det har du fuldkommen ret i - jeg kan ikke pille lagene fra hinanden. Og ikke en gang se, om der er flere lag.

Men det er da lykkedes mig engang for nogle måneder siden at rette i teksten. Men hvordan jeg har båret mig at med det fatter jeg ikke i dag.

Jeg har de fleste af Adobes programmer, men ved du, hvad der skal til for at opløse PDF'en så jeg kan tage tekstlaget væk og skrive en ny tydelig i Word ?

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-05-09 00:23

Du kan ikke kun tage tekstlaget væk. Du kan "smøre den omliggende farve indover teksten, så den ikke ses længere", men det er vel ikke det du mener.
Hvorfor ikke bare lave en ny. Feks. kan du i den nye word skrive en tekst, og konvertere worden til PDF-format.
Men der sker vel ikke nogen ulykke ved at sende filen til Hawaii7, jeg kan ikke se at det skulle kunne skade at få en prof til at udtale sig. Og så forklar ham helt nøjagtig hvad der skal ske.
Øjensynlig kan du, (hvis din word kan konvertere til PDF) lægge et bagrundsbillede ind i word, skrive en tekst henover, og konvertere det hele til PDF
Eller kun bruge PDF
http://www.layersmagazine.com/acrobat-9-adding-layers-to-pdf-documents.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-05-09 06:36

Er det bare en baggrund i A4 format i jpg format som dette:

http://peecee.dk/upload/view/169433

Du kan gemme som jpg direkte fra photoshop, og en jpg fil kan du indsætte i word.

hawaii7

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-05-09 11:04

Hej Hawaii7

Tak for svaret, men det med at konvertere til JPG fra Photoshop har jeg prøvet. Når jeg så indsætter JPG filen som et billede er det jeg får de uønskede hvide kanter omkring billedet. Jeg har selvfølgelig sagt Nul til alle margener - men det dutter desværre ikke.

Med den converter, som jeg har forsøgt mig med, og f. eks. omdannet til rtf. eller txt fil bliver den skrevne adresse og andre firmaoplysninger (tekstlag) for utydelige. De er sat med MaxL-Book - regular - og jeg har denne font på maskinen.

Mange venlige hilsner
Ingelein

Ps. Jeg har kigget i min private mailboks i dette forum men der var ingen mail fra dig ? Har jeg mon blokeret?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-05-09 13:14

Jeg vil prøvet at indsætte baggrunden i et word dokument, selv om jeg ikke kender at bruge word. Det gør jeg senere på aftenen. Når dokumentet så er indsat i word, skriver du tekst og laver så en pdf fil ud af det?
Den jpg gil du ser med baggrunden er uden hvid kant, så den bruger jeg i word.

Jeg kunne ikke dig en mail adresse.

hawaii7

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 30 point
Dato : 10-05-09 14:28

Hej ingelein

Hip hurra nu kommer de vise ord

Hvis du dagligt arbejder med word, burde du sparke dig selv bagi.

Jeg startede word office 2008 og lavede en A4 side. Jeg tog baggrunden i jpg og indsatte på siden (da jeg endelig fandt ud af hvordan). Der kom sku hvide kanter hele vejen rundt omkring baggrunden. Nu var gode råd dyre og min hjerne arbejdede lidt på højtryk. Læs nu rigtig godt.

Gå ind under sideopsætning og stil dine margner til 0, alle steder, så fylder baggrunden hele arken.
Jeg kunne ikke finde ud af at lave en tekst boks med tekst, men jeg lavede en pdf fil fra word og vupti uden hvide kanter.

Ja hvor logisk at marhenerne skal være 0. Det er nok på bgrund af varmen.

Håber du er tilfreds, for jeg tager en kold øl i aften når jeg kommer hjem efter en tur til Vejle her fra Sønderjylland.

hawaii7

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-05-09 16:04

Hej Hawaii7
Tak for hjælpen. Jeg havde nu allerede tidligere skrevet at jeg havde sat margenerne til 0.

Citat
Tak for svaret, men det med at konvertere til JPG fra Photoshop har jeg prøvet. Når jeg så indsætter JPG filen som et billede er det jeg får de uønskede hvide kanter omkring billedet. Jeg har selvfølgelig sagt Nul til alle margener - men det dutter desværre ikke.

Efter dit råd prøvede jeg een gang til - og med den forskel at jeg definerede sideopsætningen førjeg indsatte JPG-filen. Jeg tror det er brugbart nu.
Tag du dig bare den kolde øl- men da du alligevel har været i Vejle, kunne min søn sikkert have spenderet den. Han bor nemlig i Vejle.

Tak for hjælpen.

Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-05-09 16:12

Hej igen
Jeg tror at jeg fra starten har udtrykt mig forkert. Det er faktisk ikke som vandmærke PDF-filen skal bruges, men der skal ud fra PDF-filen laves en skabelon som man kan skrive i. Det er skabelonen til det trykte brevpapir der er udgangspunktet og da det er en PDF fil skulle den konverteres til en . dot fil, så der kan sendes breve/tilbud/fakturaer osv. ud per mail og at disse fremtræder som det trykte brevpapir..

Ja, ja, kommunikation er vist en svær ting. Undskyld, hvis jeg har brugt nogens tid unødig.

Mange hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 10-05-09 16:14

Tak for svaret hawaii7.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-05-09 16:48

Hej - her er jeg desværre igen med samme emne

Jeg kan få lavet både et .dot dokument og et .doc dokument men................ Efter side 1 følger der 1.111 sider mere, som har noget Adobe krimskrams og underlige tegn.

Nu mangler jeg så et godt råd om hvordan jeg får fjernet de 1.111 sider og kun har side 1 tilbage.

???????

Jeg har prøvet at markere det hele og klikke side 1 fra igen - dur -ikke. Og jeg kan da ikke manuelt fjerne 1.111 sider i år.

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-05-09 17:21

Hvis du åbner filen i word, så er der oppe foroven en afsnitsmærkeknap der ligner et dobbelt II med et flag på der vender til venstre. Knappen er tilhøjre for sortermærket.
Tryk på den og du han se feks. de steder der er sat entermærker.
Når nu de er synlige, skal de fjernes fra alle andre sider end side 1, det vøres ved at sætte klikke foran eller bagved mærket og trykke return eller delete.
Når alle de unødige (Usynlige)mærker er væk, trykkes knappen igen så den ikke kalder længere på de "usynlige mærker"
Konverter nu til PDF og se om det hjalp.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-05-09 19:13

Hej igen
Mysteriet skal jo opklares på een eller anden måde. Jeg er startet forfra med at konvertere PDF -filen til en JPG og har brugt samme fremgangsmåde som tidligere, men nu får jeg heldigvis ikke de 1.111 ekstra sider hængt bagpå.

Når jeg igen får samlet points, vil jeg gerne lægge et spørgsmål vedr. en ting, som jeg også rendte ind i her: Og det er at jeg f. eks. i Word vil åbne en JPG fil, hvorefter man får en boks frem, som spørger om hvad man vil konvertere fra. Valgmulighederne er mange, men ingen af dem som jeg prøvede gav andet end hieroglyffer i form af firkanter og andet "ragelse". Hvad skal man gøre, når man render ind i denne "spørgeboks" ?

Mange hilsner
Ingelein