/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
BILLIGT HAVEBASSIN
Fra : havbasse
Vist : 18758 gange
50 point
Dato : 06-04-03 17:46

Hej allesammen

Er det muligt at lave et billigt havebassin, det skal helst ligge under de 1000Kr.
Det skal heller ikke være ret stort???

Hilsen Havbasse.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 17:48

Jeps... du køber den største murerbalje, du kan få fingre i i bauhaus, silvan, harald nyborg m.m. og graver den ned... pynter med sten, smider en pumpe i! og vips! Et fint lille bassin!!!
Sådan var mit første, men tro mig... mer vil have mer!
God fornøjelse!
Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 17:50

... og man kan altså få nogle ret store efterhånden!!!
I mit bassin havde jeg bare, hvad der kom af sig selv.. og der kom dafnier, muslinger, salamandre og frøer...
Dafnier og muslinger kan komme fra fx ænder, der har fået dem på fusserne andetsteds...utroligt, men sandt!
Livet i vand er et mysterie!!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 17:56

En anden mulighed er slvfølgelig bassinfolie og filt... tror godt du kan få et lille bassin under en tusse.. men det bliver nok eks. pumpe. Hvis du vælger folie, så sørg for at nivellere kanterne, så du ikke skal bakse med at få det lige BAGEFTER... jeg troede, man kunne tage det på øjemål. Det kan man IKKE!!!

Du kan også få færdigstøbte, der ikke er så store... der er ovenikøbet indbygget forskellig højde, så det er nemmere m. planter osv. De er heller ikke særlig dyre. Det kan du helt sikkert få i Silvan!

Hvis jeg kunne vælge idag.. og havde råd.. ville jeg få støbt et stort et!!

men en enorm murerbalje er altså en rigtig god begyndelse!
Christina, der ønsker held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 06-04-03 19:49

Hvor stor var den murer balge du havde, og er den
bare rund?

P.S Kan mand godt bruge en almindelig akvarie pumpe???

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 20:09

Min balje var den største jeg kunne finde dengang og ja, den var rund. Jeg så en i et byggemarked forleden, den var enorm! og kostede ca 200 kr så vidt jeg husker.
Det er bedst at købe enh udendørspumpe..så er ledningerne lavet til at kunne være ude.
Selvom baljen bare er rund, så forestil dig at dens kant er ca 2 cm under jordoverfladehøjde. Hvis du så går en laaang tur, kan du sikkert finde nogle flotte, lidt aflange, ikke for tykke sten, der kan ligge lidt ud over kanten. I selve bassinet lægger du så sten indvendigt i den ene side, så eventuelle vildfarede pindsvin kan kravle op igen (her taler jeg af bitter erfaring...der var et pindsvin, der druknede i min. De kan ikke svømme).
Men du skal nok få en pæn lille dam ud af det. Det giver også et rigere fugleliv i haven, især hvis dammen er placeret i nærheden af en busk, hvor de kan flyve hen og gemme sig.
Sådan en dam kan være lidt sdvær at passe, når den er lille. Det tager lidt tid, inden vandet finder sin økologiske balance. Indret den, hæld økologisk algebekæmper i (det ved de alt om i byggemarkedet/havecentret) og vent 3 uger med at sætte fisk ud...hvis du da vil have fisk. De æder det grønne, du planter ud, de æder eventuelle haletudser og salamandernymfer og skal sandsynligvis tages ind om vinteren. Jeg synes det er sjovere at se, hvad moder natur har at tilbyde, men det er jo en smagssag.

Nu er vi desværre flyttet, men jeg ELSKEDE min dam og brugte timer på at ligge og kigge ned i den. Salamanderen, som er fredet, er et fantastisk lille dragevæsen at betragte.

Uddyber gerne, hvis der er mere jeg kan bidrage med!
Mvh, Christina, der vil have en dam igen!!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 20:20

jeg gir dig lige en stribe links (og der er mange flere.. jeg søgte bare på "vand i haven")

Held og lykke med projektet! Christina

Vand i Haven
Kunne du godt tænke dig at få et havebassin i din have finder du her informationer vedr. havebassinets placering, fisk og planter. Se også tips og ideer.
home19.inet.tele.dk/soren1

Bjørn Barkholts Planteskole
Ønsker du vand i haven? Se billede af havebassin og andet til haven. Fører bl.a. krukker, stue- og haveplanter i Helsinge.
www.planteskole-ringen.dk/3200

WEBSIDER - OM
vand i haven
... Velkommen til. Vand I Haven. Billeder fra. SHOWHAVEN. Større Butik ...
www.vandihaven.dk

Peters galleri
... Vand, sten og fisk i haven . . . . . . . . . . . . . . . . Info. Vand i haven ...
www.sitecenter.dk/peter-galleri

Havenyt.dk - Vand i haven
... Her er du: Forsiden > Prydhaven > Vand i haven. Prydhaven. Vand i haven ...
www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/vand_i_haven

Billeder fra vand i haven
... Billeder fra vand i haven. Tryk på en billedetekst og der fremkommer en menu hvor du kan bladre mellem de forskellige ...
www.sitecenter.dk/peter-galleri/scrapbog

Vand i haven
Inter Koi - Vand i haven [ Forside ] Vand i haven skaber en ekstra dimension. Inter Koi er specialister i at opbygge naturlige vandarrangementer. Basiner som naturligt føjer sig ind i landskabet uden man kan se basin kanter.
www.interkoi.dk/Vand/vandi.htm

Grønne Danmark -Vand i haven
... Søg svar i artikelbasen: Vand i haven. Vand giver liv og oplevelser. ...
www.dybvadplanteskole.dk/html/vand_i_haven.asp

Vand med omtanke i haven
... når det drejer sig om at vande haven, er en tønde med et par hundrede liter vand ikke nok til at vande hele haven med. ...
www.havesiden.dk/vand.htm

Forbrugernes internetportal - Vand i haven
... Forside > Hjemmet > Haven > Haven året rundt > Vand i haven. Vand i haven ...
www.fi.dk/hjemmet/haven/Haven_aaret_rundt/vand_i_haven

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 20:30

he he... der er 6468 links om vand i haven, så on ikke du kan få et par aftener til at gå foran computeren?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 23:16

hej igen..ja, undskyld jeg bliver ved, men det er så skønt med vand i haven...

jeg tror, du bliver gladest for et formstøbt bassin. De er sådan lidt oval-halvmåneagtige i faconen, med forskellige "terrasser" (niveauer) indstøbt. De er ret solide og kan tåle en hundepote på vildveje, pindsvinene kan klatre op og de er ikke så dyre... (ikke pindsvinene, men bassinet!)

man kan få mini-nøkkeroser (åkander) der godt kan klare den lave vanddybde.. de er så flotte!

Glæder mig til at høre, hvad du vælger!
Mvh, Christina

Kommentar
Fra : viv

Dato : 07-04-03 10:56

lige en lille kommentar,omkring bassinpumpen...den er ikke helt billig...men det kommer jo an på HVOR småt bassinet,skal være...ka du ikke uddybe dette ?

Men pas på med ikke at købe,en for lille pumpe...(Øhh,her tænker jeg jo på en der renser vandet....du mener måske blot en til at ilte det ?)...er rense pumpen for lille,får du ganske enkelt ikke glæde af livet i bassinet,da du ikke kan se igennem algerne !!!
Det eneste middel,der effektivt har virket mod alger,hos os,er ultraviolet lys...de fås også i små pumper..

Men du kan søge en brugt pumpe,som kan købes billigt af en af de mange,der har udvidet deres bassin...for det får man meget hurtigt lyst til...hvis pladsen tillader det...jeg ved ikke hvor du er fra,men i Roskilde findes et dejligt sted der hedder "super Koi",der kan man få masser af god hjælp...også til små bassiner...og så kan man nyde deres store dejlige indendørs bassiner samtidigt.

God fornøjelse med projektet.

Venlig hilsen
Viv.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 07-04-03 11:10

Ang. alger, så er det ofte et problem i starten, indtil vandet finder sin økologiske balance. de aller aller bedste pumper er sådan nogle, hvor vandet bliver trukket gennem et filter, der er på land... for så behøver du ikke rode rundt i dammen, hver gang det skal renses. MEN de er dyre! Hvis du lægger et budget på 1200 kroner, kan du bruge 600 på pumpe, 300 på balje eller formstøbt, 100 på planter og et par hunderede på økologiske produkter til at hælde i vandet... Når jeg går så højt op i, at de skal være økologiske, er det fordi de IKKE skader de levende organismer i vandet..... Når det hele er faldet til ro og planterne er i gang, den økologiske algebekæmper har fået lov at virke m.m. er det blevet den 1. igen og du kan købe fisk.. hvis du ikke hellere vil vente og se, hvad der dukker op af sig selv...
min dam fandt sin balance efter et år... og det var nok gåret hurtigere, hvis ikke jeg havde pille-rodet-raget i den i tide og utide... omarrangere sten, tømme filteret osv.

Min oprindelige lille balje blev selvregulerende... vandpest klarede iltningen og vandet var krystalklart! Utrtoligt så mange salamandre, der var i den lillebitte dam!

De salamandre, der besøger vores damme, er "lille vandsalamander", der lever i vand når den skal formere sig og går på land om vinteren for at gå i dvale. De er fantastiske, når de er i "legedragt" - farverige små drager!!! I modsætning til "stor vandsalamander" er den lille ikke helt så nøjregnende med, hvor rent vandet er.. den store er extremt sart. Salamandre er fredede, og jeg synes, det føles godt at gi naturen en håndsrækning ved at oprette et fristed til dem..

Christina, dam-freak!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 07-04-03 11:20

he he... kommer lige igen...
En brugt pumpe er en god ide..tjek gul og gratis eller den blå avis!
Ultraviolet lys kommer jo også fra solens stråler. Hvis du kan få vandet i din dam til at løbe ud over mange sten, vil solens lys også hjælpe med at holde algevæksten nede. (Og det er sjovt at bygge "vandfald" mv op omkring sin pumpe... pumperne har som regel 2 udgange, så du kan sætte et stykke slange på og lede vandet væk fra hovedpumpen..lidt svært at forklare! Men hvis pumpen står til venstre, sætter du et stykke slange på og trækker til højre..der kommer vandet så ud, istedet for at komme ud i toppen af pumpen som et springvand)
i øvrigt må du endelig ikke placere din dam i skyggen.. den skal have mindst 8 timers sol hver dag. let skygge er ok... flimmeret igennem en busk, der ikke taber for mange blade ned i dammen er godt. Vandet i de små damme kan godt blive MEGET varmt...
Min værste damoplevelse (udover det druknede pindsvin...da var jeg lige ved at droppe pojektet totalt, men så opdagede jeg, at der var haletudser i vandet) var, da den lille dam blev angrebet af grønalger. Hvis du kan forestille dig grøn ærtesuppe...uff! Den større dam havde trådalgeangreb.. de er nemme at fiske op, det tager bare tid at vikle salamandre og mosesnegle ud af trådene..

Skriv nu snart og fortæl, hvad du finder ud af!!!

Christina, der skal prøve at lade være med at skrive flere dam-indlæg!!!

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 07-04-03 20:05

jeg har haft i tankerne at tage ned til nogle søer der ligger lige hvor jeg bor,og
fange nogle abborer eller skaller (hvis du altså ved hvad det er for nogle fisk).
Skal man have alt det der man propper i vandet?
Tak for svarene.

P.S Du må gerne blive ved med at skrive Skingur!!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 07-04-03 20:32

Ved godt hvad det er for nogle fisk... og din dam skal nok være en del større, hvis du vil have fisk i den størrelse... ovenikøbet er det nogle griske sataner, så du har helrt sikkert ikke andet end en balje vand med nogle dumme fisk i, hvis du gør det...
Aborrer smager ikke engang godt.....

Hvis du nu virkelig absolut VIL have fisk, så køb et par små karper, når dit lille bassin er faldet godt til. Karper bliver ikke større, end hvad der er plads til.... guldfisk er også en karpe, og jeg har set "vilde" guldfisk (i søen ved Natur Historisk Museum i Århus) der er længere end en arm!!! Men karper er ligeså "grøntsagsgriske" som guldfisk - det vil sige, at de med stor fryd æder dine dyre vandplanter!!!

Start med et lille bassin - formstøbt eller balje- plant hvad du kan lide (vandpest kan du finde i dit rene, lokale vandløb... den er vandforbedrende, producerer meget ilt og lever af affaldsstoffer i vandet). Ovenikøbet har den en saftig, grøn farve og du kan "luge" den væk, hvis den fylder for meget! Indsamler du planter fra sø og å, tilfører du dit vand lidt dyreliv i form af dafnier, snegle mv, som allesammen er gode at have. Mange vandlevende biller lever af fx dafnier.. salamandrene gør også.

Du vil hurtigt møde billerovdyret vandkalv... et magisk insekt, der er en vandbille og sort på den ene side, rosa og luftlevende på den anden!!! Den spotter vandoverflademn fra luften og lader sig dumpe ned. Jeg havde en i min dam, der var så stor at jeg fangede den og satte den ud (det gjorde jeg en ti-tolv gange før den gav op.... jeg ville ikke have den til at spise salamanderynglen!!!)
Guldsmedens store nymfer dukker op i løbet af næste år... den bruger to-tre år på at udvikle sig, fra lille larve-ting til bundlevende "mudderbille" til den klassiske nymfe, du sikkert kender.
Snegle... mosesnegl, der både kan leve i vand og på land dukker også op ud af det blå. Muslinger, hvis du er heldig.. men det kræver som meget tidligere nævnt, at en fugl dypper fusserne i din dam efter at have dyppet dem et sted med muslinger!!!
Tudser, but- og spidssnudede frøer, salamandre, guldsmede... ALT SAMMEN HVIS DU DROPPER DINE DUMME FISK!!!!!

brudelys, iris, kæruld, vandpil (som du kan hente i din lokale sø) smukke sten... og du har et sted i haven, du kun nødigt vil forlade igen!!!

Hvis du bygger dit købte, formstøbte bassin op i et stort, fir- eller ottekantet (nå ja.. eller rundt!) hul foret med plastic og fyldt med spaghnum, kan du have rododendronhave rundt om dammen. De taber ikke mange blade der kan forurene dammen, pipperne har noget at gemme sig i og padderne et sted at gå i dvale! Ydermere har du spaghnum indenfor rækkevidde, hvis ph`en i dit vand ikke er ok- et par tørveklyner (uden gødning) kan være vandfobedrende. Eneste problem er, at solsortene tror, det er gaver til dem...

ih du gode... det her spørgsmål burde give mere end 50 point... det er jo snart en hel afhandling!!!! Nå, skidt.. det er et af mine yndlingsemner!!!! jeg skal nok skrive videre, selvom du lukker spørgsmålet!!!

Det du ihvertfald SKAL have:
noget til at have vandet i!
En pumpe med filter til at ilte og rense vandet
Økologisk dam-starter

Nogle planter!!!
Og nogle pæne sten!

Et net... men det kan du få i BR legetøj til ikke mange kroner.. eller i Harald Nyborg måske!!!

Skriv og fortæl, hvorfor du VIL have fisk!!!

Kommentar
Fra : viv

Dato : 08-04-03 09:42

Angående fisk eller ej,så kan jeg da fortælle,at vi både har guldfisk og karper i vores bassin,men samtidig har vi altså også det omtalte dyreliv,der kommer helt af sig selv !

Det er en god ide med rhododendron ved bassinet,men så skal der altså også være noget der skygger,for disse om vinteren,da bladene ellers vil blive svedne af vintersolens stråler...så det kræver lidt omtanke,for ikke at give bassinet,for meget skygge.

For du skal tænke på,at skal der liv i bassinet,skal det ikke være anlagt i direkte sol...det bliver kogende om sommeren,når det ikke er større....tænk blot på de børnesoppebassiner man kan få !!

Vh Viv.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-04-03 09:50

hej viv.. dit bassin er også større end omtalte balje er det ikke? Problemet i de helt små bassiner er, at hvis man isætter fisk har de andre dyr ikke en "flugtvej" og ynglen har ikke rigtig mulighhed for at gemme sig... jo måske i et formstøbt, hvor der er lavt vand på de øverste terrasser...

Kommentar
Fra : viv

Dato : 08-04-03 10:02

Jo Skingur,det er større...men dog kun 3000 l...det er nemlig ikke ret dybt,udover "Vinterhullet" i midten...vi omlægger dog her til sommer...til min. 10.000 l ....
Det var blot for at fortælle,der godt KAN være begge dele.

Jeg læser iøvrigt din "beretning" med stor interresse,da du har meget god viden om dette emne..og der flere gode ting,at tage med i sine overvejelser...hvilken bassin størrelse har du selv...er det også en balje eller hur ?

Vh Viv.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-04-03 10:17

Min første dam var en murerbalje... ikke den allerstørste, jeg har nemlig set nogle nu, der var større. Den havde en akvariepumpe til at ilte vandet med...men jeg havde placeret den for meget i skyggen, så jeg havde mange problemer med vandets balance. Nå, men eftersom jeg brugte flere timer om dagen med at ligge på maven og glo ned i det lillebitte vandhul, blev gemalen og jeg enige om, at jeg godt måtte få en større!
Så han gravede et hul, jeg fjernede sten, lagde fibertex i, damplast og fyldte vandt i. Hvorefter jeg brugte de næste 6 måneder på at ærgre mig over, at jeg ikke troede det var nødvendigt at nivellere kanterne...
Det blev en smuk lille dam... jeg SLÆBTE store sten hjem til at dække kanterne med! Den kom til at se ret "autentiskt".. eller "naturlig" ud. Og dyrelivet var fantastisk. Selv hvepse fik jeg et blidere forhold til... boet sender nemlig en "kelnermester" ud, der henter vand til de andre..går jeg ud fra, for der var dagligt en lille hveps, der fløj i fast rutefart mellem min dam og der hvor den nu selv boede.. hvis vandtjeneren ved en fejltagelse druknende, gik der ikke længe før en ny overtog jobbet!!

Men men men... så flyttede vi desværre og bor nu til leje hos mine svigerforældre! Efter en del modstand i starten har svigermor nu overgivet sig, og jeg må gerne installere en dam. Allerhelst ville jeg have en kæmpestor, cementstøbt en..men det bliver der nok ikke råd til. Så jeg skal nok også på den med murerbaljen igen..eller et formstøbt fra silvan!
Det værste er, at jeg har fået katte.. og Gizmo ser det som sin fornemste opgave at bringe mig alle de frøer, hun finder...og hun finder mange, skulle jeg hilse at sige! I sommer fandt jeg en kæmpestor en i mine jeans, der overnattede på gulvet ved siden af sengen.. på 1. sal!!! Hun gør dem heldigvis ikke noget, så de er lige til at sætte ud igen!

Frøer kan iøvrigt spille døde med forbløffende overbevisning... de lægger "armene" over hovedet og er MEGET stille... imeget lang tid. Men de spiller bare! De kan såmænd også skrige.. besynderlig lyd. Min svigermor (som også har vand i haven..nok derfor hun forbarmede sig over mig) havde sidste sommer en frø i haven, der var blevet taget så mange gange af kattene, at den skreg hver gang en kat nærmede sig...

Jeg skal hente mere varm kaffe...

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-04-03 10:31

Du omlægger din dam til en større...ja, mer vil ha mer!!!
Hvordan gør du det? For det er jo bedst at få så meget som muligt af det gamle vand med...med alle de mikroorganismer, der er...hvordan med fiskene imens?
Skal den nye dam være en folie eller en støbt? Har du salamandre i din? Hvad for nogle planter?
Hvis jeg var millionær ville jeg som sagt have en stor, cementstøbt en, med en ílle bro henover som jeg kunne ligge på og kigge ned i vandet fra...

Tror jeg vil bruge mine skattepenge på en dam!!

Christina

Kommentar
Fra : viv

Dato : 08-04-03 10:54

ja,den med broen er jeg med på...vi har faktisk tænkt os noget i den stil...da hele haven skal omlægges og vi har fundet ud af hvor meget glæde,sådan et udendørs akvarie kan give...Vi er stadig på tegnebrædtet med forslagene,men de er til gengæld mange.

vi har en ide om at det nye store bassin skal være oppe i den ene ende af haven og så skal der løbe vand ned til det gamle mindre bassin...Yngel bassinet..eller naturlivsbassinet....Vi har endnu kun de omtalte fisk samt en enkelt stør,som er ret tam,når den altså er i humør til det...eller også er den bare sulten

Vi har derudover haft et par store krebs...vi kan pt.kun finde hannen...så om hunnen er gået på land(det kan de nemlig godt finde på) eller måske gemmer sig godt ved vi ikke.Måske er der småfolk på vej ?

Vi har salamandre,frøer,tudser af planter har vi nogle få mindre..husker ikke lige navnet og nøkkeroser,samt åkander...de fylder meget...derudover har vi et par stensætninger...hvilket vi også skal bruge til den nye,da vi har mange kæmpe sten i haven,som har været brugt til noget andet...nu skal det se ordentligt ud !

Vi har også katte,men de ligger kun og kigger ned i vandet..og går på isen om vinteren...desværre er naboens kat mere interesseret i at stikke poten i...

Vi har nogle store 500 liters regnvandsbeholdere,som vi bruger til fiskene imens...Måske var det noget der kunne bruges til et lille bassin ? Dybden er jo vigtigt om vinteren ?

Vh Viv.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-04-03 11:03

Orv, det lyder dejligt. Og hvis du lader vandet fra det store løbe ned til det mindre i en stenfyldt bæk, skulle solens UVstråler kunne nå at lyse lææænge på algerne...Skal der være tilbageløb fra yngel-naturdammen op til det store? ja..det skal der vel det var dumt spurgt!!!
Ja, sådan et udendørs akvarie er fantastisk... jeg brugte bare næsten for meget tid ved mit.. ren meditation!

Hvis du sørger for, at stensætningen er sydvendt, kan du være heldig at få ynglende markfirben...

Ja, de store regntønder... åbningen foroven er bare ikke ret stor, så selv om den bliver dyb, kommer den til at se umådelig lille ud. Den kan dog være god at have... i tørekeperioder kan det være nødvendigt at efterfylde dammen, og postevand er ikke så godt...

Christina

Kommentar
Fra : viv

Dato : 08-04-03 11:33

Netop det med UV strålingen er en af vores målsætninger og JA...der skal være tilbageløb af en slags thi-hi..vi har tænkt os at lave filter selv..nedgravet i regnvandstønde...det er billigst og mest effektivt,til så stort et vandområde.

rigtigt at åbningen ikke er SÅ stor,men hvor stor er åbningen på de murerbaljer,du omtaler ?

Måske er det muligt at få større tønder ? Måske endda gratis fra en fabrik,men så kommer det også lidt an på hvad der har været i før.....vi har ihvertfald fået nogle 2-300 liters gratis til hønsefoder.

man kan godt efterfylde,med postevand,hvis det gøres løbende......vi har prøvet flere gange,da vores bassin var angrebet af parasitter...havde fået en stor flænge..og dermed skulle repareres og et par gange,hvor vi ganske enkelt har tømt det helt..en gang ved slamsuger,senere med egen pumpe....det vand fiskene bliver taget fra i og lidt antiparasit har været nok.........og så taler vi jo meget med,de kære kræ.. Meditation som du siger !

jeg tror de ka li det,de kommer ihvertfald hen til kanten...hvis man bare ikke skygger over vandet...i så fald frygter de jo nok hejren...den har heldigvis kun været her en gang...så vidt vi ved...en af de strore guldfisk havde fået et ordentligt bid...men hun var for stor og tung,så den har måttet slippe igen.Vi havde guldfisken med til forretningen og der var en ældre herre,der kunne fortælle os,hvad der nok var sket...samtidig var der nemlig også forsvundet et par mindre fisk...HUN OVERLEVEDE...og er fin og stor ..ligner en der konstant ska gyde,da hun er mægtig tyk !!

Viv.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-04-03 11:38

De kloge siger, at der er klor i vores postevand og at det derfor skal "dampe" først... der er også nogle der siger, at der er for meget næring i, og at det derfor er alge-stimulerende...ved ikke, men det er ihvertfald bedst at lade det stå minimum nogle timer først...derfor godt med de store regnvandstønder, så har man altid "efterfyldningsvand" infden for rækkevidde!

adw.. parasitter? Har jeg ikke hørt om før, man kunne have i dammen..nogle der angreb fiskene?

Christina, der undrer sig over hvor havbasse er blevet af, da det jo var ham, der ville have en dam...

Kommentar
Fra : viv

Dato : 08-04-03 11:49

Ja,hvor er Havbasse??

Parasitter kommer fra de fugle,der bader i bassinet (dypper tæerne).

De angreb både guldfisk og Karper...især karperne er sarte over for dette og andre ting iøvrigt...Vi havde 5 store karper(der lignede hajer,når de svømmede med finnen over vander,i en lang række),der alle døde..trods hurtig indsats og behandling...det er noget forskrækkeligt noget..2 af vores guldfisk døde..resten klarede sig heldigvis et par af dem var også tydeligt angrebet...Parasitterne sætter sig i gællerne så,fisken ikke kan ilte...det er AFSKYELIGT at være vidne til !

det er rigtigt der er klor i vandet..også kalk...men det er også forskelligt fra område til område i landet,hvor meget der er.
Hvor stor var din første dam i overflade og hvor mange liter ku´der være?

Viv.....KOM FRIT FREM HAVBASSE

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-04-03 11:56

Altså endnu en grund til ikke at have fisk...

Hvor stor var den...tjaaeee...ikke ret stor! Alt for lille!.. en halv meter fra kant til kant midt på? (uuupssss...hvordan er det nu liiige med radius og diameter osv....pinligt!)

Den kostede ca en hund, og den kæmpestore jeg har set kostede det dobbelte...jeg håber jo så, at den er dobbelt så stor!!!

Christina

Kommentar
Fra : viv

Dato : 08-04-03 12:08

Ha-ha...der fik du mig !!!

Men fisk er nu alligevel afstressende,at følge.......Desuden...mon ikke havbasse er på arbejde ? Bare fordi man selv har fri en Tirsdag er det jo ikke sikkert andre har det,vel?

Jeg ska lige lidt rundt omkring,men jeg vil følge udviklingen her....

Viv.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 08-04-03 12:10

jA....OG JEG SKAL TIL MIN MOARS FØDSELSDAG, SÅ JEG KIGGER FØRST IND I AFTEN... KAN DU HAVE EN GOD DAG!!!

hvorfor i ...skal caps lock knappen sidde lige der? Hm!

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 08-04-03 19:13

Hej for det første arbejder jeg ikke, jeg er kun 12 år!!! Vedrørende de aborrer jeg fanger, de er altså ikke større end ca. 15 cm. Det er altså ikke sikkert jeg får den dam (øøøøøøøøvvvvvvv!!!!!!!) det er jo lige det med at få overtalt mor og far he he, jeg har heller ikke ret mange penge lige nu (surt!!!). Pumpen kan man egentlig selv lave såden en? jeg har nemlig kigget på gul og gratis hjemmeside og den blå avis hjemmeside, men der kunne jeg ikke finde en pumpe. Men så er der jo også lige det med at få lagt strøm derud det er jo dyrt, er det?.................

Havbasse

P.S Det lyder lidt dumt men, hvordan laver i de smiley hoveder? Og tillykke med din mor....

Kommentar
Fra : viv

Dato : 08-04-03 19:22

hej Havbasse.

selve rensefilteret kan du godt lave selv,men pumpen ska du købe...den koster dog ikke ret meget i den størrelse vi taler om her....på kandu´s "kom godt igang" kan du læse om smiley´s....

Men så har du,da været i skole ikk?

Vh Viv.

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 08-04-03 19:31

jo jeg har været i skole, jeg har næsten været ude at spille hockey hele dagen, så det er først nå jeg kan komme til at skrive.......

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 08-04-03 20:47

jeg er glad

Kommentar
Fra : viv

Dato : 08-04-03 23:00

Fint Havbasse....så fandt du ud af det !!!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-04-03 01:21

kanon havbasse... er internettet dog ikke fantastisk? Jeg synes det er pragtfuldt at du er 12 år og jeg HÅBER virkelig, at din mor vil lade dig få den dam... kan du ikke vise hende alt det, vi har skrevet? Som kommende lærer synes jeg, det ville være rigtig godt for din natur & teknik undervisning! (jeg læser på 2. år på seminariet i Ålborg.. jeg er 30)

Hvis du kan lave pumpen selv er det rigtig fint..og du skal ikke have "lagt strøm ud", du trækker en gul forlængerledning fra jeres haveskur eller hvad I nu har... de gule ledninger kan tåle at være ude... bare stiksamlingerne ikke kan blive våde (og man kan meget med plasticposer og omvendte urtepotter!!!!)

Lok nu med dine forældre... og skriv igen... Christina

Apropos smileyer, så tjek under "godt igang" eller hvad det nu hedder... der er opskrifter! ; - ) giver (uden mellemrum!)

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 09-04-03 07:51

Det er bare lige det, vi har ikke noget haveskur, eller noget vi kan sætte
det til.

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 09-04-03 07:53

Det er bare lige det, vi har ikke noget haveskur, eller
noget vi kan sætte stikket i. Kun inde i husetmen det er
lidt besværligt.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 09-04-03 16:37

Nå... så må du til at overbevise din far om det smarte i et udendørsstik, som alle i huset kan få glæde af! han kan fx bruge det til sine elektriske haveredskaber og hvad han nu ellers laver udenfor, din mor kan bruge det når hun sætter lys i juletræet uden for og ja,- du kan bruge det til din dam!
Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-04-03 23:26

hej havbasse... hvordan går det med overbeviseren? Christina

Kommentar
Fra : viv

Dato : 11-04-03 09:49

Hej Havbasse.

Hvis det ikke er muligt for dig,at få et udendørsbassin....så er der måske stadig muligheden for et indendørs ???

Der er jo da ihvertfald el og et brugt akvarium i passende størrelse,er da til at få fat i.
Men du har måske allerede sådan et ??

vh Viv.

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 11-04-03 15:02

Jeg har allerede et akvarie på 63 liter!!!

Kommentar
Fra : havbasse

Dato : 11-04-03 15:05

Jeg har haft akvarie siden jeg var 5 år. Jeg lukker spørgsmålet nu, tak
for alle de gode svar.

Hilsen Havbasse.

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 50 point
Dato : 11-04-03 15:29

havbasse, hvis du vil lukke spørgsmålet skal d trykke på "accepter som svar" på et af indlæggene!
Christina

Godkendelse af svar
Fra : havbasse

Dato : 11-04-03 17:53

Tak for svaret skingur.