/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
døde høns, ræv el. hund
Fra : momomo
Vist : 2185 gange
200 point
Dato : 05-05-09 09:51

I nat er alle vore 15 høns døde, bidt ihjel, nogle manglede halvdelen af brystet, andre store huller ved låret, de var spredt rundt på marken men der mangler 5 som må være slæbt længere væk. Mit spørgsmål er: raserer en ræv et helt hønsehus el. tager den 1 el 2 ad gangen?

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 210 point
Dato : 05-05-09 10:01
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-09 10:45

Måske mink, sæt en fælde og se om det kan passe.
Nærmeste skovfoged har fælder og han afliver fangsten.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-05-09 11:22

Mit gær er som Teil skriver, mink, ilder, hermelin.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-05-09 11:49

Ja, en ræv kan sagtens rasere et helt hønsehus og dræbe hvad der er.

Mink, ilder gør det ikke, er jeg overbevist om, og sådan en slæber i hvert fald ikke 5 dyr med sig ; ofte ikke engang et dyr. Og hermelin er fysisk for lille til det.

En anden ting er, om hønsene kan være stukket af i kampens hede, dem der mangler altså.
En ræv kan heller ikke slæbe 5 høns på en gang. To kan den måske klare, og en ræv vender ikke tilbage og samler forråd på den måde.

Muligheden foreligger selvfølgelig også, at det er hund(e)

Er der ingen steder du kan se spor efter dyret

Kommentar
Fra : edith1968

Dato : 05-05-09 12:12

hvis de ikke er taget med, og der er hullet i bryster så er det næsten sikkert en ildert, sæt en fælde med en stykke kød..... men pas på, de bliver meger hidsig når de er fanget....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-09 12:14

Vi har erfaring med vild mink der i blodrus slagtede alle høns
i gården.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-05-09 14:01

Vi prøvede det samme da vi boede på landet.
Det viste sig at være en mår.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 05-05-09 14:12

dem vi fandt var slæbt 20 - 30 m ud til hegnet

Godkendelse af svar
Fra : momomo

Dato : 06-05-09 16:08

Tak for svaret Stouenberg, jeg tror også mest på ræven så når vi får nye høns vil vi lukke for hønsehuset om natten, også om sommeren så må de vente med at komme til kl. 6.30! hilsen momomo

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-05-09 16:14

- det var så lidt, ha' en god sommer...

Mvh Steen