/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Skruer/terassebrædder
Fra : larsbjoern
Vist : 1242 gange
100 point
Dato : 29-04-09 16:16

Jeg skal til at skrue nogle terrassebrædder 145 x 21 (hårdtræ/merbau) på 2" x 5" strøer. Indkøbt rustfrie skruer, længde 55 mm.
Jeg regner med 2 skruer over hver strø!
Hvilken afstand fra kanterne skal jeg sætte dem i ?
Skal skruerne sidde lige overfor hinanden (på linie) eller forskudt på hver bræt ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-04-09 16:39

Citat
Skal skruerne sidde lige overfor hinanden (på linie) eller forskudt på hver bræt ?

SKAL

Hvad syntes du selv er pænest - det er jo dig der skal kigge på det.....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-04-09 16:53

Sæt dem endelig forskudt, så holder de bedre og træet flækker ikke...

Med 145 mm brede brædder oven på 2" strøer = 51 mm
ville jeg sætte skruerne ca 30 mm fra bræddekanterne og ca 15 mm fra strø kanterne.

De danner så også et smukt mønster og placeringen modvirker hvis træet senere vil slå sig...

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 100 point
Dato : 01-05-09 14:14

Du skal sætte dem 1/6 fra hver kant.
f.sks. vis et bræt er 12 cm bredt så skruer/sømmer du 2 cm fra kanten.

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : larsbjoern

Dato : 07-05-09 19:44

Tak for svaret BjornJ.