/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Hornfisk - Grønne ben
Fra : tamtamtam
Vist : 1556 gange
50 point
Dato : 26-04-09 19:16

Åhh ak - Jeg har listet mig ud i et væddemål, hvor i jeg påstår at hornfiskens ben ikke er næste ikke er grønne før disse bliver tilberedt, derimod er mit postulat at benene bliver først antager den grønne farve efter tilberedning.

Er dette mon korrekt, eller er mine erindringer virkelig en ren lystfiskerhistorie.

Hlsen Tam tam

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-09 19:34

Citat
Er dette mon korrekt

JA

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-04-09 19:40

Hornfiskens ben - eller rettere dens skelet - er grønne. Ikke fordi den spiser tang, døde soldater eller grøn sodavandsis, men fordi ske­lettet indeholder et stof, der hedder vivianit. Vivianit består af fosfor og jern, og det er ikke spor farligt at spise, selvom de grønne ben måske ikke ser særligt lækre ud. Det er i øvrigt også vivianit, der gør ålekvabbens ben grønne. Hvorfor stoffet findes i de to arters knogler er et mysterium.

Kilde:
http://www.fiskeskolen.dk/laer_at_fiske/Hornfisk.doc/groenne_ben.doc

mvh klaudi

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-04-09 19:47

Hornfisk har grønne ben ...også RÅ ..hvis de altså bli'r udsat for luft og lys:

(Desværre findes info kun på tysk) http://de.wikipedia.org/wiki/Vivianit

..rimeligt 'kostbart' mineral:

http://nidaros-handel.dk/pigmenter/pigmenter_fra_kremer/historiske_pigmenter/vivianit_smaa_flager_50_g_1041_da.html

..ellers læs:

1.) http://www.norden.org/faktaof/text/27hornfisk.htm
2.) http://www.fugleognatur.dk/artintro.asp?ID=2894&dknavn=Hornfisk&latin=Belone%20belone

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tamtamtam

Dato : 26-04-09 19:53

Refi & Klaudi

Takker for svar, omend de er modstridende.

Nu er både min ære og mit pæne omdømme i spil.....

Derfor spørger konkret:
E det korrekt at benene først antager den grønne farve efter tilberedning.

Mer hilsen Tamtam

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-04-09 20:11

Hornfiskens ben er også grønne i rå tilstand, men den grønne farve bliver tydligere under tilberedning.

Citat
Benene bliver forøvrigt først rigtigt grønne når fisken tilberedes, da skelettet på en hornfisk indeholder stoffet vivianit, der består af fosfor og jern.

http://www.fiskeopskrift.dk/sider/nyhedsbreve/pandestegt-hornfisk-med-nye-danske-kartofler-og-persillesovs.html

Tag en tur til fiskehandleren, han kan fortælle dig det .... måske har han et skelet liggende så du kan se det med egne øjne.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 26-04-09 20:27

Citat
Derfor spørger konkret:
E det korrekt at benene først antager den grønne farve efter tilberedning.

Nej, det er IKKE korrekt...hornfiskens ben er grønne også i rå tilstand

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-04-09 20:28

Ja ja ...hornfikseben er grønne både i rå og tilberedt tilstand.......
Hilsen Pia der har haft egen fiskeforretning.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 26-04-09 23:25

Godag idiot :)

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-04-09 20:17

Ja og de kan fanges nu

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-04-09 17:09

Læs, lyt ..og lær:
Citat
Hornfisk har grønne ben ...også RÅ

</LYSTFISKER>

Godkendelse af svar
Fra : tamtamtam

Dato : 13-05-09 13:35

Tak for svaret dova.