/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Nakskov Strandgade No 36b,
Fra : krizz20
Vist : 843 gange
77 point
Dato : 26-04-09 16:39

Findes der en strandgade i Nakskov???

Maribo, Lollands Nørre, Nakskov Købstad, , Strandgade No 36b, 36, FT-1845, B5264
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christian Peter Wienberg   25    Gift      Muurmester   Helsingør
Martine Samuline Wienberg   23    Gift      hans Kone [Christian Peter Wienberg]   Nakskov
Thorvald Mathias Wienberg   1    -      Deres Søn [Christian Peter Wienberg, Martine ??line Wienberg   Nakskov
Rasmus Ibsen   30    Ugift      Tjenestekarl   Øster Thiersted, Maribo A
Maren Johanne Hansen   21    Ugift      Tjenestepige   Horslunde
Karen Marie Hansen   19    Ugift      Tjenestepige   Høismarke, Maribo A !!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-04-09 16:45

Ja

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 26-04-09 16:51

luffe har søgt efter det men kan intet finde

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-04-09 16:52

Jeg finder ikke Strandgade der?

Men Strandgårdsvej??

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 26-04-09 17:34

Der er en vej som hedder Strandvej i Nakskov - kunne det tænkes at være den. De lige numre slutter dog med nr. 32, men jeg kan se at nr. 24a og 24b findes og hvis numrene i 1845 har været opdelt anderledes, kan nr. 36 godt have været der i 1845
I dag findes der følgende veje i Nakskov by, som hedder noget med Strand: Strandfogedvej, Strandpromenaden og som nævnt Strandvej. En af disse kunne jo være omdøbt?
Strandpromenaden f.eks., slutter med nr. 44 i de lige numre.

Prøv at ringe til Teknisk Forvaltning, Lolland Kommune, Jernbanegade 7, 4930 Maribo, tlf. 54676767
Eller kik på deres hjemmeside, hvor du også har mulighed for at skrive til dem: www.lolland.dk

Jeg håber du kan bruge dette til at komme videre i din søgen.

Hilsen Larsigne

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 77 point
Dato : 26-04-09 17:51

Hvis nu vejen er nedlagt findes den jo ikke i Teknisk forvaltning...

Spørg hellere her: Nakskov i gamle dage...
http://www.lokalarkiver.dk/nakskov/

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 26-04-09 17:54

Hej!
Hvis du går ind på http://www.arkivalieronline.dk/default.aspx Nakskov FT 1860 opslag 2
Så står der Strandgade næst-nederst (161-162)

Så Strandgade findes

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 26-04-09 18:08

Modersvilje...........FT 1860 var der åbenbart en Strandgade som du skriver, men ikke i dag - og det er jo hvad jeg skriver
Og selvfølgelig kan man også altid henvende sig på lokalhistorisk arkiv som du skriver svendgiversen - der er jo mange muligheder
Hilsen Larsigne

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-04-09 19:11

Slå Strandgade op på Krak, ude til venstre klikker Du på postnommer 4900.

Bingo.

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 26-04-09 19:48

Det havde jeg også prøvet på www.krak.dk LuffeA, endda på flere måder - men lige meget hvordan du søger på Strandgade postnr. 4900, så ender eller starter du på Helgenæsvej. Lige der hvor Helgenæsvej slår et knæk på 45 grader er der godt nok en å, men jeg tror ikke det er Strandgade, men det sted markøren på kortet, hos krak.dk, er indstillet til at placere sig, hvis den vej som søges under postnr. 4900, ikke findes! Prøv at skrive Rådhuspladsen, som heller ikke findes i Nakskov, og markøren vil stille sig samme sted som hvis der søges på Strandgade
Bingo
Hilsen Larsigne

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-04-09 20:25

Næ, jeg kunne sg heller ikke finde den anden gang...

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 26-04-09 20:37

Hvorfor skriver du ikke til arkivet iNakskov og spørger dem hvornår den eksisterede?

Lis

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 26-04-09 20:41

Jamen LisBJensen, det er jo det vi har gjort, bl.a., hvis du læser i tråden

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-04-09 20:42

så var den der nok heller første gang...

Her er Nakskovs historie:
http://da.wikipedia.org/wiki/Nakskov

Næst nederst: Gader i Nakskov, naturlivis ingen Strandgade
og aller nederst: Henvisning til byhistorisk arkiv: Nakskov

Prøv at spørge her:
Strandgade eksisterede i 1845, men ikke i 1910, og slet ikke i 2009...

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 26-04-09 20:44

I øvrigt kan du jo også se i kommentaren fra Modersvilje, at den i flg. given kilde, har eksisteret Frem Til 1860

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 26-04-09 20:47

- men som svendgiversen skriver ikke i 1910 og slet ikke i 2009

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 27-04-09 16:29

svaret:
Hej Kristian

Efter et kig i vores gamle kort, ser det ud til at Strandgade er den gade som senere blev til Havnegade. Det hedder gaden også i dag.

Vi har lidt materiale på din 3x tipoldeforældre, da han jo var en ret betydningsfuld mand i Nakskov, han blev i byen ca. 25 år.
Han har opført en del af de store gårde her i omegnen.

Venlig hilsen

Nakskov Lokalhistoriske Arkiv

Anne Hansen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-04-09 16:45

Det tror jeg på.

Havnegade er med i oversigten jeg sendte:
http://da.wikipedia.org/wiki/Nakskov

Så er det spørgsmålet om husnumrene ikke også er ændret?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-04-09 18:12

ao folketællingen 1850
der står stranden
opslag 16
familien nr.36 ?evt.6
senta

Godkendelse af svar
Fra : krizz20

Dato : 27-04-09 18:46

Tak for svaret svendgiversen. tak for rådet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-04-09 19:05

Selv tak