/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
ubuntu xp
Fra : ultra2
Vist : 1059 gange
100 point
Dato : 25-04-09 23:32

ubuntu 9,4 er hentet og iso filen brændt.
nu skal den så instaleres men hvor
på c drev eller på d drev
der er xp på og den må ikke ødelægges eller tage skade på nogen måde

(nu bliver det sjovt at se hvor let det er at sætte ubuntu op i forehold til xp)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 00:00

Ja det bliver rigtig sjovt, vi kan følges ad jeg er igang med selv at installere Ubuntu 9.04 på min bærbare, du dobbelt klikker på Install som ligger på skrivebordet (du valgte dansk sprog dengang du startede live cd ? ) du vælger den første mulighed for at installere ved siden af Windows, Ubuntu opretter selv en partion automatisk på C drevet, jeg kommer igen om lidt, min installation starter om lidt, lige nu er jeg ved at redde filer ud med live cd, selvfølgelig var det ikke alt som var sikkerheds kopieret ruller du videre eller skal vi følges ad ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 00:03

XP bliver ikke påvirket overhovedet, når du vælger den automatiske måde, Ubuntu og XP kommer begge til at ligge på drev C

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 00:56

Det tager lidt mere tid end beregnet, jeg er færdig med at redde filer
men vælger den manuelle installation, der skal krympes en partion og oprettes en ny, af en eller anden grund er Gparted meget længe om det, jeg skriver igen når jeg begynder at installalere, og trin for trin hvordan det går

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 02:26

Nu er jeg klar til at installere det tog lidt ekstra tid, fordi jeg løb ind i problemet med primære og logiske partioner, og skulle have kopieret endnu mere over på min eksterne harddisk, det brhøver du ikke spekulere på, bare kørt installationen automatisk
Dansk sprog er allerede valgt og jeg klikker på Fremad
Copenhagen er valgt som tidszone så jeg klikker på Fremad
I Tastaturlayout prøver jeg lige om jeg kan skrive æ - ø - å og @ det kunne jeg og klikker på Fremad
Så starter partions editoren og undersøger harddisken, en farvet bjælke viser hvad der er på harddisken, du bør lade prikken stå i Installer dem side om side, og vælg mellem dem ved hver opstart, jeg bruger den nederste mulighed

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 02:43

Der gik lige lidt tid med at få valgt mellem alle partionerne, det er du fri for når du vælger den automatiske installation.
Nu skal vi skrive navn og brugernavn, brugernavn bliver foreslået automatisk
Der skal også skrives en adgangskode, den skal bruges til at logge ind og når vi vil bruge avancerede værktøjer i Ubuntu
Computeren får også automatisk et navn, den vælger jeg og beholder prikken i Kræv en adgangskode for at logge ind, du kan vælge at logge ind automatisk, men det anbefales ikke
Jeg klikker på Fremad og får mulighed for at hente indstillinger fra den Windows som ligger på computeren, den vælger jeg og klikker igen på Fremad
Nu er der lige en gennemgang af de valg du har truffet, de er sikkert korrekte, ellers har du mulighed for at gå tilbage, jeg klikker på Installer
Kommer igen når installationen er færdig og computeren genstartet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 03:11

Så er installationen næsten færdig, de sidste 2-3 minutter har den hentet sprogpakker fra nettet, det er jo begrænstet hvor dansk den er som live cd
om få sekunder vil computeren genstartes, så nu lukker jeg ned for i dag, efter genstart er der altid nogle opdateringer, og så i morgen skal jeg havde sat printeren op og installeret Thunderbird til mail og have den sat op, og endelig skal det trådløse netværk også sættes op, i alt en times tid i morgen også, 98% jeg siger godnat og lukker her fra live Ubuntu

Kommentar
Fra : xou

Dato : 26-04-09 06:19

ubuntu er bedst med sit egen disk format,så indstaller på en seperat harddisk du boote fra ved opstart af pc.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 26-04-09 07:24

det ser spændende ud så jeg går igang iaften.

men jeg vil lige sige at denne tråd er ikke beregnet til smarte bemærkninger mm .

det skal foregå ordentligt med råd også videre. så hvis vi er enige om det så kører jeg løs

Kommentar
Fra : peque

Dato : 26-04-09 10:47

Jamen der er ingen der vil komme med smarte bemærkninger eller lign - det er jo et hjælpeforum.

men hvis du er smart - så holder du det adskilt på hver sin harddisk, således at du har hvert sit OS på hver sin HD. så kan du altid få det tilbage og køre hver især.
Derefter har du vel installeret WindowsXP på hd0 (C: eller SDA) alt efter hvilket OS du har.
Idet du nu installerer Linux - vil den til sidst komme med et forslag omkring hvor bootloaderen skal ligges - dvs MBR(master Boot Record)
Der kan man ved valg af grub - sætte det op således at der er forvalg hvilken partition der starter som default (Win eller linux)

Dog vil jeg til hver en tid stille spørsmålstegn om hvorfor vil man køre med DUALboot???? hvis du skal bruge det ene system eller det andet - skal man hen og genstarte for derefter at skulle genstarte for at komme tilbage.
Derfor har jeg en Linux distro som primær OS (ArchLinux) hvor jeg har installeret VirtualBox og har en default install af både WindowsXP og Windows7 liggende som Virtuelle maskiner jeg kan starte og derefter arbejde i begge systemer samtidigt.
Virtualbox understøtter som alle andre virtualiseringssoftware både enkelt og DUAL CPUer.
Du kan tilslutte CD/DVD USB externe harddiske og 3g modems til begge maskiner og køre med dette.
Den virtuelle maskine kan fås med et virtuelt netværk - NAT, HOSTinterface mm således at den enten laver en virtuel IP eller giver dig en IP på netværket således at den fungerer som en reel maskine.

Det ville jeg til hver en til vælge fremfor Dualboot - hvor man skal genstarte for at skifte OS.

Der findes flere virtualiseringssoftware:
http://www.virtualbox.org/
http://www.vmware.com/
http://www.xen.org/

Men det er jo smag og behag - men dette var jo om det var lige så nemt at INSTALLERE Ubuntu.
(husk lige at tage i betragtning omkring driver til netkort, harddiske,chipsets osv???? )

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 11:39

Det er meget nemt at installere Ubuntu, prøv at læse mine indlæg fra i aftes, dengang jeg installerede og træk det fra som jeg jeg ville gøre.
Ultra2 skrev at Windows på ingen måde måtte lide overlast, derfor foreslår jeg den hel automatiske installation, Ubuntu opretter en partion til sig selv, ved siden af Windows, Grub loader kommer automatisk det første væsen den gør af sig, er når computeren genstarter, der skal man så vælge om man vil starte Ubuntu eller Windows

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 13:38

Her vil jeg lige ridse fremgangsmåden op, det er den automatike installation med Windows og Ubuntu på samme harddisk, kun en af dem starter, der vælges hvilken af dem når computeren starter.
1. Dobbelt klik på Install som ligger på skrivebordet, Dansk sprog er allerede valgt og klik på Fremad
2. Copenhagen er valgt som tidszone klik på Fremad
3. I tastaturlayout kan du afprøve om du kan skrive æ - ø - å og @ bagefter klikker du på Fremad
4. Så starter partions editoren og undersøger harddisken, en farvet bjælke viser hvad der er på harddisken, du bør lade prikken stå i Installer dem side om side, og vælg mellem dem ved hver opstart
5. Nu skal du skrive navn og brugernavn, brugernavn bliver foreslået automatisk, der skal også skrives en adgangskode, den skal bruges til at logge ind og når du vil opdatere eller installere tilføjelser eller programmer i Ubuntu, computeren får også automatisk et navn, behold prikken i Kræv en adgangskode for at logge ind, du kan vælge at logge ind automatisk, men det anbefales ikke, klik på Fremad
6. Der får du mulighed for at hente indstillinger fra den Windows som ligger på computeren, for eksempel Foretrukne fra Internet Explorer vil være Bogmærker i Firefox på din nye Ubuntu og det samme billede er som baggrund på skrivebordet, der hentes vist også indstillinger fra Outlook Express, men jeg er ikke sikker, jeg bruger Thunderbird, klik på Fremad
7. Nu er der lige en gennemgang af de valg du har truffet, de er sikkert korrekte, ellers har du mulighed for at gå tilbage, ellers klikker du på Installer
Så starter installationen, den del af harddisken som Ubuntu har fundet til sig selv, bliver formateret og stystemet installeret, det tager cirka 15-25 minutter fra nu af, de sidste 5-10 minutter hentes sprogpakker sådan at Ubuntu er helt dansk når du genstarter, til slut beder Ubuntu om at du genstarter computeren, cd skuffen bliver skubbet ud og du skal fjerne cd og trykke på Enter.
Nu bliver du mødt med Grub loaderen, der er 4 linjer at vælge imellem Ubuntu øverst og Windows nederst, du vælge med piltaster og Enter hvilken af systemerne som skal starte

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 13:41

Det anbefales, ja det er næsten nødvendig at du har en kabelforbindelse til internettet mens du installerer,
hvis du af af uransagelige grunde vil installere Ubuntu som et program i Windows, så er der en Wubi installer på din cd

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 26-04-09 18:50

vil det sige xp på c
ubuntu på d
xp home er på c

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 26-04-09 18:52

jeg har 3g trådløs internet nogen problemer med det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-09 18:52

Vil du sikre din XP 100 % - så skal ubuntu ligge på sin egen harddisk.

Er det en stationær comp. du har. ????????????????

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 26-04-09 18:54

bærbar hp dv9889eo

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 26-04-09 18:56

c drev 250 gb
d drev 250 gb

hvor skal den ligge

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-09 19:06

Der er nok ikke enighed om dette jeg nu siger.

En af mine ubuntu'er ligger som et fuldgyldigt program i XP.

Jeg startede XP > lagde ubuntu CD i skuffen og valgte Wubi.exe
Så ser man tre muligheder og jeg valgte den midterste hvor den lægger ubuntu ind i windows som et program.
Den laver ogeså en start menu hvor der vælges XP eller ubuntu.

Men som sagt er der uenighed om hvad der er bedst.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 26-04-09 19:07

ok ovn så starter jeg. min xp er backetup komplet med acronis så der sker ikke den store skade
vi ses i ubuntu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-04-09 19:11

Ok det gør mig mere rolig...................... med den backup.

Du har nok allerede testet om ubuntu kan køre på din comp i live tilstand.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 19:39

Nej dey bliver akdrig enige om Eyvind, Ubuntu bør ligge for sig selv som jeg har foreslået,
Ultra2 Ubuntu opretter en partion til sig selv, den tager fra C drevet men det er altså sin egen partion, og den vil vises som Ukendt hvis du ser efter fra Windows, altså hverken C eller D, men sin egen partion, jeg følger med hvis du får problemer, det burde du ikke gøre hvis du har læst her:
http://www.kandu.dk/spg135123.aspx#1543544

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 20:21

Ultra2 du kan godt komme på Kandu fra live cd, mens den installerer, det var jeg i aftes og du burde ikke få problemer med din mobil moden, Ubuntu er udviklet til det, men du bør bruge kabel mens du installerer, kan godt se at hvis du KUN har bredbånd gennem mobil modem, at det vil blive lidt bøvlet

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 26-04-09 21:14

hvis du KUN har bredbånd gennem mobil modem, at det vil blive lidt bøvlet

det har du ret i for jeg kan ikke komme på internet
den har fundet noget der hedder 3g konnect men det virker ikke

og så hvad

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 21:35

Det er vanskelig at rådgive her online, men mit gæt er at du bliver nødt til at finde et kabel og opdatere, om en halv time har jeg tændt den bærbare, som jeg installerede Ubuntu på i aftes, når jeg har set lidt på sagen, så kommer der nogle forslag, men ingen garanti for at de virker

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 22:01

Nu er jeg på med nye Ubuntu trådløs, det var nemt om det er lige så nemt at få din mobil modem til at virke ved jeg ikke, jeg har aldrig hjulpet nogen med mobil modem, hverken Windows eller Linux men prøv at klikke på System og på Indstillinger, gå ned og klik på Netværksforbindelser, der er en fane som hedder Mobilt bredbånd, klik på den og på Tilføj, der kommer en engelsk tekst og du klikker på Næste, nu har du mulighed for vælge din operatør, hvis det hos dig som hos mig, så skal du vælge en af de 3 øverste, så er det bare at krydse fingre for at driveren er indbygget, og du kan komme på nettet

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 26-04-09 23:07

jeg er på net og har hentet opdateringer ned.

så ligenu er mit problem skærm driver min skærm er alt for stor så den skal minimeres
det kan jeg ikke finde ud af. geforce 7150m /nforce630m

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 23:20

Skærm driver kommer automatisk med opdateringer, hvad mener du med at skærmen er for stor ? Du kan ændre opløsning ved at klikke på System og på Indstillinger gå ned og klik på Skærm, cirka midt i vindue kan du ændre skærmopløsning

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-04-09 23:21

Er du på nettet med din mobil modem ?

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 27-04-09 07:58

ja jeg er på net med mobil 3g net
skærmen er for stor jeg mente skrivebordet

der er kommet opdateringer ned det tog ca 3 kvarter genstarter og alt er dk

nu mangler jeg mail det prøver jeg i aften og så kommer printer og alt det andet

skærmopløsning
efter hvad jeg kan finde er der kun 2 muligheder og det er forlidt skrivebordet er så stort at jeg ikke kan se knapperne forneden
ubuntu var på kandu i aftes men jeg kunne ikke huske min kode

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 27-04-09 07:59

ubuntu ligger på c drev med dobbelt boot

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 27-04-09 08:32

mit grafik kort er ikke kompatibelt med ubuntu
de anbefaler et andet men jeg kan ikke beholde opløsningen

så gode råd er dyre

kan ikke opsætte mail af samme grund

Kommentar
Fra : peque

Dato : 27-04-09 08:38

Øh grafikkort hart intet med mail at gøre. ????

Men dit grafikkort burde virke - men kan absolut være du skal hen og tweake dette eftersom det er et sopecialbygget kort til lige præcis den HP maskine - som er speciellavet - med et specielt grafikkort - for at kunne holde prisen nede generelt.

Derfor kan det være du skal tweake dine indstillinger:
1 søgning på dit grafikchipset på ubuntu.com =?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1130587&highlight=geforce+7150m+%2Fnforce630m

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 27-04-09 09:46

Øh grafikkort hart intet med mail at gøre

jo for jeg kan ikke komme til sige ok ved mail for skrivebordet er vanvitig stort jeg kan ikke lave det mindre.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 27-04-09 09:49

Tjek nu det link omkring dine drivere til dit lydkort.
Nej det har intet med din mail at gøre - det har noget at gøre med din tilvænning til KUN at kunne bruge GUI! Reelt set har str. på skærmen ikke noget at gøre med mail ???
Realistisk set - så havde samme problem været i windows, hvis ikke driverne havde været der til grafikkortet. Den defaulter til en hvis størrelse.

Men læs linket til hvordan du får dette chipset/grafikkort til at fungere

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 27-04-09 20:56

jeg ved ikke hvad der skete men det hele væltede og så kom jeg til at gøre som i vin
geninstalere og rep men det kan man ikke i ubutu så nu lå den der 2 gange øv øv
så nu er den slettet og der er kun vin til bage

altså forfra

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 27-04-09 23:09

hjælp hjælp jeg er i ubuntu med 3g internet

mit skrivebord er for stort alt for stort

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 27-04-09 23:57

peque

det duer ikke jeg kan ikke engelsk
så du er nød til at forklare det på dansk
jeg har prøvet det men det virker ikke .kan man kopy pasta eller skal man skrive det ned når det skal gøres

jeg kan heller ikke komme ud af det uden at gen starte (jeg kender ikke kommandoerne) så det er en hård nød hvis du hjælper

mit skrivebord skal flyttes den halve skærm for at sende det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-09 01:27

Jeg har set på linket, men jeg er ikke lige så god til Linux som Peque, her kommer min oversættelse så, du skal åbne en Terminal, klik på Programmer gå ned til Tilbehør, gå ud og ned til Terminal, klik på den, når den er åbnet kan du kopiere og sætte ind fra kode boksen her
Kode
aptitude show nvidia-glx-180
Du vil finde Geforce 7150M / nForce 630M i den lange liste over understøttede grafikkort. For at installere driveren ved hjælp af den mest fejlsikre metode, så skal du trykke på CTRL + ALT + F2 samtidig for at komme til en virtuel terminal.
Skærmen bliver fuldstændig sort med hvid tekst.
Så logger du ind med dit brugernavn tryk Enter og skriv dit kodeord, tryk Enter igen og kør disse kommandoer:
Kode
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.bak
sudo apt-get update
sudo /etc/init.d/gdm stop
sudo apt-get install nvidia-glx-180
sudo nvidia-xconfig
sudo /etc/init.d/gdm start

Du bliver nødt til at printe siden med kommadoer ud så du kan skrive af efter den, husk mellemrum og tag en linje ad gangen, tryk på Enter efter hver kommado, den første gang du bruger en kommado med sudo, skal du skrive dit kode ord

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-09 01:36

Synd at du løb ind i problemer med et billig grafik kort jeg har aldrig haft problemer med at installere driveren automatisk, sammen med opdateringer, din er måske så sjælden at Ubuntu ikke lægger drivere ud, jeg ved det ikke, men i følge tråden i Ubuntu forummet, så burde du kunne få en mere normal opløsning.
Og så lige et tip fra en anden som ikke er helt skrap til engelsk, brug Google oversæt, i boksen kan du sætte en internet adresse ind, så bliver hele siden oversat, pas på med at bruge den funktion hvis der er koder på siden, de bliver også forsøgt oversat, og så virker koden ikke, du kan også trække musen hen over en tekst og sætte den ind i boksen, klik på Oversæt og den "danske" tekst ligger til højre for boksen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-04-09 01:37

Glemte adressen til oversætteren: http://translate.google.com/?hl=da

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 28-04-09 09:04

virtuel terminal.
der har jeg været inde for at kigge men jeg kan ikke lukke den igen
kan ikke finde kommando til luk så jeg måtte genstarte

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-09 18:41

Hvis du lægger ubuntu CD i og starter i live tilstand.

I starten kan du vælge sprog med F2
Og skærmopløsning med en anden F-tast

Hvis du der kan regulere din skærmopløsning og ubuntu vises normalt i live.
Så vælg installer derfra.

I ubuntu live kan du også stille på opløsningen, men jeg har været udefor at der skulle vælges en noget højer opløsning først, og så den rigtige som passer til skærmen.

Under installationen fra ubuntu live husker den skærmopløsningen.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 29-04-09 23:12

jeg melder ud til efter denne uge jeg har ikke tid beklager

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-09 01:23

Desværre er Peque smuttet igen, profilen er langt skrappere til Linux end jeg er, jeg er på begynder stadiet og gør flittig brug af diverse fora, når jeg skal løse problemer

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 30-04-09 01:25

Kunne du få en normal skærmvisning med live cd ? Og det er efter at du har installeret at problemerne er begyndt ?

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 06-05-09 09:59

jeg beklager men jeg er nød til at slette ubutu jeg mangler plads og det er årsagen til at jeg ikke
kan opdatere den

Godkendelse af svar
Fra : ultra2

Dato : 06-05-09 10:00

Tak for svaret o.v.n..

jeg vender tilbage senere

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-05-09 10:22

Tak og synd du opgav, desværre er min viden ikke så stor at jeg kunne hjælpe dig