/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
forståelse af tidligere tråd
Fra : Henrikstromvig
Vist : 950 gange
100 point
Dato : 24-04-09 16:15

I tråden omkring Hjulby, og maren martinusen blev der skrevet sådan her på et tidspunkt:

Her hvorfor jeg tror Maren var "uægte" barn?
"
Svendborg, Vindinge, Ullerslev, Ullerslev mark, , 7, FT-1860
Christoffer Madsen 28 Gift Gjør træskoe Her i Sognet
Karen Nielsdatter 37 Gift hans kone Nyborg
Maren Martinussen 13 Ugift deres børn Nyborg
Hans Peter Madsen 2 Ugift deres børn Nyborg
"
Og her: født i Hjulby??
"
Odense, Odense, Vor Frue, Eiby Mark, Frue Landsogn, et huus, Lilliendahl, 13, FT-1880
...
Eskild Nielsen 36 Gift husfader, arbeidsmand i agerbruget Valby sogn, Sjælland
Maren Nielsen født Matinosen 32 Gift hans hustru Hjulby, Nyborg

Og senere blev der skrevet sådan her:

Jeg har lige fundet denne:

Svendborg Amt, Vininge Herred, Nyborg, 1842-1847, Opslag 85, Nr. 13:

Født 6. marts, /uægte/ Maren Martinusdatter, døbt 1. april
Oplysningerne om moderen og faderen kan jeg ikke tyde, men jeg synes at kunne ane Hjulby i teksten.

/Frits

Og så sådan her:

Ja, det er hende.

Faderen Martinus Jansen, tjenestekarl i Hjulby.

I den øverste står at Christoffer Madsen 28 er faren, og i den nederste står at Martinus er faren.
Skal det forståes sådan at det er den nederste der er rigtig.

Kan nogle hjælpe med denne.

På forhånd tak. Henrik

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-04-09 18:30

Ja, det skal forstås sådan, at den nederste er rigtig.

Den øverste er fra en folketælling, og der gik man mest op i hvem der boede i husstanden og ikke hvem der var far til børnene.

Den nederste er fra kirkebogen og der var man mere nøje med, hvem der var faderen - og ikke mindst om han var gift med moderen.

Di kan også se at hun har efternavn efter sin far, og ikke efter moderens mand.

Kommentar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 24-04-09 18:47

Jamen vil det sige at den faktisk er god nok, den øverste.
Og at konen, altså Karen Nielsdatter er moren, til Maren martinusen, og faren så er Martinus Jansen??
Undskyld mit sprog, men er der så ikke en der har bollet uden om?

Mvh

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-04-09 18:55

Hun behøver ikke at have bollet udenom - hun kan have fået datteren inden hun blev gift. Det var ikke altid folk giftede sig, når de fik et barn. Li'som i dag!!

Kommentar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 24-04-09 18:59

nåå ja ok selvfølgelig.

Er du/i sikre på at det der er skrevet øverst og nederst er i relation til hinanden.
Jeg mener kunne det være 2 forskellige maren martinusen, som så bare er født samme år.

Mvh

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 24-04-09 19:16

Citat
Hun behøver ikke at have bollet udenom - hun kan have fået datteren inden hun blev gift. Det var ikke altid folk giftede sig, når de fik et barn. Li'som i dag!!

Børn før ægteskabet er UÆGTE

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-09 19:45

Og UÆGTE er forkert oversat fra tysk: "Ohne Ehe", uden for ægteskab.

Ingen børn er uægte, alle har en biologisk mor og far...

I dette tilfælde er faderen Martinus, vistnok Jansen? ikke moderens senere husbond
den 9 år yngre Christoffer Madsen, der kun er 15 år da Maren fødes...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-04-09 19:53

Du har ret i, at der kunne være født 2 der hed Maren Martinusen - og så kan man jo ikke være helt sikker. Men så kan man f.eks. begynde at kigge på om fadderne er familiemedlemmer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-09 19:57

Og Martinus hed nok ikke Jansen, men kun Jensen...

Her en senere folketælling:
"
Svendborg, Vindinge, Nyborg Landsogn, Hjulbye Bye, et huus, 30 F1, FT-1860
Martinus Jensen 39 Gift huusmand, lever af sin jord, huusfader do [Aunslev sogn]
Ane Marie Jørgensen 29 Gift hans kone do [Aunslev sogn]
et udøbt drengebarn 1 Ugift deres søn her i sognet [Nyborg Landsogn]
"
Marens far er så født ca 1821...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-09 20:09

Nok ham her født i Flødstrup, lige nord for Ullerslev:
"
Martinus JENSEN Birth: 28 May 1819 Place: Flodstrup, Svendborg, Denmark
Christening: 04 Jul 1819 Place: Flodstrup, Svendborg, Denmark
Father: Jens PEDERSEN
Mother: Gunner HANSDR
"

Kommentar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 24-04-09 20:47

Ok er det sådan her?

Maren Martinusen født 6-3-1847 Døbt 1-4-1847
Hendes far: Martinus Jensen Født 28-5-1819
Hendes mor Karen nielsdatter 1823
Hendes farfar og farmor er Jens pedersen og gunner Hansdr

mvh

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-09 20:54

Ja, sandsynligvis...

Med forbehold for to Martinus?
(der er et par års forskel på hans fødsel i folketællingen og Family Search)
Skal kontrolleres i kirkebøgerne...

Og moderen hedder jo ikke Gunner men noget feminint.

Kommentar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 24-04-09 20:56

Og moderen hedder jo ikke Gunner men noget feminint. ????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-09 21:00

Er Gunner da ikke et drenge navn?

Kommentar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 24-04-09 21:04

Jo men du skrev jo selv sådan her:

Martinus JENSEN Birth: 28 May 1819 Place: Flodstrup, Svendborg, Denmark
Christening: 04 Jul 1819 Place: Flodstrup, Svendborg, Denmark
Father: Jens PEDERSEN
Mother: Gunner HANSDR

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 24-04-09 21:13

Det er hvad Mormonerne, der ikke kan dansk, skrev.
Det skal altid tages med forbehold og checkes i kirkebøgerne...

Ligesom dette, en lidt gammel farfar, med forbehold også for oldefar Andreasen???
"
PEDERSEN, Jens
   Christening Date:   29 Aug 1779   Flodstrup, Svendborg, Denmark
   Father:   Peder ANDREASEN
"
Et Gunner lignende kvindenavn før Hansdatter finder jeg ikke...

Godkendelse af svar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 24-04-09 21:32

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-09 21:35

Hun hed Gun(h)ild:
"
Svendborg, Vindinge, Flødstrup, Kissendrup, en gaard, 100, FT-1834
Jens Pedersen 59 Gift gaardmand
Gunild Hansdatter 55 Gift hans kone
Hans Jensen 24 Ugift deres børn
Peder Jensen 18 Ugift deres børn
Martinus Jensen 13 Ugift deres børn
Sofie Jensdatter 25 Ugift deres børn
Magrete Jensdatter 21 Ugift deres børn
"
Martinus er så den yngste af 5 børn,
men Jens er født ca 1775?
4 år før ham jeg fandt ovenfor??

Og Gunild er født ca 1779...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-09 21:37

Tak, håber du fik det sidste med...