/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjulby Sogn
Fra : svendgiversen
Vist : 1112 gange
100 point
Dato : 22-04-09 18:42

I et af Strømvig spørgsmålene bliver MAREN MARTINUSEN angivet som født i Hjulby.

Hjulby kirke ligger mellem Nyborg og Ullerslev på Øst Fyn, og der findes et Hjulby kirkedistrikt,
men tilsyneladende ikke noget sogn? Det findes hverken i sognetræf eller AO.

Hvilket sogn tilhører Hjulby? Og var det også tilfældet i 1847-48?? da Maren fødtes der???

Lidt interessant fordi jeg tror Maren var "uægte" barn...

Hvem finder Maren født der? Som uægte??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-09 18:50

Her hvorfor jeg tror Maren var "uægte" barn?
"
Svendborg, Vindinge, Ullerslev, Ullerslev mark, , 7, FT-1860
Christoffer Madsen 28 Gift Gjør træskoe Her i Sognet
Karen Nielsdatter 37 Gift hans kone Nyborg
Maren Martinussen 13 Ugift deres børn Nyborg
Hans Peter Madsen 2 Ugift deres børn Nyborg
"
Og her: født i Hjulby??
"
Odense, Odense, Vor Frue, Eiby Mark, Frue Landsogn, et huus, Lilliendahl, 13, FT-1880
...
Eskild Nielsen 36 Gift husfader, arbeidsmand i agerbruget Valby sogn, Sjælland
Maren Nielsen født Matinosen 32 Gift hans hustru Hjulby, Nyborg
...
"

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 22-04-09 18:51

Hej Svend

Krabsen siger Nyborg.

Lis

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-09 18:58

Hjulby ligger meget nærmere Ullerslev og Aunslev...

Og Nyborg er jo stor med mange Maren, men nok kun få Martinussen?

Så må vi jo prøve AO i Nyborg, ikke lige min stærke side...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-04-09 19:18

Krabsen er ikke for klog i dette tilfælde???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-09 08:34

Jeg finder ingen Maren Martinussen født i Nyborg i 1847 eller 48,
men jeg er ikke god til håndskrift...

Hvem kan finde det uægte barn?

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 23-04-09 09:30

Hej Svend

Jeg har lige kigget i Sogneportalen. Her står følgende:

Citat
Hjulby Kirke
Der var selvstændigt sogn i Hjulby med egen kirke indtil 1555, hvor sognet blev lagt ind under Nyborg og den gamle kirke nedrevet.
Den nuværende Hjulby Kirke blev indviet 1882. Arkitekt var Vilhelm Tvede, som også havde forestået restaureringen af Nyborg Vor Frue Kirke. Opført som annekskirke til Nyborg.

Så det ser ud til der ikke var kirke i denne Hjulby (v/Nyborg) omkr. 1848.

Mvh Frits

Accepteret svar
Fra : f.larsen

Modtaget 100 point
Dato : 23-04-09 09:42

Jeg har lige fundet denne:

Svendborg Amt, Vininge Herred, Nyborg, 1842-1847, Opslag 85, Nr. 13:

Født 6. marts, /uægte/ Maren Martinusdatter, døbt 1. april
Oplysningerne om moderen og faderen kan jeg ikke tyde, men jeg synes at kunne ane Hjulby i teksten.

/Frits

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 23-04-09 09:44

Glemte at skrive det er 1847.

/Frits

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-09 09:58

Ja, det er hende.

Faderen Martinus Jansen, tjenestekarl i Hjulby.

Tusind tak, jeg videre giver oplysningerne...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-04-09 10:04

Tak for svaret f.larsen.

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 23-04-09 11:42

Selv tak.

Som du ofte er inde på selv, er det sjovt at kunne hjælpe.

/Frits

PS. Jeg følger også lidt med i tråden om Strømvig'ene.

Kommentar
Fra : Henrikstromvig

Dato : 23-04-09 15:14

Nu må jeg lige forstå denne her rigtigt

Maren Martinusen født d 6-3-1847 og hendes far er Martinus Jansen??

Og det her skrevet tidligere i tråden, hvad betyder det? Er det Maren´s søskene, eller hvordan?

Svendborg, Vindinge, Ullerslev, Ullerslev mark, , 7, FT-1860
Christoffer Madsen 28 Gift Gjør træskoe Her i Sognet
Karen Nielsdatter 37 Gift hans kone Nyborg
Maren Martinussen 13 Ugift deres børn Nyborg
Hans Peter Madsen 2 Ugift deres børn Nyborg

Mvh

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 26-04-09 22:24

Hej Henrik

Jeg har først haft tid til at kigge lidt nærmere på det nu.

Den der blev opgivet som fader, blev skrevet ind i kirkebogen som "udlagt barnefader".
I dette tilfælde Martinus jansen, tjenestekarl i Hjulby.

Pigen får så den "udlagte" barnefader's fornavn som efternavn, selvom de ikke var gift.

Det svendgiversen skriver tidligere er fra folketællingen 1860, hvor Maren's mor, Karen Nielsdatter, har giftet sig med Christoffer Madsen, der er 9 år yngre end Karen.

De har så sammen fået sønnen Hans Peter Madsen, der så bliver Maren's halvbroder.

Mvh Frits