/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Vismændene tager fejl
Fra : PeterTheisen
Vist : 464 gange
20 point
Dato : 16-04-09 07:59

Vismændene har udtalt, at der er to hovedproblemer ved skattestoppet:

1. Skatterne, der er fastsat i kroner og ører, udhules af inflationen, mens andre skatter ikke påvirkes.

2. Ejendomsværdibeskatningen er fastfrosset, hvilket giver velstillede boligejere med store ejendomme en større skattelettelse end det, som lønmodtagere i lejeboliger vil opnå med de netop vedtagne skattelettelser på løn. Indkomstfordelingen skævvriddes.

Til argument et vil jeg sige, at det ikke er skatterne, men skatteprocenten.

Til argument to vil jeg sige, at man ikke tjener mere, fordi huset stiger i værdi. Det er fiktiv indkomst, da det ikke realiseres. Hvis der ikke lægges loft over stigningen, ville de fleste med almindelige indkomster på et tidspunkt tvinges til at flytte. Hertil kommer, at ejendomsbeskatningen er øget gradvist gennem årene.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-04-09 08:39

I stedet for skattetænkningen, skulle de nedsætte momsen, det ville alle få glæde af

Accepteret svar
Fra : jeb3

Modtaget 20 point
Dato : 16-04-09 09:08

De skulle lave differentieret moms.

Lav moms på dagligvarer, høj moms på sukker, alkohol og tobak.
Hvis de 3 ting bliver så dyre at folk holder op, ja så kommer der ikke så mange kroner i skatte kassen, men til gengæld vil der komme drastiske besparelser på sundhedsvæsnet.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-04-09 10:09

Tak for svaret jeb3.