/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
En enkel petanque-bane
Fra : fa.dk
Vist : 4176 gange
100 point
Dato : 14-04-09 20:59

Vi har snakket om i vores andelsboligforening at lave en petanque-bane. Slår man op på anlæg af en bane, kan jeg se, at der foreslås flere lag af forskellige ting. Og sådan laver man nok en "rigtig" og professionel bane. Kunne man lave en mere simpel bane, ville det ville være dejligt.
Med et halvt øre hørte jeg for lidt siden, at man i "Ønskehaven" bl.a. anlagde en petanque-bane og anvendte bare ét lag af...jeg tror, de sagde herregårdssand...
Fidusen var - sagde de, at man ikke fik rodet de forskellige lag sammen, når der f.eks. skulle luges ukrudt, og at den tillige havde en rimelig hård overflade. (Man kan ikke endnu læse om det på DR hjemmeside)
Er der nogen der har erfaringer med det, og i så fald i hvilken tykkelse, skal man lægge det.
Eller en anden idé til en enkel bane.
Jeg har læst mig til, at en privat lille bane f.eks. kan være 3x12 m.
Vi skal anlægge det i en græsplæne. Jeg forestiller mig, at vi afgrænser banen m. en trækant.
Mvh. Frank

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-09 21:06

Det rigtige er stenmal som her Blå Rønne:

http://www.bigbag.dk/group.asp?group=41

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-09 21:08

Og slet så det andet spørgsmål,

når nogen har svaret der kan du ikke få points tilbage...

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 14-04-09 21:22

Ønskehaven bliver genudsendt i morgen den 15. april kl. 13:30 og på lørdag den 18. april kl. 14:55

http://www.dr.dk/DR1/Oenskehaven/2009/0407134734.htm

Så kan du jo enten optage eller se udsendelsen igen.

Kommentar
Fra : fa.dk

Dato : 14-04-09 21:27

Jamen stenmel er jo netop det sidste lag, når man bruger flere lag.....så det er ikke rigtig det jeg søger.
Jeg har nu ikke stillet spørgsmålet 2 steder for at spare point, men fordi jeg ikke rigtig vidste hvor det hørte til....det kunne høre til flere steder.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-04-09 21:34

Her fra mit link:
"
Skulle man følge de internationale konkurrencemål for en pétanquebane, så skulle man bruge et areal på 4 x 15 meter til formålet. Det er de færeste der vil bruge så meget plads, men mindre kan også godt gøre det. Vi anbefaler en bane på 2,5 x 12 meter. Den vil fint indfri forventningerne.

Når du har fundet det helt rigtige sted til din pétanquebane, så skal arealet mærkes af med snore, og så skal der graves. Cirka 35 cm jordlag skal væk. Derfor er det er en rigtig god idé, at leje en minigraver m/u fører. Gerne hos en udlejer der også kan køre jorden bort, hvis ikke den kan bruges et andet sted i haven.

Det rigtige underlag, er naturligvis altafgørende. Nederst lægges et lag singels på ca. 15 cm, der tromles eller vibreres godt. Laget skal fungere som dræn, så regnvandet hurtigt ledes bort. Ovenover dette lag lægges et lag stabilgrus på ca. 15-20 cm. Det skal også tromles og vibreres godt og grundigt. Øverst lægges et lag stenmel på ca. 2-3 cm. I kraft af sin struktur vil dette lag med tiden blive meget hårdt og jævnt, og er derfor helt ideelt til formålet.
"
Altså 4 m bred, singels nederst, så stabil grus og øverst stenmel...

God fornøjelse...
Svend

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-04-09 23:43

I Det sydlige Frankrig er Petanque nærmest nationalsporten , især for ældre mænd, søndag eftermiddag. Men alle aldre deltager gerne. En god snak og en tår øl eller vin er også en vigtig ingridiens.

Banerne går man ikke så meget op i . Et 10 cm lag grus er fint, og skyggefulde træer, bord og bænk, hører også til. Man river efter behov for blade og kviste. Banen behøver ikke være ekstrem plan og glat. Man triller ikke men kaster kuglerne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-04-09 07:59

Ja, og man kalder det ikke Petanque men Bull...

Sådan som jeg husker det var disse spille områder i de små byer nærmest sorte som asfaldt,
så belægningen er nok ikke sammenligneligt med dansk grus,
men i et klippeland nok snarere knust granit, altså stenmel som nævnt ovenfor...

Godkendelse af svar
Fra : fa.dk

Dato : 16-04-09 07:36

Tak for svaret ans.
Jeg fik set udsendelsen igen. Det var herregårdsgrus....og som vil være anvendelig til det, jeg ville - nemlig lave en helt enkel petanque-bane uden de mange forskellige lag, som jeg jo forinden havde set på nettet hører sig til en "rigtig" bane.
Jeg har senere fundet nogle informationer om materialet, som måske andre kan være interesseret i:
Herregårdsgrus™ består af et leret grusgravsmateriale, knuste granitskærver samt stenmel, med denne sammensætning opnås der et såkaldt ”mini-stabilt bærelag”. Herregårdsgrus™ kan anvendes uden brug af bærelag 0-32 (stabilt grus eller Knust Beton) i bunden. Alternativt kan Herregårdsgrus™ også anvendes som toplag på udlagte bærelag.
Herregårsgrus kaldes også Slotsgrus. Her til morgen har jeg fundet dette, om slotsgrus og petanquebane:http://www.sl.life.ku.dk/videntjeneste/spoergsmaalsvar/gruspkrdec03.aspx
Også tak til andre der har svaret på mit spørgsmål.
Mvh. Frank