/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Bankfinansieret ejerpantebrev?
Fra : cristian2
Vist : 3636 gange
50 point
Dato : 14-04-09 14:35

Jeg står over for at være medstifter af en andelsforening. Kreditforeningen siger at de vil være med til at finansiere 80 % af lånene, men "Skal kreditforeningen medvirke til stiftelse af foreningen og køb af ejendommen, stiller vi krav om egenfinansiering samt sikkerhedsstillelse for eventuel og bankfinansiering i form af ejerpantebrev".

Jeg har forsøgt at få at vide hvad det reelt betyder, men er ikke sikker på at jeg har forstået det rigtigt.

1. Vil det sige, at vi skal betale de sidste 20 % af egne opsparede midler, eller må vi gå ud og taget et banklån op til en 100% finansiering?

2. Er et "ejerpantebrev" noget andet end et almindeligt banklån?

3. Hvad ligger der af fordele og ulemper i et "ejerpantebrev"?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-04-09 14:40

Et ejerpant brev er en sikkerhed som banken har i huset, altså kreditforeningen går op til en vis grænse af husværdien og resten af pengene skal du selv skaffe, enten opsparing eller banklån, banken kan så forlange at du opretter et ejerpantebrev, som du giver dem som sikkerhed for lånet, du får pantebrevet tilbage, når lånet er betalt tilbage, og kan bruge den som sikkerhed til et nyt lån eventuel

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-04-09 14:44

Er alle tre punkter ikke forklaret i mit indlæg ? Fordelen ved et ejerpantebrev, er at det er en pant du giver dig selv, denne pante kan du så stille som sikkerheds for diverse, i modsætning til et almindelig pantebrev, den er oprettet speciel til formålet og ophæves når der ikke længer er behov for panten (lånet er indfriet)

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-04-09 14:51

En anden fordel ved ejerpantebrev er at de fleste banker er villige til at indgå aftaler hvor renten bliver fast men høj.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 14-04-09 15:53

Tak for svarene ind til videre!

Det vil sige, at det ikke er sværere at få et bankfinansieret ejerpantebrev op til 100% af handelsprisen, end hvis man gik i banken og fik et almindeligt banklån op til de sidste 20 %,
(Kreditforeningen skriver noget om "sikkerhedsstillelse")?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-04-09 16:46

Citat
Jeg står over for at være medstifter af en andelsforening

Var det ikke en ide at overlade den slags til folk der har forstand på det....

Du investerer vel ikke millioner på råd fra Kandu

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-04-09 16:48

SELVE andelsforeningen er vel IKKE problemet - det er simple valg...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-04-09 19:02

Problemet er at finansfolk bruger et besynderligt tvetydigt sprogbrug. selv noget så simpelt som procentangivelser forvirrer de med point osv.

Det at man har et ejerpantebrev gør det måske ikke meget nemmere at låne de sidste penge i banken. Jeg forstår heller ikke hvad det kommer kreditfoeningen ved hvilken mere eller mindre god sikkerhed i giver en bank, hvis i låner der. Igen et eksempel på at finansfolk roder begreberne sammen.
køberpantebrev - sælgerpantebrev : Det er dav mand økseskaft. Begge dele udtrykker en pant i ejendommen som sikkerhed for et lån. Så det er det samme.

Men I skal sikre jer en kyndig advokatbistand, og ikke handle på basis af hvad der skrives i Kandu.

Ofte undres man over hvilket vrøvl, der bliver taget for gode varer her.

Accepteret svar
Fra : wacher

Modtaget 50 point
Dato : 14-04-09 22:24

Kan det ikke forstås på en anden måde?

De fleste kreditforeninger har et samarbejde med en bank. Kreditforeningen kan kun belåne ejendommen 80%. Der skal derfor yderligere penge/lån til plus i forbindelse med købet skal der måske stilles noget garanti for købesummen. Skal kreditforeningen hjælpe yderligere - via deres samarbejdspartner banken - så forlanger de at i selv har noget med og resten belånes mod sikkerhed i et ejerpantebrev i banken. Nu står der ikke noget om hvor meget i skal have selv...men mon ikke det er mindst 5% plus i selv afholder omkostningerne.

Et ejerpantebrev er et pantebrev man udsteder til sig selv deraf navnet ejerpant. Dette ejerpantebrev overdrager man så via en håndpantsætning til banken til sikkerhed for
et lån.

Fordelen ved et ejerpantebrev er at det kan følge ejendommen. Har de tidligere ejere et ejerpantebrev kan i billigt overtage det. Hvis i vælger at skifte låneudbyder kan det nye sted
billigt genbruge ejerpantebrevet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-04-09 00:49

Det er nemlig fuldstændig korrekt som wacher skriver, der er ikke noget vrøvl i det ! I øvrig er det kun transor som vrøvler i det her spørgsmål

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 16-04-09 00:16

Tak for svaret wacher.