/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Væg eller loft maling
Fra : timeglas
Vist : 7523 gange
300 point
Dato : 13-04-09 20:49

Hej

Har et loft der skal males og har noget hvid maling hvorpå der står vægmaling. Kan dette bruges til loft og hvad er egenligt forskellen på væg samt loft maling?

mvh timeglas

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-04-09 20:50

Forskellen er farvemængden og vægmaling kan sagtens bruges til loftet.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-04-09 21:01

Som hovedregel er loftmaling mere mat end vægmaling - men hvis du syntes, det er okay med lidt glans på loftet, så er det bare med at komme igang

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 13-04-09 21:01

Vil det så sige at vægfarve har mere farvemængde i?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-04-09 21:06

Ang
Citat
Vil det så sige at vægfarve har mere farvemængde
hvor meget pigment i malingen afhænger af prisen, jo dyrere jo mere pigment. Det vil sige, at hvis der er meget pigment i malingen så dækker den bedre

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 13-04-09 21:07

Når nu vi taler om hvid maling (hvid kaldes ikke for en farve) så taler vi om "glans" og loftmaling har en lav glans og dvs den er ikke vaskbar f.eks. En maling med høj glans er til at vaske af, (altså hvis der kommer snavs på kan det vaskes af) det kan man ikke med en lav glans.
Og så er den også som der nævnes så er en lav glans og mere mat.
Desto højere gland, desto bedre maling.
Men du kan godt bruge en loftmaling til vægge, dog ikke hvis det er køkken eller bad vi taler om.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-04-09 21:12

Rigtig loftmaling indeholder også additiver der forhindrer at malingen drypper,
så sikkert rigtigt at vægmaling indeholder mere farve.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-04-09 21:17

Jeg tror måske, du kan have glæde af at kigge her, hvor der er en "glans forklaring" samt hvor den kan anvendes
http://www.malerbiksen.dk/index.php?id=65

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 13-04-09 21:20

Du skal også være opmærksom på, at striber efter rullen ses mere når malingen er lidt blank. Men det mest alm. til både vægge og loft er en glans 5. Så hvis det ikke er højere end det, er det fint nok.

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 300 point
Dato : 13-04-09 23:20

Man siger at malinger har forskellige funktioner til forskellig formål....

Nu er jeg selv maler til hverdag og som regl maler vi lofter i en mat maling (glans 01 eller 02)
Man kan sige at et loft har ingen funktion og derfor skal det se dødt ud... Det bevirker at når man maler loftet med en Glans 01 eller 02, skjuler malingen d.v ujævnheder og buler, så loftet ser pæner ud og ikke står flakket i forhold til en glans 5... Desto laver glans, skjules d.v ujævnheder og buler, men bevirker også at væggen/loftet ikke er vaskbart.... Jo højere glans, ses alle ujævnheder og buler mere, men er til gengæld mere vaskbar.....
Så hvis det er et loft med meget lysindfald, vil jeg anbefale du køber en loftmaling Glans 01/02
og hvis der ikke er så meget lysindfald, kan du male loftet med din vægmaling....

Bemærk lige og om maling du har lugter råden når du åbner spande.... Hvis den gør skal du ikke male med den..... Og hvis du er ryger og loftet se gult ud, snakker vi om noget helt andet maling du skal male med først....

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 13-04-09 23:40

McBobo- (undskyld at jeg lige bruger tråden til at spørge om noget, "timeglas) Jeg blev bare lige nysgerrig: hvorfor skal man ikke male med en maling hvis den lugter "rådden" bortset fra at det selvfølgelig ikke lugter godt?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 14-04-09 00:08

Hvis den lugter dårligt er det begundelsen til at malingen nok har fået råd eller svamp... Men jeg kan også sige det på en anden måde..." hvis der er små røde/grønne mænd nede i spanden.... Kommer de på dit loft og hvem vil have dem på sit loft..... Men male bare med den og se resultatet senere, når hosten og hovdepinen kommer....

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-04-09 00:32

Hei, jeg spurgte bare...og tak for svaret sæføli skal man da ikk emale med maling der er gået råd i..men nu tænkte jeg på maling som jeg lige har købt! For nogen gange synes jeg det har en lidt kvalm lugt..

Godkendelse af svar
Fra : timeglas

Dato : 14-04-09 08:52

Tak for svaret McBobo.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 14-04-09 15:51

selv tak..... Håber du kunne bruge svaret til noget.... Hvis du har planer om at købe refleksfri maling (loftmaling Glans 1/2) skal du ikke holde tilbage med pengepungen.... Ved godt det er dyrt, men hvis du ikke køber en kvalitet maling fra en af de kendte mærker, kan du male loftet 6-7 gange fordi de billige malingers dækkeevne er total ringe.... og så koster det lige så meget som de dyre malinger...

McBobo