/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Forskellen.
Fra : Heidi-Ho
Vist : 1195 gange
50 point
Dato : 12-04-09 17:16

Kære medlemmer af Danmarks Jægerforbund og Dansk Land og Strandjagt.

Jeg er hverken medlem af D.J. eller af DLS. De fleste af de jægerne jeg har jagt sammen med, så helst jeg var medlem af en organisation.
Som jagtlederen af vores konsortie sagde; "Heidi, du skal melde dig ind i Danmarks Jægerforbund, fordi".!.....Længere nåede han ikke, fordi fiskalen afbrød ham med ordene;
"Arhhhhh Jensen, nu stopper du med dit pis.!! DLS er de eneste der varetager vores interesser"
Nu vel jeg ikke gengive de ord fiskarlen og jagtlederen brugte i mod hinanden da de diskuterede hvilken forening der bedst kunne varetage jægernes interesser. Det er jo et pænt forum det her.....synes jeg, jeg kan fornemme, når jeg "skimmer" alle indlæggene igennem.

Overordnet set, vil D.J. og DLS ikke bare det samme - altså kæmpe for mere jagt og mindre bureaukrati til medlemmerne.???

Er der i det hele taget forskel på, om man er medlem af D.J. eller DLS.??

Ødelægger de to foreninger ikke bare jagten ved at slås så indædt mod hinanden.??

Og endelig sidste spørgsmål - og svar gerne med hånden på hjertet - er der i det hele taget jagt i Danmark om 50 år.??

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 12-04-09 17:41

NØØØØJ....Heidi-Ho, du bliver blacklistet af bb1.
Han tolererer ikke den slags spørgsmål.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-04-09 17:47

Citat
Ødelægger de to foreninger ikke bare jagten ved at slås så indædt mod hinanden.??

Det må man da håbe.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-04-09 17:48

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 12-04-09 18:51

Ja, lad os få noget god jagt ...

Jæger mod jæger (som kan forsvare sig)

Og ikke jæger mod et forsvarsløst dyr

JR

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-04-09 18:55

Citat
Og ikke jæger mod et forsvarsløst dyr

HØRT

(af) Mosebaek.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-09 18:57

Jagt i DK om 50 år ??

Strand- & sumpjagt over hele landet, de sidste beboere sopper vand på bakkerne hvis den globale opvarmning fortsætter.

Jeg lever sgu alligevel ikke på det tidspunkt

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 12-04-09 19:05

Hej Mosebaek.

Aner jeg en jagtmodstander i dig.????

Der kan være mange grunde til en person er jagtmodstander.

Jeg kendte engang en person der var jagtmodstander. Han hadede selve drabet, blodet opbrækningen af dyret, osv. Det respekterede jeg ham fuldt ud for.
Men, da han begyndte at prædike moral for, at alle andre heller ikke skulle gå på jagt, fordi han, jagtmodstanderen, ikke brød sig om synet - da tabte jeg sku respekten for ham.

Jeg kendte også en anden indædt jagtmodstander. Han kunne ikke skyde, det tiltrods for, han elskede våben.
En dag, da han var på jagt, og havde skudt forbi vildt nr. 100, blev han så sur og tosset over, at han også denne gang havde skudt forbi, at han blev fanatisk jagtmodstander.

Der kan som sagt være hundredevis af bevæggrunde for at man ikke brød sig om jagt.
Hvad er din grund, Mosebaek.??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-04-09 19:12

Citat
Strand- & sumpjagt over hele landet, de sidste beboere sopper vand på bakkerne hvis den globale opvarmning fortsætter.

Jamen,så kan man måske sige,at det er nødvendig for (menneskets) overlevelse,og ikke som nu: En blodig form for hygge/sport/hobby.

Mosebaek.

Nu skal jeg nok holde kæft.Har vist pointeret,hvad jeg mener om "dræber instinktet".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-04-09 19:17

Hmm, vi spiser jo dræbte dyr under en eller anden form, jeg har selv slået mange fisk ihjel.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-04-09 19:24

Citat
Aner jeg en jagtmodstander i dig.????
Der kan være mange grunde til en person er jagtmodstander.

Ååhhh.... nej,jeg orker næsten ikke at genta`det. Også fordi:
Citat
Nu skal jeg nok holde kæft.Har vist pointeret,hvad jeg mener om "dræber instinktet".

Men prøv at søg under "jagt",der vil du støde på nogle af mine synspunkter.
Men hvis det ikke lykkes,vil jeg da gerne prøve at genta`dem her.
Jeg tror bare det vil virke trættende på læserne af denne tråd.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 12-04-09 19:29

Citat
Men prøv at søg under "jagt",der vil du støde på nogle af mine synspunkter.
Men hvis det ikke lykkes,vil jeg da gerne prøve at genta`dem her.
Jeg tror bare det vil virke trættende på læserne af denne tråd.

Mosebaek.

Nej, kom bare med argumenterne Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-04-09 20:13

Citat
Nej, kom bare med argumenterne Mosebaek.

Jamen okay.... Når du ikke selv gider at "søge",får du en meget forenklet,og måske "grov"version af min mening om såkaldt jagt:
JAGT ER EN GROV FORM FOR EN POTENSFORLÆNGENDE MENTALITET,UDFØRT AF (ikke så sjælden)HALV/HELFULDE "JÆGERE",DER HAR KIGGET GODT OG GRUNDIGT I BRÆNDEVINS/GL.DANSK FLASKEN.JEG HAR SELV SET FLERE GANGE,EN TRAILER,FASTSPÆNDT EFTER EN BIL,(på offentlig vej) MED SOFA I HVER SIDE EN FLOK JÆGERE PÅ VEJ UD TIL "JAGTSTEDET".Vi hører meget om skyderier for tiden,på Nørrebro + andre steder.Men hvad med dette her.Jeg er i hvertfald ikke særlig tryg,når sådan en flok gunfigthers,slippes løs i landskabet.
Endelig har jeg selv prøvet at SKYDE BAGBENENE AF EN HARE,der der forsvandt,slæbende sig på forbenene.DA SLUTTEDE MIN JAGT "karriere".
Og jeg er ikke en sekund i tvivl om at lignende ting sker for hundrede vis af dyr/fugle,året rundt.
PS.:Selv om jeg er royalist,synes jeg det er modbydeligt at se når adelen/kongehuset,myrder tamme/udsatte fasaner,der er så "kældne",at man kan fange dem med de bare næver.
Jojo,det er jagt.
Manddomsprøven bestået.

Det var så et "udklip",af min mening,ang.jagt. (Du bad selv om det).

Mosebaek.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-04-09 20:34

->Mosebaek
Jeg har altid haft stor respekt for dine meget kompetente indlæg/svar, men her røg du godt nok et par trin ned af hitlisten.
Prøv lige at læse dit eget indlæg igen,---- det kan du gøre bedre og mere intelligent.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 12-04-09 20:59

Denne jæger får hvad han fortjener:

http://www.youtube.com/watch?v=w1LY15ysPBg

10-0 til det modige dyr !

JR

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-04-09 21:07

Citat
Jeg har altid haft stor respekt for dine meget kompetente indlæg/svar, men her røg du godt nok et par trin ned af hitlisten.
Prøv lige at læse dit eget indlæg igen,---- det kan du gøre bedre og mere intelligent.

Jeg er ked af at skuffe dig.Men det er faktisk min mening,stort set,ang. jagt.Som er og bliver en hobby-betonet leg. Kan du finde et menneske i DK,der er nødt til at jage i naturen,for at overleve.Hvad angår min intelligens,skal jeg ikke prale.Jeg prøver i stedet med lidt sund fornuft.... Det der ligger grundlæggende,i enhvert menneske.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-04-09 21:15

Men nu må jeg altså,li`e hanke op i mig selv,og overholde dette:
Citat
Nu skal jeg nok holde kæft.Har vist pointeret,hvad jeg mener om "dræber instinktet".
da jeg kan forstå at tråden engentlig er oprettet til en diskussion,mellem to forskellige jagt interessegrupper.
Og der hører jeg,mildest talt nok ikke til.

Tak for nu. Mosebaek.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 12-04-09 21:29

Citat
men her røg du godt nok et par trin ned af hitlisten

Er det fordi det er en anden mening end din ?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-04-09 01:04

Mjah, denne hersens tråd er jo fyldt med sprængstof - af mest højoktane art. Har i nogensinde været på et slagteri?? Det er ikke for sarte sjæle, og især aflivningen af køer og heste kan få tårerne frem i selv den mest rutinerede jægers øjne. Her er der tale om rendyrket rædsel i køernes øjne, og når en hest skal skal aflives, er det næsten ikke til at holde ud. Der lugter af blod, og dyrene ved instinktivt hvad færten af artsfællers blod betyder. Svin bliver elektrisk bedøvet, før halsen skæres over. Den muslimske og jødiske metode er ren og skær dyreplageri. Er der nogen der har fået taget en arterieprøve - altså ikke en almindelig blodprøve??? Jeg kan betro Jer, at smerterne ved gennembrydning/gennemskæring af en arterie er så voldsomme, at jeg mest af alt foretrækker ikke at tænke på, hvor meget dyrene lider, når de aflives på en af de to måder.
Jeg har en anelse om hvad angsten betyder for et dyr - før det bliver aflivet. Svinene slipper lidt hurtigere af med bevidstheden - men for køer og heste må det være overvældende at vente i rækken, før en boltpistol hamrer en bolt ind i deres hjerner.

På den anden side:
En dejlig efterårsdag, hvor Solen skinner og alt ånder fred, ligger jeg med riflen i anlæg - og tager sigte på et rådyr, mindre end 100 meter fra mig. Dyret aner intet om min hensigt. Jeg trykker på aftrækkeren og slipper en kugle afsted, som momentant ødelægger hjerte, arterier og lunger. Dyret går ned som ramt af en forhammer, og det end ikke spjætter med løbene (benene).

Nu kan I så selv træffe beslutning om hvilken aflivningsmetode I synes er den mest "humane". Tænk over det, når I næste gang står med en solid bøf i hånden i Brugsen. I står med resultatet af timers rendyrket rædsel for de arme dyr.

Hvis I tvivler på min beretning om stemningen på slagterierne, så få Jer en snak med en industrislagter - eller få arrangeret en studiegruppe, som kan overvære løjerne på nærmeste hold. Så spiser i selleri og rødbeder resten af Jeres liv.

Jeg lægger stor vægt på det momentane drab, og skyder aldrig ved siden af. Det er sket, at et dyr er sprunget 10 meter, før det forendte (døde), men det hører til sjældenhederne. Men jeg har også været jæger i over 50 år, og er flasket op med et højt etisk regelsæt, som forbyder mig at skyde mere end til eget behov. Jeg kunne aldrig drømme om at betale for jagt, for kun at skulle agere "drabsmand". Derfor er det utænkeligt, at jeg nogen sinde vil betale for blot at trykke på en aftrækker. Derfor ser man mig ikke i Polen, hvor man kuin får opsatsen (trofæet) med hjem. Hvis jeg ikke kan spise mit byttedyr, så bliver der ikke skudt noget.

Den danske jæger har ændret sig - sådan socialt. Gennemsnitsalderen for jagttegntagere er nu oppe på 37 år. Nu, hvor det moderne menneske har brug for spænding i den ellers røvsyge hverdag. En af mine jagtkammerater sagde engnag, at der nu findes et stort antal jægere, der hvis vejret er flot, hellere tager på golftur end på jagt. Sådanne jægere opnår aldrig den rutine, som ældre jægere har tilegnet sig gennem de mange år som aktiv jæger. De lejer sig ind på et revir, måske sammen med andre - i et konsortium, og så skal man have noget for pengene. Der findes konsortier med fornuftige medlemmer, som udfærdiger en afskydningsplan, som tager skyldigt hensyn til vildtbestanden, men der findes også konsortier, som bortskyder revl og krat - for efterfølgende at stå og brække sig, når vildtet skal brækkes (skæres op og indvolde fjernes).

En anden jagtkammerat sagde engang: Der findes for mange skydeliderlige og for få jægere.

Bland os nu ikke sammen i en stor pærevælling. Det vil ikke være fair.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-04-09 01:22

Men bortset fra det, så forstår jeg godt argumenterne. Ingen kommer til at sulte, så længe slagterierne ikke er ramt af strejke. Men nu er jagt akltså regulering, og en bybo forstår ikke hvor meget hjortevildtet ødelægger for bønderne. Nogle vil så mene, at det er et nødvenigt onde, hvis man vil have lov til at sidde og kigge ud over ens 400 tdr. land. Desværre lurer Nordea eller en anden bank på at få deres del af overskuddet, og landbruget er faktisk hårdt trængt for øjeblikket. På mit revir er der registreret 18% afgrødetab, og det er trods alt næsten en femtedel som skal indregnes i driften af gården - for at de ellers rare byboere kan gå og fryde sig over kronvildt, dåvildt og råvildt.
Derfor er det nødvendigt at regulere i bestanden. Det betyder for mig, at der årligt skal bortskydes 10 stk. råvildt, hvis tilgangen at nye individer er normal. Svigter tilgangen, så nedsættes kvoten. I mange år har der ikke været harer på ejendommen. Jeg har derfor undladt at skyde harer. På år med en beskeden fansanbestand, skydes der heller ikke fasaner. Og hvad med duejagten, hvor man har ændre på jagttiden, så der først må skydes duer d. 1. okotber, hvor de i øvrigt er på vej mod England og sydfrankrig. Hvordan tror I en mark med vindersæd (fra en eskimo der er kold i røven - den var til Heidi-Ho) ser ud efter at i titusindevis af duer har ædt sæden (frøene)?

Men mange byboere anser bønder for at være udstillingsgenstande. De ser godt ud på en John Deere, men når de ikke kan betale terminen, så må de skifte til en gammel nedslidt Ferguson, som ikke holder 5 rækker.

Næh, venner! Der er mange sider af samme sag, men selv jeg hader alle disse "lystmordere" som af ren og skær mangel på livsindhold lige smutter ud med gutterne og myrder løs på det lejede revir. Vi ser dem alle steder. I enorme 4-hjulstrækkere og iklædt sidste skrig indenfor jagtmoden og med våben hinsides det vi ikke engang tør tænke på - sådan rent økonomisk. På et naborevir (20 tdr. land) myldrer det ugentligt ind med forretningsfolk - gerne 14 mand, som plaffer løs. Jeg kan ikke snuppe dem - men så længe Danmarks Jægerforbunds medlemsblad bugner af trendsættende reklamer om våben, tøj og firhjulstrækkere, så kommer vi ikke ud af dyndet.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 13-04-09 07:34

Uanset forening ville jeg ønske at diverse jæger ville tænke lidt mere på dyrene og på os andre.. det er sket mange gange de seneste par år. At når de jager, så flygter dyrene jo. Hvor de tager vejen væk fra jægeren og ud på en hovedvej hvor der er flere rådyr der er blevet kørt ned på den konto. Og hver gang er der risiko for person skader.. en enkelt gang har jeg haft fat i politiet da vi har haft hagl susene over hovedet inde i vores have.. det var i forbindelse men en hare jagt. Og gangen efter de var på harejagt stod der en person med er jagtgevær lige uden på den anden side af vores hæk.. indtil han fik besked på at forsvinde mindst 300 meter ud på marken.. der er mange betænksomme jægere.. men der er endnu flere ubetænksomme jægere..
Efter min mening burde jagttegnet til gevær vær lige så stram som til jagt med bue og pil..

Kommentar
Fra : takker

Dato : 13-04-09 09:15

Når to ens foreninger der i princippet vil det samme, kæmper mod hinanden, kan det ødelægge en del. De kan også ophise hinaden til at yde mere, men jeg ville nok som formand foreslå de blev lagt sammen, hvis derers grund principper er ens.

For at kunne vælge mellem de 2, ring/skriv til dem at du vil have deres princip program og medlemsblad og så vælge ud fra det. Skriv ned hvad du forventer af en sådan forening og se hvem der passer bedst. Hvad er foreskellen på prisen? og får du mere få pengene.

Det er svært at spå om, om der er jagter om 50 år, hvis vi har skoven og markerne til den tid, så har vi også jagter. Folk der har lyst til at jæge er der med garanti om 50 år, det er mere lovgivningen og om der er de grønne områder der ska til.

Jeg håber ikke denne tråd, er fyldt med dobbel moral, uha det er så syndt at skyde de dyr, hvad siger du morlille til flæskesteg i aften eller eller mogen gode bøffer og mit bælte er lavet af læder.

Bare så vi har det på plads, jeg går ikke selv på jagt, da jeg er farlig med et ladt våben i hånden, lukker øjene i det øjeblik jeg skyder, så ingen jagt til mig.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-04-09 12:13

Som systemet fungerer her i DK, har interessegrupper mulighed for at blive hørt i forskellige ministerielt nedsatte nævn, som derefter indstiller til eventuelle ændringer af gældende lov. For at få et samarbejde til at køre, inviteres som regel de største interessegrupper. Der er cirka 90.000 mere eller mindre betalende medlemmer i Danmarks Jægerforbund, og der er cirka 1.200 betalende medlemmer i Dansk Land og Strandjagt.
Skal en ny jæger vælge forening, så vil det være naturligt, at han/hun melder sig ind i den forening, som har det største apparat til rådighed - altså omkirng videreuddannelse etc. - og det har Danmarks Jægerforbund, selv om visse ansatte i forbundet i årevis betragtede sekretariatet som et tag-selv-bord.
Dansk Land- og Stranjagt er en meget lille forening, bestående af jægere med stor erfaring indenfor deres speciale. Foreningen råder ikke over de store midler, men det går da fremad, og vi ser gerne nye medlemmer med jagtlig erfaring. Vi har godt nok ikke nogen uniform, som de har det i Danmarks Jægerforbund, hvor alle hovedbestyrelsesmedlemmer til enhver tid forsøger at ligne en kloning af den "siddende" formand. Da den tidligere formand endnu forsøgte at styre en kuldsejlende økonomi, var det let nok. Man skulle bare gå rundt i grønt - og derudover lade skægget vokse, så man lignede noget i det danske våbenskjold. Det er blevet sværere nu, fordi Ole Roed ligner en lille dreng - og derudover ikke bærer skæg. Så nu høvler de gamle løs med barbermaskinen - for at komme til at ligne en lille uskyldig klaverspillende dreng fra Fyn.

Hvis man tror, at en minister begrænser sig til kun at lytte til den største forening, så er man dum. Ministeren tager det til sig, som han/hun/den/det kan bruge - og ikke andet. Men det hjælper da altid, hvis en forening kan mønstre et stort bagland. Men ministeren ved også, at jægere ikke udgør en stor homogen masse - sådan politisk set. Der er socialkrabater, ventrefolk, radikal og konservastive etc. . og derfor udgør f.eks. Danmarks Jægerforbund ingen magtfaktor overhovedet, fordi måske kun 1/3 af jægerne er medlem af et borgerligt parti. Det er derfor, at der aldrig er set politiske konsekvenser af en tåbelig administrativ ændring - som f.eks. da duejagten blev ændret. De nævnte tredjedel er nok skidesur, men resten er bedøvende ligeglad.

Derfor er det omsont med en strid mellem DJ og DLS, og den eksisterer slet ikke. Kun på denne hjemmeside buldrer vi løs, fordi vi elsker at drille et fjols fra Bottrup, der som selvbestaltet Kapohar påtaget sig at udradere DLS, fordi han selv og to kumpaner blev ekskluderet fra DLS.

Så hvis jeg var ny jæger - 16 årig og med mod på livet - så ville jeg klart vælge Danmarks Jægerforbund, fordi de besidder et landsdækkende apparat til videreuddannelse. Det kniber det gevaldigt med i DLS, der som tidligere nævnt er en forening af eksperter inden for deres felt.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-04-09 12:17

Undskyld slåfejlene. Jeg skrev desværre Dansk Land og Stranjagt - der skulle selvfølgelig stå Dansk land- og Strandjagt. Så er det slået fast med syvtommersøm.
Det er jo lige det med de blø´e fynske stumme/bløde -ér. Hovsa - "¨d"´et blev squda helt væk.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 13-04-09 13:08

Citat
Jamen okay.... Når du ikke selv gider at "søge",får du en meget forenklet,og måske "grov"version af min mening om såkaldt jagt:
JAGT ER EN GROV FORM FOR EN POTENSFORLÆNGENDE MENTALITET,UDFØRT AF (ikke så sjælden)HALV/HELFULDE "JÆGERE",DER HAR KIGGET GODT OG GRUNDIGT I BRÆNDEVINS/GL.DANSK FLASKEN.JEG HAR SELV SET FLERE GANGE,EN TRAILER,FASTSPÆNDT EFTER EN BIL,(på offentlig vej) MED SOFA I HVER SIDE EN FLOK JÆGERE PÅ VEJ UD TIL "JAGTSTEDET".

Hej Mosebaek.

Jeg har nu læst din argumentation
Undskyld for, at jeg har klippet lidt i dine argumenter.

De jægere du hiver frem i din beskrivelse, er simpelthen de brådne kar vi andre kæmper en kamp for at stoppe. Sprut og jagt hører nemlig ikke sammen - det skal stoppes.!
Det er da heldigvis også ganske få der opfører sig på denne dumme og uansvarlige måde.
Jagten anno 2009, foregår i 99,9% af tilfældende på en sober måde, hvor hensynet til vildtet altid er tilgode set.
Hvis man endelig skal drage en morale af din svada, skal man også fordømme alle billister bare fordi, man har set en beruser køre bil.

Citat
Vi hører meget om skyderier for tiden,på Nørrebro + andre steder.Men hvad med dette her.Jeg er i hvertfald ikke særlig tryg,når sådan en flok gunfigthers,slippes løs i landskabet. Endelig har jeg selv prøvet at SKYDE BAGBENENE AF EN HARE,der der forsvandt,slæbende sig på forbenene.DA SLUTTEDE MIN JAGT "karriere".
Og jeg er ikke en sekund i tvivl om at lignende ting sker for hundrede vis af dyr/fugle,året rundt.
PS.:Selv om jeg er royalist,synes jeg det er modbydeligt at se når adelen/kongehuset,myrder tamme/udsatte fasaner,der er så "kældne",at man kan fange dem med de bare næver.
Jojo,det er jagt.
Manddomsprøven bestået.

Det var så et "udklip",af min mening,ang.jagt. (Du bad selv om det).

Mosebaek.

Arhhh Mosebaek, her går du efter de billige point. At sammenligne bandekrig og hårdt belastet kriminelle personer med den danske jægerstand - det er under lavmålet.
Hvis en jæger får, f.eks. en voldsdom, er jægeren ikke jagttegnsberettiget - og derved ingen tilladelse til at besidde våben = NUL JAGT.

At du afslutter din jagtkarriere efter dit uheldige skud mod haren, det har jeg da kun respekt for. Det tiltrods, at jeg synes, at du var en ganske uansvarlig jæger. Hvor var din hund.?? Havde du haft en egnet apporterende hund med, havde den hændelse med haren der forsvandt aldrig fundet sted.

Til sidst, vedr. kælne dyr og kongehuset.... tjae, det er et holdning spørgmål.
For mig at se, er det ikke kvaliteten af døden det kommer an på, men kvaliteten af det liv der gået forud før døden.
Jeg er derfor ganske sikker på, at de fasaner, sammenlignet med en industrikylling, har haft et kvalitets-liv.

Når det så er sagt, skylder jeg så at sige, at jeg vil heller ikke jage udsætningsfugle - men det er af helt andre årsager - nemlig det jagtlige objekt. Jeg ser ingen jagtlige udfordringer i at skyde tamhøns. Derfor takker jeg altid nej til invitationer på fasanjagter, såfremt disse fugle er udsat samme år.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-04-09 14:15

Øh - Heidi-Ho.
Det er med stor glæde jeg kan konstatere, at vi meget langt er helt enige om nogle vigtige faktorer. Men at påstå, at jagten udøves etisk korrekt af 99,9 % af de danske jægere, er en påstand som mangler faktuel opbakning. Må jeg henvise til det faktum, at antallet af eftersøgninger efter hjortevildtet steg med cirka 100% i 2008. Det var i forvejen alt for stort.
Nu kan du indvende, at bevågenheden omkring schweisshunderegisret er blevet større - altså at man i stigende grad sender bud efter en hundefører, men det rokker ikke ved den kendsgerning, at hver eftersøgning som baggrund har et mindre heldigt skud eller et direkte elendigt af slagsen.

At dyret senere findes forendt efter de berømte 200 meter, gør ikke sagen meget bedre. 200 meter med et waid- eller løbsskud er ikke en glad oplevelse for et ellers sagesløst rådyr eller krondyr.

Jeg opholder mig ofte på skydebaner og har konstateret, at i gennemsnit 35% dumper til prøven. I gennemsnit skyldes 28% manglende træfsikkerhed - resten tåbelig våbenbetjening.

Men jeg ser ikke så sort på sagen - som tidligere, fordi bevågenheden er stigende, og der har Danmarks Jægerforbund en stor del af æren. Men du ved sikkert, at det kun er halvdelen af danske jægere, som er medlem af en jagtlig organisation, og dem har vi ingen kontrol med overhovedet. Vi kan ikke påvirke dem til en mere etisk rigtig adfærd, og det er mindre heldigt.

Jeg aner ikke hvad der kan gøres, fordi et tvungent medlemsskab af DJ eller en anden jagtlig organisation ikke er gennemførlig, pga. jægerstandens varierere politiske tilhørsforhold.

Vi kan kun henstille og trygle jægerne om en sober indsats, når der plaffes løs. Derfor tak for dit fine oplæg.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 13-04-09 14:59

Citat
Øh - Heidi-Ho.
Det er med stor glæde jeg kan konstatere, at vi meget langt er helt enige om nogle vigtige faktorer. Men at påstå, at jagten udøves etisk korrekt af 99,9 % af de danske jægere, er en påstand som mangler faktuel opbakning.

Hej Tonganeseren.
Jeg er glad for du lige tog den sætning op, fordi, nu kan vi lige få sat det på plads også.

M.h.t. de 99,9% det var med hensyn til druk og lovovertrædelser i forbindelse med jagterne. (Okay, det fremgik ikke i det jeg skrev, men det var det jeg mente med det.)

Dine udsagn vedr. manglende sikkerhed i våbenbetjening, sikkerhed og skydning..... Du har desværre helt ret.

Det næste logiske spørgsmål i forbindelse med ovenstående må så være; Hvad hulen skal vi gøre ved problemet.??

1. "kørekort" til de forskellige kalibre.? Med det mener jeg, at det skal være forbudt at aflægge prøve med en 222. for derefter at gå ud at jage med en 30.06.

2. strengere skyde/sikkerhedsprøver - også med haglsprøjten.?

Nu ved alle jo, at du repræsentere DLS. Hvordan takler i problematikken omkring det at dygtiggøre sig udi skydningens kunst.??
- Og hvad gør Danmarks Jægerforbund.??

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-04-09 16:37

Hvad angår punkt 1, så er det faktisk min "hjertesag" du runder. Som andre i vores forening mener man heller ikke, at det skal være tilladt at køre på samme våbentilladelse hele livet som aktiv riffeljæger. Vores våbensagkyndige (E.B.B. - som en skribent hele tiden vender tilbage til) har faktisk foreslået, at man skal op til ny riffelprøve, når man anskaffer sig ny riffel. Især det forhold du omtaler, skal op til vurdering, altså om man kan bestå med en .222`er og derefter gå ud at købe en grovkalibret riffel, som stiller helt andre krav til jægeren. Her dukker rekylskrækken op og forårsager årligt rigtigt mange grimme anskydninger.

Hvad angår punkt 2., så afholder foreningen årlige skydninger - på frivilligt grundlag, men det er oppe i debatten - også hos DJ, at man vil tage hånd om alle riffelskytter, før ministeriet går ind og forlanger noget mere rabiat. De fleste jægere ved velsagtens, at man allerede er i gang, og hvis vi ikke selv når til en tilfredsstillende ordning, så bliver en løsning trukket ned over hovedet på os. Jeg talte med et hovedbestyrelsesmedlem fra DJ, som meget gerne så forbundet være arrangører og kontrollanter - så ville kronerne også klinge i forbundets kasse.

Som jeg ser det, skal alle jægere uddannes bedre - rent våbenteknisk. Det vil nok blive en gigantisk skrankepaveordning, hvis alle jægere skal testes, men så kunne man da starte med de nye jagttegnsløsere - jagten i DK består nok også om 100 år.

Vi skal også være flinkere til at tage hånd om de medjægere, som gang på gang sender et dyr ind i smertehelvedet - med waidskud etc. . og ganske enkelt indberette dem til den stedlige vildtkonsulent. Næste gang jeg ser min nabojægere levere et waidskud (3 på 3 år), så falder hammeren fra min side. Nu vil jeg ikke se det mere.

Med spcifikt hensyn til DLS, så består foreningen af gamle rutinerede jægere, som må formodes at kunne håndtere en riffel eller en haglbøsse.
Men der findes jo mange kategorier af jægere - spændende fra rene novicer til fine skytter, og vi må ikke skære alle over en kam.
Men jeg kan stadig ikke forstå, at en riffelskytte kan bomme på et mål - kun 100 meter ude.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 13-04-09 16:51

Tonganeseren
Ang antal af eftersøgninger, så kunne det måske også have noget at gøre med at der er sket et holdningsskift, før i tiden eftersøgte man kun vildt som troede var anskudt, nu ansøger man alt, uanset om man mener at have skudt fordi eller ej, og 25 % af alle eftersøgninger viser sig da også at være rene fordiskud og en stor del(kan ikke huske tallet) at være bladskud, hvor man bare ville være på den sikre side.
Ang riffelprøven, så tror jeg ikke de fleste anskydninger sker pga manglene skydefærdighed, men nærmere pga bukkefeber, man kan være nok så god en skytte, men har man bukkefeber for alvor, så skal selv den bedste jæger undlade at skyde, også selvom det er medaljebukken 2 min i lukketid og det er her jeg tror problemet ligger.

For mig at handler det desuden om at kende egne begræsninger og ikke om at være den bedste skytte. Jeg har sat mig det mål at jeg på bane skal kunne træffe en ½ så stort mål jeg skal på jagt fra samme skydestilling som jeg vil anvende på jagt. I min første bukkejagt havde jeg bukken for, afstand ca. 60 m, skydestilling sidende på jagtstol med knæ som anlæg, jeg undlod at skyde, da jeg viste at fra den stilling var der kun ca. 80% sandsynlighed for at jeg kunne levere et godt skud, forudsat at man skal kunne skyde dobbelt så godt på jagt som på bane.
Hvis man bare kender sige ejne begræsninger så sker anskydninger ikke, for nogle vil det sige maks 40 m, for andre maks 180 m, det er endelig også ligegyldig hvor langt det er, bare man respektere sige egne grænser.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 13-04-09 18:14

Citat
Nu kan du indvende, at bevågenheden omkring schweisshunderegisret er blevet større - altså at man i stigende grad sender bud efter en hundefører, men det rokker ikke ved den kendsgerning, at hver eftersøgning som baggrund har et mindre heldigt skud eller et direkte elendigt af slagsen.

Hej Tonganeser.

Er du ked af at lave et link/adresse til ovenstående.??
Jeg kunne nemlig godt tænke mig at nærlæse statistikken

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-04-09 18:35

Heidi-Ho.
Du skal bare sammenligne tallene fra 2007 og 2008, eller finde oplysningen på DJ`s egen hjemmeside, hvor sagen blev omtalt. Jeg læste oplysningerne i februar, da Schwisshunderegistrets statistik blev offentliggjort. Ole Roed fra DJ sidder forresten i udvalget.
Det er ikke fordi jeg ikke gider, men jeg har så forbandet travlt med at få indrettet et værelse. Der råbes udefra, at den tredie "buk" er færdig til bemalning. Når jeg får tid, skal jeg nok lige melde tilbage.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-04-09 18:37

Simon-ms.
Hej igen. Helt rigtigt. kender man sine begrænsninger, sker der ingen ulykker. Ellers en fin procedure du har med halvering af målstørrelsen. Bare andre ville følge dit eksempel.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 13-04-09 18:43

Okay, jeg må ind på Danmarks Jægerforbunds hjemmeside.

Undrer mig iøvrigt over, hvorfor der ingen er til at reklamere for D.J.

HALLOOOOOO........Er der en repræsentant fra D.J. tilstede.!!!!????
Lad jeres røst lyde over det ganske danske land.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-04-09 18:47

Helt fint. Jeg er ikke medlem af DJ - og har derfor ingen adgang til deres hjemmeside. Jeg skriver lige til en schweisshundefører.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-04-09 23:33

100% er vist lige i overkanten for at sige det er ret meget, men her er et link hvor du kan se hvad der er sket for http://www.schweiss.dk/page10.aspx?recordid10=473

Du kan også gå ind på www.schweiss.dk og klik under nyheder, der vil du kunne se hvad der ligger på nettet om de forskellige års eftersøgninger.

Der kan rekvireres en schweissrapport fra Kalø som udgives hvert år i maj måned for året der gik.

I 1998 var der udrykning til ca 1000 på kørsler, i 2007 havde der til sammenligning været 4327 udrykninger, det er lidt af en stigning over en årrække og den fortsætter.

Jagteftersøgninger er totalt set gået 80 % frem inden for en 7 års periode.

Ovenstående er sendt af en Schweisshundefører. Det er ikke hvad jeg skrev, men jeg må have fumlet rundt i tallene. Men således sser det altså ud.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-04-09 15:46

Hej Tonganeser.
Tak for linket. (Jeg synes det er flot af et DLS medlem at udlejlige sig med at udgive D.J.'s materiale.)
Man kunne få den tro, at D.J's medlemmer er fløjtende ligeglade med om der kommer nye medlemmer til.....VORHERRE BEVARES.!!! Den organisation er vist ikke værd at "gæste"

(Det var lige lidt galde som jeg skulle have ud. Men det er sku da mærkeligt, at ikke een eneste af DJ's medlemmer gider at ulejlige sig for sagen..!!!????)

Nå!!! Men det var om dette her sweisshundehalløj vi kom bort fra.
Såvidt jeg kan se, ud fra det link, du, Tonganeser, henviser til, er sweisshundeførerne enormt glade for at de bliver tilkaldt noget mere....Og jeg synes da heller ikke, at det fremgår at sweisshundeførerne ser det som et problem.????? Altså, at det skyldes dårligere skydning.??
Endvidere kan jeg læse, at bornholmerne er i stigning med rekvisitionerne, endda med hele 43%

Du skriver;
Citat
Jagteftersøgninger er totalt set gået 80 % frem inden for en 7 års periode.

Det har du nok ret i. Men jeg synes ikke at det fremgår af det medsendte link..????
Hvor hulen kan jeg finde de oplysninger henne.???? Er det sådan, at du har et link til den 7 årige periode hvor det fremkommer, at der er en stigning på hele 80%..???

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-04-09 22:01

Nu var det altså en registreret aktiv hundefører der fremsendte oplysningerne, og vi plejer da at kunne fæste lid til hans oplysninger. På det nederste link kan man selv regne sig frem til stigningen, som jeg synes er alt, alt for høj. Her kan man også se antallet af eftersøgninger efter påkørsler og så altså eftersøgninger efter anskydninger.

"Altså, at det skyldes dårligere skydning.??" - som du skrev.

Du får næppe en schweisshundefører til at udtale sig negativt om kunderne.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-04-09 08:19

Hej Tonganeser.

Du har fuldstændig ret i det du skriver;
Citat
På det nederste link kan man selv regne sig frem til stigningen, som jeg synes er alt, alt for høj. Her kan man også se antallet af eftersøgninger efter påkørsler og så altså eftersøgninger efter anskydninger
.

Men det fremgår ikke, at der har været en stigning på hele 80% over en 7 årig periode.

Nu skriver du så godt nok at
Citat
Nu var det altså en registreret aktiv hundefører der fremsendte oplysningerne, og vi plejer da at kunne fæste lid til hans oplysninger

Jeg tvivler da heller ikke på sweisshundeføren. Men hvis oplysningerne ikke kan dokumenteres, er oplysninger jo intet værd.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-04-09 12:26

Ok - den er jeg med på, og jeg skal nok skaffe dokumentationen og den udregningsmedtode som hundeføreren har anvendt - den kommer i løbet af en dags tid - oder so.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-04-09 13:31

Hej Tonganeseren.

Jeg har lige i dette øjeblik fremskaffet dokumentationen - og hvorfra mon..?? Jo, fra dette hæfte vi fik i marts måned - det hedder Vildtinformation...mener jeg det hedder..???
Der står højt og tydeligt, at der har været en stigning på 80% siden 2001, mener jeg, årstallet var.
Så står der endvidere noget om, at det indikerer hvor ansvarsbevidste de danske jægere er. blevet...osv..osv.

Jeg tvivlede da heller ikke på at du havde ret, men jeg ville godt lige se det sort på hvidt -som man siger.

Jamen så fik vi sat det på plads.
Hvad skal vi så snakke om.?? Eller skal vi bare lukke tråden.?....Arhhh, vi lukker tråden i aften, så kan vi også lige give evt. medlemmer fra D.J. en chance til at komme på banen.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-04-09 14:48

Dit debatoplæg drejede sig nok dybest set om hvorfor DLS ikke figurerer i Vildtforvaltningsrådet. Det har også undret mig, men når vi skærer til benet, så vil rådet, hvis medlemmer alle er medlem af DJ, nok helst undgå at kvalificerede repræsentanter fra DLS blandet sig i arbejdet. Det letter jo forretningsgangen, når rådet kun har en sparringspartner fra jægerside. Man ved jo hvad DLS står for, når talen falder på de store fredede områder, hvor svømmefuglene er ved at kløjes i hinandens selskab. Den besyndelige beslutning blev i sin tid frempromoveret af samarbejdet mellem DJ og ornitologerne, som hvad angår medlemmer er langt større end f.eks. DJ.
DLS kan ikke udrette meget, når forbundet er forment adgang til Vildtforvaltningsrådet. Især med det lave medlemstal vi har.
Modstandere af DLS kan ikke få ind i deres fyldige hoveder, at DJ i realiteten ikke udgør nogen større politisk magtfaktor, fordi medlemmerne findes blandt samtlige af Folketingets partier - og her anskues jagtsagen vidt forskelligt.
Derfor burde det være indlysende, at man fik alle jagtorganisationer ind i Vildtforvaltningsrådet, i forsøget på at styre udviklingen. Men et sådant samarbejde har DJ blokeret godt og grundigt for.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 15-04-09 15:56

Citat
Derfor burde det være indlysende, at man fik alle jagtorganisationer ind i Vildtforvaltningsrådet, i forsøget på at styre udviklingen.

Hørt
Citat
Men et sådant samarbejde har DJ blokeret godt og grundigt for.

Danmarks Jægerforbund er meget snæversynet, når det kommer til, at andre skal have medindflydelse, det ses tydelig med den nye formand ORJ, Raunkjær var nok mere udadvendt, trods alt. NÆÆÆÆÆÆÆÆÆ som en kendt debattør har udtalt her på Kandu, DJ skider i egen rede, selv råvildets tarv vil de ikke rører ved

The Real Deal

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-04-09 16:53

Meget hørt!!!!

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 16-04-09 13:40

Hej Alle.

Tonganeseren skrev;
Citat
Dit debatoplæg drejede sig nok dybest set om hvorfor DLS ikke figurerer i Vildtforvaltningsrådet.

Nej det er ikke rigtigt. Min nysgerrighed gik udelukkende på;
Citat
Overordnet set, vil D.J. og DLS ikke bare det samme - altså kæmpe for mere jagt og mindre bureaukrati til medlemmerne.???

Er der i det hele taget forskel på, om man er medlem af D.J. eller DLS.??

Ødelægger de to foreninger ikke bare jagten ved at slås så indædt mod hinanden.??

Og endelig sidste spørgsmål - og svar gerne med hånden på hjertet - er der i det hele taget jagt i Danmark om 50 år.??

Men "nogen" tager åbenbart ikke DLS seriøs nok, når nu DLS ikke er medlem af rådet.?
Eksisterer DLS om 10 år.???

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 50 point
Dato : 16-04-09 17:45

Overordnet set, vil D.J. og DLS ikke bare det samme - altså kæmpe for mere jagt og mindre bureaukrati til medlemmerne.???

Kære Heidi-Ho.
Heh, heh, næh - det DJ kæmper for, er i virkeligheden at opnå så meget magt som muligt. Helst så man jagttegnsprøver, riffelprøver etc. overgå til Danmarks Jægerforbund at forvalte. Og allerhelst så man DJ få status som direktorat under Miljøministeriet. Det drejer sig jo om omsætning og dermed klingende mønt i kassen. Og jo større en organisation bliver, jo mere uigennemsigtig bliver systemet for de menige medlemmer. De fleste husker velsagtens skadalen som rullede hen over DJ for nogle år siden. Dengang vidste ingen hvad kronerne gik til - og kassen blev nærmest betragtet som en selvbetjeningsfunktion. Det holdt hårdt for medlemmerne at få væltet Raunkjær og den håndfuld håndgangne ansatte, som tog for sig af retterne.

Vores lille DLS-forening slås ikke så meget, fordi vi i realiteten ikke har nogen indflydelse i Vildtforvaltningsrådet. Vi hygger os sammen. Men vi har da nogle ideer om hvad der burde ændres.

Der er naturligvis forskel på hvilke tilbud man får hos DJ og DLS. Vi har ikke det enorme apparat, som DJ råder over. Økonomien bestemmer over tilbud, og her kan vi ikke hamle op med DJ - og forsøger ikke. Som tidligere nævnt, så består DLS af en masse erfarne specialister indenfor jagt, og ikke som i DJ - en uhomogen masse af revl og krat. Det er derfor jeg anbefaler nye uerfarne skytter at finde ind hos DJ - for eventulet senere at finde os, hvis man vil vide mere om jagten, end blot at rende rundt med et DJ-emblem på den grønne jakke.

Vi ødelægger ikke hinanden ved at slås indbyrdes. Det er kun en håndfuld DLS`ere herinde der forsvarer sig mod et enkelt rabiat medlem af DJ. Vi stoler også på, at folk kan tænke selv og blot more sig over signaltrafikken herinde. Jeg morer mig i hvert fal kongeligt.

Om 50 år vil jagten være forbeholdt konsortier og de ansatte i Danmarks Jægerforbund, Vildtforvaltningen + de store jordbesiddere - altså et kvantespring tilbage til tiden før 1923, hvor jagten blev hevet ud af hænderne på kongehuset og adelen. Og hvem kan vi så takke for det? Svaret er: Danmarks Jægerforbund, som ikke forstår at anbringe jægerne på fornuftig vis i befolkningens øjne og fordi de ikke luger ud blandt de få medlemmer, som sviner jægernes renomme til ved mere eller mindre vanvittige udmeldinger. Vi kender alle en af slagsen.

Endnu engang tak for det fine debatoplæg.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 16-04-09 18:34

Kære Alle.

Alting har en ende - og det skal denne debat også have.
Jeg takker for alle de seriøse svar jeg har fået, og specielt fra dig, Tonganeser, vedr DLS.

Jeg håber da, i kære brugere af hjemmesiden her, at i har opdaget, at bag facaden på den fjollede blondine, også gemmer sig en seriøs jæger og et alvorligt menneske.
Nu vil jeg overveje grundigt, om tiden er inde for en indmeldelse, enten hos D.J. eller DLS....?????

Jeg skal jo uddele de "fnollede" point.....De må gå til Tonganesern.

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 16-04-09 18:34

Tak for svaret Tonganeseren....

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-04-09 20:44

Selv tak.
Hvad kan/skal pointene bruges til??? Får man valgfrihed på alle 3 hylder, når man når 5.000 point? Og hvad kan man vælge imellem? Blondiner, brunetter, krushårede, strithårede eller rødhårede?