/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
62 bit og 64bit????
Fra : return
Vist : 742 gange
25 point
Dato : 08-04-09 09:45

hej nogen der kan fortælle hvad forskellen er på 62 og 64 bit hvad er formålet med det

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-04-09 09:50

2 bit
8 bit er en byte

Accepteret svar
Fra : lassethorsted

Modtaget 35 point
Dato : 08-04-09 09:50

ja. 62 bit findes ikke, men det gør 64 bit (og 32 for den sags skyld) Om et system kører 32 eller 64 bit har noget at køre med størrelsen af de datablokke der kan behandles ad gangen samt hvor meget RAM dit system kan ydnytte. En 32 bits maskine kan max udnytte 3,25 GB af dine RAM (det hjælper altså ikke noget at have 8GB RAM i maskinen hvis du kører 32 bit) 64 bits systemer kan (mener jeg) udnytte op til 18GB. I praksis kræver det at du har en processor i din PC der kan kører 64 bits (Intel Core 2 DUO eller AMD 64 feks.) Dernæst at dit styresystem er en 64 bits version. Der er for så vidt intet der taler imod at kører 64 bits hvis du har mulighed for det, det kræver bare at den software du bruger også er 64 bits udgaver for at kunne udnytte systemet optimalt. Dog kan 32 bits software kører poå en 64 bits maskine, men det kan ikke lade sig gøre den anden vej.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 08-04-09 09:53

Forresten fås både Vista og XP i 64 bits versioner...

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 08-04-09 10:02

Hov - retter lige en fejl: Ved 64 bits kan du bruge 128 GB RAM og ikke 18 som jeg fik skrevet. Det var en trykfejl, og der er jo en væsentlig forskel!

Kommentar
Fra : return

Dato : 08-04-09 10:14

ok men hvordan finder man så ud af om ens pc kan køre 64 bit feks har jeg en bærbar når man går ind i system og kigger står der bare operativsystem 32bit så hvordan finder man ud af om den køre en 64 bit feks xp eller vista

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-04-09 10:16

Citat
operativsystem 32bit

Du har jo svaret der

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 08-04-09 10:30

Tak for svaret lassethorsted.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 08-04-09 17:55

Hvilken processor har du i din bærbare? Det afhænger af processoren om den kan køre 64 bit. Inel Core 2 DUO og AMD 64 kan køre 64 bit (altså din prosessor skal have 2 eller flere kærner)