/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Arkiveringssystem
Fra : vith
Vist : 1244 gange
350 point
Dato : 07-04-09 20:34

Er der nogen der kender et overskueligt arkiveringssystem til kopier, udprint og noter, der egner sig til ringbind?

Jeg bruger Soza-Stradonitz-systemet, hvor faderens nr. er probandens nr. ganget med 2 og moderens er faderens plus en.

Det virker fint at sætte dem i nummerorden i ringbind.

Men når jeg så finder søskende, der også får børn, børnebørn og oldebørn .... !

Jeg vil gerne beholde det nuværende system, men hvordan udvider jeg det?

Hvad gør I andre?

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 07-04-09 20:41

en søskendeflok består f.eks af 10 børn nummeret a. b. c. osv.
Hvis din ane er nummer 5 i flokken vil denne have e.
Det vil sige Hvis der er tale om din fars søskende og han er nr. 5
Så vil Nummereringeen være
2.a
2.b
2.c
2.d
2 - din far
2.f
2.g
2.h
2.i
2.j

Håber dette er forståeligt

Lis

Kommentar
Fra : vith

Dato : 07-04-09 20:45

Hej Lis
Det lyder overskueligt - men hvad med børnebørn og oldebørn?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-04-09 21:16

I www.familytreemaker.dk bliver hver person tildelt et referencenummer i takt med de indtastes.

Dette nummer kunne sagtens anvendes, så bliver der også taget højde for, at det kommer nye til "ind mellem" de eksistrende.

Ole P. Bielefeldt

Kommentar
Fra : vith

Dato : 07-04-09 21:29

Hej Ole

Tror ikke jeg kan bruge referencenumrene, da jeg ikke indtaster dem i nogen bestemt orden, men i den rækkefølge jeg finder dem.

Jeg efterlyser et system, der egner sig til ringbind og hvor familierne ligger samlet - og helst i en gennemskuelig orden.

Som jeg har forstået det er referencenumrene tilfældige.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-04-09 21:33

I Legacy bestemmer selv

Kommentar
Fra : vith

Dato : 07-04-09 21:43

Og så går det helt galt når børnenes ægtefællers forældre kommer ind i billedet - og deres søskende!

Hvordan gør du, Teil? (Når nu du selv kan bestemme)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-04-09 21:56

Køb programmet Legacy

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-04-09 21:59
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-04-09 22:10

I www.familytreemaker.dk kan du også selv bestemme referencenummeret.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 07-04-09 22:11

Jeg bruger referencenummeret som Ole også foreslår.

Der er jo ingen der siger at søskende skal sidde ved siden af hinanden i et ringbind. Jeg bruger brothers keeper og samtidig er det jo så min indholdfortegnelse. Jeg taster et navn og nummeret er så min indgang til mine ringbind.

De har virket i de sidste 20 år - og gør det også nok de næste 20.

God påske.
Finn

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-04-09 23:31

Prøv demoen på www.familitreemaker.dk ,der er et par klik ned til den.

Ole P. Bielelfeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : vith

Dato : 08-04-09 08:37

Jeg ønsker at familierne er samlet i ringbindene, så systemet kan bruges uafhængigt af computeren.

Jeg bruger familytreemaker. Kan man her bruge bogstaver i referencenumrene, så jeg evt kan bruge den metode Lis foreslår?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-04-09 09:29

Ja, du kan bruge både tal og bogstaver i referencenummeret i Family Tree Maker.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 08-04-09 09:58

Det lyder godt - så mangler jeg bare et system, der kan indeholde søskendes børn, børnebørn mm

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 350 point
Dato : 10-04-09 22:39

Lav et "træ" til forsiden og sæt betegnelser fra personerne på træet. Så kan du f.eks. have en sønnesøn der var 2.1.2 (2=fader, 1. er første søn, 2 er anden søn af første søn.) Fætre får bogstaver.

Godkendelse af svar
Fra : vith

Dato : 12-04-09 10:33

Tak for svaret granner01.

Dit system lyder overskueligt.

Også tak til jer andre for gode ideer og inspiration

Kommentar
Fra : Wolf10

Dato : 12-04-09 18:50

Selv tak, og systemet er overskueligt, jeg bruger det selv. Men det bruges også af firmaer i anden sammenhæng.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 12-04-09 21:27

Hej Granner01

Jeg er nu begyndt at arkivere efter dine anvisninger, og jeg må sige:

Det er genialt, enkelt, overskueligt og nemt at bruge!!

Endnu en gang TAK - det var lige hvad jeg manglede.