/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 98
Fra : yearhouse
Vist : 664 gange
200 point
Dato : 02-04-09 23:22

Det lyder tosset....men jeg ønsker mig brændende et Windows -98.... ikke til internet, blot til nogle ældre Dos-baserede ting m.m.

Men hvodan pokker kan jeg få fat i dét....med startsdiskette og det hele?

Det skal bare fungere på en Medion bærbar ved siden af mit "normale" vista-pc.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 02-04-09 23:38

Har du prøvet QXL eller dba.dk, jeg har af og til støt på et sådant tilbud og du kan også i den blå avis på nettet sætte en annonce i om køb af det omtalte og det er jo helt gratis.

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 02-04-09 23:50

PM

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 02-04-09 23:56

Har også gamle WIN 3,1 ?
+
DOS
fra 3 til 6+
Men smid en PM = personlig DITTO
Men tvivler på du kan få SKIDTET til at virke på en
almindelig PC NU omdage, DA du IKKE kan køre et system, der er mindre end
det DU HAR__?
Vista ALA xp
Så du skal have en REN maskine, eller en´der ALDRIG har set XP/ VISTA før

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 03-04-09 00:00

BTW:? =
mener systemet SKAL køre på en 16 bits pc
Og derfor PROBLEMER_

Med mindre du laver det som VIRTUEL...PC
Så kan du lave ALT_ med en 16 bits _DITTO

Tror du er på herrens mark_ lige nu, med en WIN 98

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 210 point
Dato : 03-04-09 00:10

Win 98 kan køre på fat16 og fat32

Hvis du skriver privat til mig her på Kandu, og giver mig din adresse, så skal jeg sende en CD med programmet. Win98SE

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-04-09 08:35

En fdisk klarer fint alle former for "moderne" pcèr, jeg har ikke oplevet en maskine, der ikke kan køre win98. Hvor i landet bor du? Jeg har alle former for udgivet WIN.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-09 09:15

Hr. Aarhus - Har du tænkt dig at køre den win 98 på samme harddisk som Vista.

Er det en stationær Comp. vil jeg anbefale at du køber en harddiskskuffe og lægger en lille harddisk ned i den og så køre win 98 derfra.

Og vi kan sende en byge af win 98 CD'er til dig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-09 09:16

Hovsa.............................................nu så jeg lige at det er en bærbar.........

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 03-04-09 09:28

Det kræver, at du har en ekstra partition på disken, som skal formateres i FAT32

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 03-04-09 12:25

Og en hel del drivere, det er problem nogle gange at finde drivere til "bare" xp uden at skulle søge alternativt, med everest, så ville nok hellere finde en pc, på div. sider eller genbrug til 98, for afvikling af div. dos programmer vil også ske så hurtigt du ikke opdager maskine har slået i f.eks. yatzy

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 03-04-09 15:20

Hej
Har også prøvet det der med Win98 på en nyere PC, og kan kun sige; glem det!!!
Win98 kan ikke klare nutidens store harddiske og meget ram, det er næsten umuligt at finde drivere til hardwaren der understøtter dos og win98, og hvis du endeligt får skidtet op at køre, og med små julelys i øjnene sætter dig til dyret for at lade nostalgien få frit løb i et par af de gamle dos-spil, så kører det hele så stærkt, at spillene er ubrugelige.

Der findes et program der hedder DosBox, som kan afvikles på WinXP (ved ikke om det kører på Vista), som kan få en XP maskine til at afvikle dos-ting på en fornuftig måde. Jeg mener det er freeware.
Du kan finde det her:

http://www.dosbox.com/

ellers var det måske en ide at installere Linux på den bærbare, og så køre dos- og gamle Windows programmer via dosemulator og wine.
Noget mere kringlet end DosBox, men hvem brænder ikke efter at lære noget nyt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-09 15:52
Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 08-04-09 09:52

Tak for svaret granner01.
FABELAGTIGT