/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Koble trådløse routere sammen
Fra : olavur
Vist : 3568 gange
500 point
Dato : 02-04-09 18:55

Hej
Jeg har lige købt Yousee abonnement sammen med trådløs kombineret modem/router, Netgear cvg824g. Denne er placeret i stuen, pga. TV-stikket. I værelset ønsker jeg at opsætte Netværksharddisk, samt tilslutte stationær PC og trådløs skype enhed til skype telefon.
Jeg ønsker mindst mulige "net-udstyr" placeret i stuen, derfor ønsker jeg en trådløs forbindelse til udstyret ind til værelset.
P.t. har jeg min bærbare koblet til internetforbindelse på Netgear-routeren og det fungerer fint. Inde på Netgear-routeren, "Wireless Access Point" er der på forhånd sat flueben ud for "Enable Wireless Access Point" og "Allow Broadcast of Name (SSID)".
Jeg har en D-link DI-524 router liggende med 4 ethernet porte. Denne tænkte jeg at placere på værelset og få koblet op på Netgear-routeren, men er det muligt?
Jeg tænkte at den bærbare fortsat kan koble på Netgear-routeren, mens udstyr, der kræver kabel, kobles på D-link routeren inde på værelset.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 02-04-09 19:28

Jeg tror du skal bruge router til switch.
En switch er - som navnet antyder - en kontakt. Hvad en computer i netværket sender ud, kan kun den udpegede modtager se. Der er derfor ikke noget i vejen for, at en tredje computer i netværket samtid kan sende noget til en fjerde computer. Ydermere kan det lade sig gøre for en computer at sende og modtage samtidig. Det sker på den måde, at ind- og udgående trafik går via forskellige porte - der er tale om 'fuld dupleks'.

Hvis man bruger en switch, er der fuld hastighed - eks. 100Mb/s. - til rådighed for samtlige computere i lokalnettet. Dette skyldes, at switchen kun udsender data på den port, som adressaten er tilsluttet.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 02-04-09 19:53

Netgear´en er en router/switch, og min D-link er en router/switch - jeg forstår ikke hélt hvad du antyder. Mit problem er hvordan jeg sætter de to routere trådløst sammen, ikke vha. kabel.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-04-09 20:01

Hvis du har en blot nogenlunde hurtig internetforbindelse vil det være en dårlig løsning.

Når en standard rådløs router angiver den trådløse hastighed til 54 kb/s skal du ikke tro det er den normale hastighed. Det er nærmere den teoretisk optimale, som du aldtig når i praksis. Også er der tilmed en del huller i overførselen. Støj fra naboens microovn, dørklokker og jeg ved snart ikke hvad der køre i det samme bånd ødelægger en del af pakkerne.

Så bid hellere i det sure æble og træk et kabel.til en switch.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 02-04-09 20:08

Netgear/Internet er 12 Mbit og D-link switch er 54 Mbit så der er ingen flaskehalser der. Jeg bor i en 3 værelses lejlighed, så afstanden er ikke noget problem. Jeg skal bare ikke have et kabel mellem stue og værelse. Der må sku findes en brugbar trådløs løsning som forbindelse mellem værelse og stuen.

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 03-04-09 09:35

Er der ingen her på sitet der kan hjælpe mig med at få D-link 524 trådløst forbundet med Netgear cvg824g? Jeg kan også skifte D-link routeren ud med andet udstyr, hvis det kan hjælpe til løsningen!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-04-09 17:00

Ikke trådløs mellem de to, det kan du ikke du skal trække et kabel fra Netgear til D-Link, ingen af de to routere har trådløs indgang, og det kræves hvis du vil finde en løsning uden kabel

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 03-04-09 17:05

Hvad menes der med trådløs indgang? Jeg er lidt dum indenfor netværk, med de er begge to trådløse routere, de kan måske bare ikke snakke sammen trådløst? findes der intet alternativ som kan kobles sammen med Netgear trådløst?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-04-09 17:59

En router eller swich skal bruge en indgang til at modtage det som den skal sende videre, på din D-Link er det stikket nærmest strøm stikket og den er ikke trådløs, så nej de to kan ikke snakke sammen trådløs, måske du skulle overveje at flytte roderummet/elektronikrummet til det værelse som du snakker om, altså hele indgangen og den nye Netgear men så mangler du vel TV forbindelsen i stuen
eller trække et diskret kabel et usynlig sted, fra Netgear udgang og ind til din D-Links indgang

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 04-04-09 10:14

Ok, hvad så med Access Point-funktionen i Netgear? hvilke muligheder ligger der deri?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-04-09 10:41

Citat
I værelset ønsker jeg at opsætte Netværksharddisk, samt tilslutte stationær PC og trådløs skype enhed til skype telefon
du skriver ikke om netværks harddisken og den stationære har trådløs netkort, hvis de har så har slet ikke brug for andet end din nye Netgear

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 04-04-09 10:54

Netværks harddisken og den stationære PC har ikke trådløst forbindelse, heller ikke skype-modtageren til skype telefonen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-04-09 10:57

Så har du ikke andet valg end at trække et kabel fra din nye router og ind til D-Link på værelset, og så fordele signalet til de tre enheder med den

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-04-09 10:59

Og slå så den trådløse sender fra i D-Link, den bruger du ikke og den kunne måske forstyrre den trådløse signal fra Netgear

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 04-04-09 12:43

Okey, den er ved at sive ind nu, men hvad er så pointen med Access Point i netgear? hvad er formålet med den funktion?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-04-09 13:25

Trådløs access point giver dig trådløs adgang til computere med trådløs netkort og andet hardware som har et trådløs netkort indbygget, der findes printere med trådløs netkort, bare for at nævne et eksempel, eller med andre ord: Det samme som du allerede har med din D-Link

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 04-04-09 14:19

Ok, jeg takker for din hjælp, men lidt "of topic" ved du om trådløs netværksharddiske har stabil forbindelse? Netværksharddisken skal være tilgængelig 24/7, og jeg vil nødigt slukke/tænde de trådløse enheder flere gange om dagen, pga. ustabilitet på det trådløse netværk.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 500 point
Dato : 04-04-09 14:27

Desværre jeg kender intet til netværks harddiske hverken med eller uden kabel

Godkendelse af svar
Fra : olavur

Dato : 04-04-09 14:28

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-04-09 14:32

Selv tak, jeg håber du får sat forbindelserne sammen, nogenlunde som du ønsker

Kommentar
Fra : olavur

Dato : 27-04-09 08:34

Hej igen
Jeg vil gerne tilføj at jeg nu har fået internet ind på kontoret uden brug af kabel. Jeg købte en sender/modtager, der sender ethernet via 230V nettet i lejligheden. Senderen blev opsat i stuen og modtager inde på kontoret og wupti så var der internet på kontoret

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-04-09 12:09

det kunne jo lade sig gøre så, var det en dyr tingest