/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Indkøb af træ til lille hylde.
Fra : Eyvind
Vist : 884 gange
100 point
Dato : 28-03-09 09:51

Jeg har fået den opgave at lave en kryderihylde med "stakit".
Stakittet har jeg fundet.
Men hvor køber jeg et flot stykke træ. (Ask, Eg, Bøg eller lign.)

Det skal være Ca. 10 mm. tykt og 10 cm. bredt og 1 mtr. langt.

Det skal kun lakeres og "chefen" vil ikke kigge på en finerplade.
Dog kunne en finér med mange lag måske ændre synet.

Jeg har kigget hos de sædvanlige byggemarkeder, uden resultat.

Et sted ved Kbh. eller omegn. vil være fint.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 28-03-09 10:13

Citat
Jeg har kigget hos de sædvanlige byggemarkeder, uden resultat.

Det må være nogen "besynderlige" byggemarkeder i har derovre på Øen

Savværker ved I vel ikke hvad er Det kunne være en mulighed...

Men prøv møbelforretninger der måske ligger inde med "rester" fra "ophugge" møbler.....

PS...

Nøjes ikke med at "kigge" - du skal SPØRGE

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 28-03-09 10:33

jem&fix hedder de vist..har et udmærket hylde sortiment til billige billige penge...og de er lakeret...om ikke andet så første gang...så det er nemt lige at stryge dem over igen med den af CHEFEN ønskede farve...

Ikea...er også en mulighed...nu du bor derovre...

Men LIGE DEN opgave kan du helt sikkert... som refi skriver ikke klare...hvis du bliver siddende bag din skærm...du skal lave en lørdagstur med familien ud af at få den plade købt..

(((( Så får chefen også et indtryk af HVOR STOR en opgave det er hun har givet dig ))))

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-03-09 11:29

Alle de møbler og køkkenskabe, som chefen tror er masivt træ er fineret. Hun kan ikke se forskel.
fineret god plade er i virkeligheden bedre fori det ikke så nemt slår sig og revner.
Det er også derfor du ikke kan finde færdige hylder i ren "ædeltræ".

Ned på genbrugsen og find en borplade eller lignende hvor du skærer det rigtige stykke ud. puds det ned til det er som nyt og køb finerstrimle i samme træsort til nyekanter.

Ellers kan du hos et køkkenfirma eller en snedker bestille det færdigt efter mål. Det bliver en dyr krydderihylde på denne måde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-03-09 11:57

Altså:
Vi har købt nogle smørebrædder af rigtigt "træ-træ" som netop er 10 mm. tykt - og det er materialetypen som skal bruges.

Krydderihyldens kanter kan ses og derfor er det ikke så godt med finér.

Jeg ved godt hvilken forskel der er på finér og masivt træ - vores køkkenlåger er lavet af masivt træ.
Jeg har selv boret huller til håndtag, og er derfor sikker på det.

Der er allerede lagt op til en mægtig stor opgave ( 3 - 4 måneder )

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-03-09 12:14

Du kan også bruge et stykke møbel fra en genbrugsbutik.

De har så meget stående.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-03-09 12:55

Citat
Savværker ved I vel ikke hvad er
Jow - de saver brænde.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 28-03-09 12:59

Tak for svaret refi. Du gav mig en idé Refi - jeg kom til at kigge ned i en skuffe da vi vaskede op.
Skuffesiderne har lige det mål vi skal bruge til hylderne.

Men der ovre køber i vel kun krydderier i store mængder, og kører det hjem i traileren.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-03-09 13:15

Citat
og kører det hjem i traileren

En sådan er god til MANGE ting...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-09 12:52

Refi - her er så resultatet af din ide.

Det er en hylde fra Ikea som er tilpasset, og stakittet er køkkenlågehåndtag.

http://peecee.dk/upload/view/163924

Ps. Det er endda godkendt af øvrigheden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-04-09 14:18

Incl. skabshåndtag, kan jeg se...

Men nydeligt arbejde - de kan garanteret også sælges....

Tager det "kun" 14 dage at lave dem bliver prisen jo ikke over 10.000...... (pr.stk.)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-09 18:40

Jeg har solgt de to første..................men fik også solgt rettighederne med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-04-09 19:13

Citat
men fik også solgt rettighederne med

Af skade bliver man klog men sjælden rig

Du må ændre designet lidt og så tage patent...