/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
barsel
Fra : rasha01
Vist : 610 gange
70 point
Dato : 27-03-09 18:53

hej.

Jeg har deltids arbejde. Hvordan er reglene for barselsorlov hvis man er på deltid?
Hvor kan jeg læse om det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-09 19:03

Reglerne er ikke anderledes fordi du er på deltid...

Kun lønnen

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 27-03-09 19:48

Du kan læse barselsvejledningen her
http://www.perst.dk/da/Publications/2007/Barselsvejledning%20-%20Juni%202007.aspx

Men der er som refi skriver ingen forskel. Du får jo ikke dobbelt så meget barsel fordi du feks kun har 18,5 timer pr uge.

Kommentar
Fra : jece

Dato : 01-04-09 10:56

Som det er skrevet, er der mulighed for 52 uger på barsel (mand og kvinde)(uanset hvor mange timer man arbejder ugentligt). Man kan samtidig modtage barselsdagpenge, hvis man opfylder kravet til beskræftigelse inden orloven (13 uger og 120 timer). Satsen fastsættes efter timeløn og timeantal.
Et godt råd vil i øvrigt være at tage en snak med kommunen også, så man er helt sikker på barselsperioder, dagpengesatser osv. så der ikke sker fejl

Der er masse af info omkring retten til barsel på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside:
http://www.bm.dk/sw26582.asp

Reglerne for orlov og dagpenge findes i Dagpengeloven.
Du kan se mere her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=31753

I §27 fremgår kravet til beskæftigelse for at kunne modtage dagpenge under barsel.

Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 02-04-09 01:53

Jeg arbejder kun 15 timer om ugen. Og jeg har arbejdet ca 5 måneder. Skal jeg tilmeld til fagforening?

Accepteret svar
Fra : jece

Modtaget 70 point
Dato : 02-04-09 10:51

Det er ikke et krav i relation til at være på barsel, så det skal ikke være derfor, at man melder sig ind i en fagforening. Det må afhænge af andre ting. En fagforening kan dog hjælpe dig, hvis du bliver uretfærdigt behandlet på dit arbejde som følge af graviditet og barsel.

Godkendelse af svar
Fra : rasha01

Dato : 02-04-09 12:51

Tak for svaret jece.