/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
VPN - Hvorfor router?
Fra : GormDenGamle
Vist : 394 gange
286 point
Dato : 19-03-09 17:05

Hejsa !

Måske et dumt spørgsmål.

Men jeg fik at vide at hvis vi er 2 brugere af en server og vi begge to er ude af huset og vil koble os på den via VPN, så kræver det udover serveren også en router.

Hvad i alverden skal routeren bruges til?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-03-09 17:55

til at forbinde to eller flere pc til internettet

og i kan køre et internt netverk, dele printer
o.s.v.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-09 18:44

Servere sidder direkte til internettet..............................men så kan samme linie ikke bruges af andre.

En server kan også lave det samme som en router - altså dele lokaladresser (DHCP) ud til computere i et net værk. Via dette netværk kan andre så tilgå internettet gennem serveren.

En server som også skal fungere som DHCP (router) skal have to neetkort eller et dobbelt netkort.

Hvis en server går gennem en router - skal det være via routerens DMZ (direkte)

Kommentar
Fra : GormDenGamle

Dato : 20-03-09 08:53

Det er nok bare mig der tænker trådløst når jeg tænker router.

Men hvordan kan en router skabe en linie mere? Skal der så et ekstra kabel fra routeren til væggen?
Det er jo ikke trådløst i mener, da man næppe kan opfange signalerne på f.esk 50 Km's afstand

Så vil det sige at man fra routeren sætter et internetkabel ind i væggen, så har man en ekstra internet "linie" ?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 286 point
Dato : 20-03-09 09:02

Internet...............modem.................computer

Internet...............modem..............router.................mange computere (ca. 250 stk)

Internet...............modem..............router(med DMZ).........mange computere + en server

DMZ er en direkte vej gennem routeren til en server.
Serveren kan benyttes og styres ude fra internettet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-03-09 09:36

Hej Gorm . gamle dreng.

Jeg kan heller ikke se at det kræver en router. Når du ikke vil andet end det du beskriver.
Har i kun serveren på internettet, og de andre tilgår serveen lokalt, eller fjernt via nettet, så kan det gøres uden router.

Men en routerfunktion kan være nødvendig, hvis flere forskellige komputere skal dele den samme internetforbindelse. Den funktion er ofte indbygget i dsl modem, eller hvad man nu bruger som interface til internetforbindelsen.
Så de fleste internetbrugere har ikke behov for en ekstra router men kun bævl med at indstille den rigtigt.

Godkendelse af svar
Fra : GormDenGamle

Dato : 20-03-09 11:09

Jamen så er jeg helt med

Tak for hjælpen allesammen.