/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Tryktab
Fra : CCjunior
Vist : 5127 gange
100 point
Dato : 17-03-09 20:37

Har en vandhane der levere 8 liter vand/min. gennem ½" rør..
hvad er trykket ??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-03-09 20:51

8 bar

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 17-03-09 21:13

uden at være sikker, så tror jeg ikke på 8bar. Jeg har 4-6 bar og får ca. 6-10 l/m så vidt jeg husker.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 17-03-09 21:40

er det kold eller varmt vand ???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-09 22:19

Er det laminar eller turbulent strømning?

Der er forskellige formler der skal anvendes...

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 18-03-09 01:42

Er det Dansk vand
/ eller genbrugsvand

SPØRG DIT VANDVÆRK
ELLERS ER DET 4 PR/MIN

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 18-03-09 05:22

Som svendgiversen er inde på, kan man ikke direkte oversætte et flow og en rørdiameter til et tryk. Det vil ihvertfald kræve en masse antagelser om temperaturen på vandet, ruheden på røret, om det er lige eller om der er bøjninger, indsnævringer, ventiler o.m.a. Og stadig er det mere et kvalificeret gæt (empirisk formel) end egentlig videnskab. Sæt et manometer på, hvis du vil vide hvad trykket er på din vandhane

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 18-03-09 05:31

Du kan godt have dette samme tryk uanset om du får 2, 4, eller 10 liter/min. Det ervandmængden og det afhænger af rørtykkelsen, men trykket bestemmes af vandværket.

hawaii7

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-09 09:59

En af mange:
>Generelt er trykket i Rudersdal Vands forsyningsledninger på 4 til 6 bar...

Men det betyder ikke at du har 4-6 bar over din ½" vandhane.
Der er jo tryktab i ledningsnettet og i dine egne rør installationer og bøjninger...

Hvis du kendte åbnings arealet i det flowregulerende areal i din vandhave,
kunne vi beregne tryktabet over den ved 8 L/min, ellers ikke.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 18-03-09 11:27

Hvad er forskellen på formlen ??
Som udgangspunkt er det laminar størmninger. Turbulente opstår der vel altid lidt af i samlinger osv. Men hvis du har et åbent rør hvor der kommer 8 liter vand ud i min. så er det jo det samme udgangstryk du har ligegyldigt hvor meget turbulens der opstår længere tilbage..

Problemet er en kunde som har målt at han får 8 liter vand ud af vores maskine mens vi selv får 25 liter. Vi mener det er hans tryk det er galt med og ikke at rørene er tilstoppet. Men jeg ville jo gerne kunne fortælle ham hvad tryk jeg forventer han har..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-09 12:05

Så snart du lukker lidt op for hanen og vandet bliver mælkehvidt er strømningen turbulent...

Her gælder blændeformlen: Q= Cd *A*SQRT(2*dp/rho)

hvor dysekonstanten Cd er ca 0,7,
A er Arealet, i vandhanen det snævreste ved regulerings keglen
dp er trykfaldet i Pascal (1 bar = 100000 Pa)
og rho er massefylden for vand tæt på 1000 Kg/m^2

brug SI enheder som her angivet...

Hvis strømningen er laminar er den også viscositets afhængig og lineær med tyrykket:

For et rør: Q = Pi * r^4 * dp / (8 * eta * L)

hvor r er radius, L længden og eta viscositeten...

Og rigtigt du burde kunne få meget mere flov ud af en ½ hane,
så der er noget galt med trykket hos din kunde, men årsagen kan være mange steder...

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 18-03-09 21:55

Tror du misforstår mig..Jeg vil jo ikke regne tryktab i et rør.
Jeg vil vide hvad udgangstrykket er i et rør hvis der løber 20liter ud af det pr min. ikke hvor meget tryk det mister over en afstand.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 19-03-09 07:42

Du spørger jo om tryktab...

Udgangs trykket er lig atmosfæretrykket, eller lidt lavere på grund af Bernoulli:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli%27s_principle

Der er de 4-6 bar fra vandværket, minus de trykreduktioner der er i ledningerne,
der bestemmer vædske mængden, og her er den mest betydende jo den i din vandhane;
den du bestemmer og bruger til at regulere vand mængden...

Et flowbestemmene mundingstryk eksisterer ikke.

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 15-04-09 17:28

Tak for svaret svendgiversen.
Har førhørt mig rundt.. og desværre har du jo lidt ret.. det er ikke så ligetil at finde ud af hvor stort et tryk der forlader en hane

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-04-09 17:57

Jeg har arbejdet med tryktab i hydrauliske ventiler i næsten 40 år og kan kun give dig ret.

Tak for points
Svend