/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Forbindelse mellem 2 computere
Fra : VespaMC
Vist : 984 gange
100 point
Dato : 14-03-09 16:14

Jeg har en bærbar computer (med Vista) og en stationæs computer (med XP) - Og så har jeg trådløst internet fra Yousee som begge computere er koblet til.. Kan jeg forbinde de to computere, så jeg nemt og hurtigt kan overføre filer fra den ene til den anden? Evt se film på den bærbare som ligger på den stationære?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-03-09 16:17

brug delefunktionen

Kommentar
Fra : VespaMC

Dato : 14-03-09 16:27

Måske jeg lige med det samme skulle smide et "og hvordan?" ind - Er bestemt ikke *nørdet* så jeg må have en forklaring helt nede i alm. bruger-niveau

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-09 16:29

Du skal gå ned i Start - højreklik Netværk - egenskaber og sæt prik i Fildeling (og hvad du nu vil dele på netværket) Det skal gøres på begge pcer så kan du nu dele og flytte filer mellem de to pcer og du kan også dele om en printer der fx er koblet til en af de to pcer.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-09 16:39

Det er ret bævlet at lave en stabil fildeling mellem vista og xp . Start med at læsewindows hjælpeteksten om fildeling.

Smartest er det om man laver fildelingen med ipx protokol i stedt for den sædvanlige ip .

så får hackerne det meget sværere.

Men som sagt den automatisering og passwort kontrol ,der er i vista ( død over det system) gør deet meget bævlet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-09 16:50

Det kan vi vist nok blive enige om transor, selv om jeg ikke er så stor modstander af Vista

Kommentar
Fra : VespaMC

Dato : 14-03-09 16:59

Transor - Det lyder som ren volapyk i mine ører, så du må forklare lidt nærmere hvis jeg skal gå ad den vej..

Fijala - Når jeg gør sådan [quote] Du skal gå ned i Start - højreklik Netværk - egenskaber og sæt prik i Fildeling [/quote], så er det stadig kun de computere som er på mit netværk (altså som kører på mit trådløse internet) som kan se/dele filer?

Kommentar
Fra : VespaMC

Dato : 14-03-09 17:03

Tillægsspm: Kan man gøre en helt alm mappe til en delt mappe, uden at skulle flytte den? - Primært i XP jeg har brug for dette.. (og igen, hvordan hehe)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-09 17:03

Men er det ikke også kun de to pcer der skal dele filer

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-09 17:05

For at andre udefra komne skal kunne se dine filer skal de jo kunne logge ind på det og du har vel krypteret dit betværk med en god solid kode ikk

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-09 17:07

Du kan såmænd dele en hel harddisk hvis du vil. Du kan endog dele din brænder så du kan brænde skiver fra den anden pc. Virker fint. Du skal selvfølgelig have de brænderprogrammer installeret på den pc der inden brænder har.

Kommentar
Fra : VespaMC

Dato : 14-03-09 17:19

Altså, min alm. internetforbindelse har selvf. en fin kode.. En-eller-anden pre-made en fra yousee, så den er god nok.. Og jo det er kun de to computere som skal kunne dele.. Men jeg kan ikke få det til at funge af en eller anden grund.. :S

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 14-03-09 17:23

Det er ret nemt at oprette et netværk, på XP computeren klikker du på: Netværksteder og ovre i venstre menuen klikker du på: Opret et hjemme - eller mindre kontornetværk, vælg at bruge den eksisterende forbindelse og følg guiden, læg mærke til navnet du giver dit netværk, XP foreslår at det skal hedde MSHOME, Vista foreslår noget andet, det ret vigtig at netværket hedder det samme på alle computer, genstart computeren og XP er klar, du opretter netværket på samme måde på Vista computeren (husk samme navn), men her der et par indstilliger om deling der skal slåes til før det virker, jeg kan ikke huske dem helt nøjagtig, men kan nemt checke hvis du ønsker det.
Og du kan dele alle mapper og drev hvis du ønsker det, også foreksempel en undermappe i mappen Billeder, uden at hele mappen Billeder deles på netværket

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-09 17:24

På pcen med XP kan du køre guiden - Opret et hjemme- og mindre kontornetværk. Den kan oprette alle indstillingerne for dig, afslut med at oprette en diskette med indstillinger du kan bruge til den anden pc

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-03-09 17:25

Citat
Det er ret bævlet at lave en stabil fildeling mellem vista og xp
det er en udokumenter påstand fra transor, det er ret nemt man skal bare vide hvordan

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-09 17:25

to sjæle en tanke o.v.n

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-03-09 17:27

Citat
afslut med at oprette en diskette med indstillinger du kan bruge til den anden pc
den bærbare med Vista, har sikkert ingen diskette drev, afslut guiden uden at gøre noget, men husk navnet på netværket, det er det vigtigste

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-03-09 17:28

Ja nemlig god weekend

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-09 17:34

Ja det kan dujo måske have ret i o.v.n, du er nu årvågen. men så opret den bare på en usbstick istedet for

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-09 18:57

Hvis man bare lige kan , så er det selvfølgelig nemt.
Det er ligesådan med linidans og maratonløb.

Men for os andre dødelige er det nu ikke så nemt.

De der synes det er nemt, skulle da se at skrive en fuldstændig og detaljeret vejledning. Ikke noget med at der så lige er et par indstillinger, jeg ikke kan huske.
Og husk, den skal gælde for samspillet mellem de to systemer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-03-09 19:11

Jamen jeg kan da ikke huske alt inde i mit lille hovede, men nu kommer indstillingerne til Vista her: Klik på start flaget ned til venstre - klik på Kontrolpanel og åben Netværk og deilings center
Netværksregistrering - - - - - - Slået til
Fildeling - - - - - - - - - - - - - - Slået til
Mappen delte filer - - - - - - - - Slået til
Udskriftsdeling - - - - - - - - - - Slået fra eller til. Du bestemmer selv om du vil dele printer på netværket
Adgangskodebeskyttet deling - Slået til eller fra. Du bestemmer og andre brugere skal bruge kode
Mediedeling - - - - - - - - - - - Slået til
Du ændrer indstilling ved at klikke på den lille pil ude til højre på linjen. Så fungerer netværket mellem XP og Vista (og Linux kører også på samme netværk )

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-09 19:34

Nøjagtig som jeg sagde kl. 16.29

Godkendelse af svar
Fra : VespaMC

Dato : 14-03-09 21:03

Tak for svaret o.v.n.. Så er det vist til at finde ud af.. :)

Til fijala - Du havde osse nogle fine svar, men må dog sige at o.v.n. beskrev lige hvad jeg havde brug for.. :)

God weekend, hele bundtet, og tak for hjælpen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-03-09 21:32

Selv tak, det virker altså nu ?