/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Redekasse
Fra : lucasG
Vist : 1485 gange
50 point
Dato : 09-03-09 13:57

hey.
Nu har jeg fået købt mig en redekasse, og vil hænge den op.
men hvor, det skal lige siges at det er en musvit/mejsekasse.
jeg har tre muligheder, på mit udhus, altså "udenpå", der er et lille væltet træ ved siden af.
så er der et træ, og den sidste mulighed er på en mur, hvor der er en stor busk ved siden af og et lille buske'træ :D, hvad syntes i er bedste, de spiser mest i træet.
og hvor højt skal det hænges.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-03-09 14:50

Jeg har flere mejsekasser i haven og den der er allermest besøgt sidder ca 2 m oppe og ved siden af en høj busk. Sidste år havde de 8 unger. Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-03-09 15:27

Vi har vores mejsekasser i et rønnebærtræ, den ene hænger så lavt at jeg kan nå den når jeg står på tæer, de andre hænger højere

De er alle velbesøgte

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-03-09 16:30

Hej med dig.
Det vigtigste er at den hænger , som granner siger , ca. 2 m. over jerden.
Dernæst skal du sørge for den hænger med hullet mod nord. Ellers bliver der for varmt i kassen om sommeren.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-03-09 17:03

Godt gået Pia, jeg havde glemt at skrive at vores kasse selvfølgelig hænger mod nord.

Kommentar
Fra : lucasG

Dato : 09-03-09 20:24

tak for svarene, men hvad med ungerne, når de hopper ud af reden, er de så HELT flyvefærdige?, for det skal lige siges, at jeg har en kat.

Lucas.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-03-09 20:34

Citat
for det skal lige siges, at jeg har en kat.

Ja tag du det bare helt roligt ....du kan tro de kan flyve

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 50 point
Dato : 09-03-09 20:49

Pas nu alligevel lidt ekstra på din kat i den periode ungerne bliver flyvefærdige, for vi har også en huskat, som er altfor dygtig til fugleungesteg. Sidste år reddede jeg 3 unger på stribe fra kattens farlige poter. De er så små og sarte de små mejseunger, så én af de tre unger brækkede desværre det ene ben på grund af katten. Da havde jeg fået nok, og huskatten blev "buret inde" hos min dovne hankat, indtil ungerne var flyvefærdige. Jeg havde både blåmejse og musvitter. Alle reder modt nord, ja, - den ene rede hænger på garagesiden (hvor vi går forbi hver dag) og den anden rede hænger på tørrestativet (træstolpe) og deraf slet ikke så højt op endda!
God fornøjelse.
MVH Akle

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-03-09 01:49

Når du har kat, så skal du sikkert sætte kassen som foreslået, i cirka to meters højde, men ellers kan mejser og musvitter godt lide at bo lavt endda meget lavt, jeg har set en rede kun 30 centimeter fra jorden, den var i et gammelt afløbsrør

Kommentar
Fra : akle

Dato : 10-03-09 11:54

I dag har vi holdt flyttedag for mejseparret, fordi de så småt er begyndt med redeforberedelserne. Det gælder den redekasse der er monteret på tørrestativets stolpe. Sagen er den, at vi skal have rejst et stort telt i haven senere på foråret, lige hvor tørrestativ og rede er plaseret. Derfor er det bedst at flytte mejsereden medens tid er. Reden hænger nu kun fem meter længer væk, i samme højde og mod nord, så vi var naturligvis spændte på fuglenes reaktion. Fem minutter efter flytningen, var fugleparret i gang med at undersøge reden, og stedet faldt tilsyneladende i fuglenes smag. Et par nye mejsebold blev hængt op, og alt var tilsyneladende som det skulle være.
Nu glæder vi os bare til ynglesesongen, men katten er ikke forment adgang i den periode.
MVH Akle